تبیان، دستیار زندگی
با رأی گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، لبنان، برزیل، بوسنی، نیجریه و گابن به عضویت غیردائم شورای امنیت این سازمان انتخاب شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترکیب شورای امنیت به نفع ایران

تالار شورای امنیت

با رأی گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، لبنان، برزیل، بوسنی، نیجریه و گابن به عضویت غیردائم شورای امنیت این سازمان انتخاب شدند تا با آغاز سال آینده میلادی، جای لیبی، كوستاریكا، كرواسی، اوگاندا و ویتنام را در این شورا بگیرند.

به نظر می رسد ورود پنج عضو جدید، ترکیب شورای امنیت را برای ایران بهتر و مطلوب تر سازد. در  میان اعضای تازه شورای امنیت، برزیل كه پیش از این هم 9 بار در این شورا عضویت داشته، پرنفوذتر از بقیه و حتی خواهان عضویت دائم در این شوراست. برزیل به عنوان مهمترین کشور آمریکای لاتین چندی پیش نیز توانست در رقابت با آمریکا میزبانی بازی های المپیک را از آن خود کند و لذا داعیه مخالفت با آمریکا در این کشور وجود دارد.

با رأی گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، لبنان، برزیل، بوسنی، نیجریه و گابن به عضویت غیردائم شورای امنیت این سازمان انتخاب شدند.

برزیل همچنین بدون آنكه مخالفتی از جانب آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز شود در حال غنی سازی اورانیوم است و همین ویژگی نیز می تواند به کمک ایران بیاید تا سرانجام پرونده هسته ای خود را در سازمان ملل مختومه سازد.

لبنان، دیگر عضو تازه شورای امنیت است كه ایران از دیرباز بر این کشور اثرگذار بوده، هرچند که لبنانی ها سخنرانی رییس جمهور در سازمان ملل را ترک کردند ولی با این وجود بازهم به نظرمی رسد که نسبت به کشورهای پیشین همراهی بیشتری با ما داشته باشند.

بوسنی و هرزگووین، در آغاز ظهورش به عنوان دولتی مسلمان در شرق اروپا از حمایت فراوان ایران بهره مند شد ولی اکنون نزدیکهای بسیاری با غرب یافته است اما به هرحال به ایران و مواضع خارجی ما نزدیک است.

البته این بدان معنا نیست که فشار شورای امنیت بر ایران کاسته شود اما در صورت استفاده بهینه ایران از سیاست فعال و دیپلماسی خارجی می تواند تاحدودی به تلطیف فشارها منجر شود.

امیرمحمد پارسی

گروه جامعه و سیاست