تبیان، دستیار زندگی
شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه امروز خود زیر بار فشار كشورهای غربی نرفت و با 25رای موافق به گزارش گلدستون در رابطه با جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه غزه رای مثبت داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شورای حقوق بشر سازمان ملل به گزارش گلدستون رای مثبت داد

سازمان ملل

به گزارش فارس به نقل از شبكه تلویزیونی الجزیره، با وجود تلاش كشورهای غربی برای به تاخیر انداختن تصمیم‌گیری درباره گزارش گلدستون، شورای حقوق بشر سازمان ملل با 25 رای موافق و 6رای مخالف و 11رای ممتنع، به گزارش گلدستون رای مثبت داد.

بر این اساس، كشورهای آرژانتین، برزیل، بحرین، بولیوی، اندونزی، آفریقای جنوبی، اردن، پاكستان، روسیه، زامبیا، چین، سنگال، شیلی، فیلیپین، قطر، عربستان، غنا، نیجریه، هند، جیبوتی، كوبا، مصر، نیكاراگوئه، بنگلادش، لیبریا و موریتانی به گزارش گلدستون رای مثبت داده‌اند. این در حالی است كه 6كشور آمریكا، ایتالیا، اوكراین، اسلوواكی، هلند و مجارستان به این گزارش رای منفی دادند. كامرون،بوسنی،بوركینافاسو،گابن،ژاپن،مكزیك،نروژ،بلژیك،كره جنوبی،اسلونی و اروگوئه 11 كشوری هستند كه به این گزارش رای ممتنع دادند.

بنابر این گزارش با اصلاحاتی كه در آخرین لحظات جلسه رای گیری بر روی بیانیه پایانی صورت گرفت، گزارش گلدستون توانست اكثریت آرای جلسه را به دست آورد. این در حالی است كه كشورهای اروپایی از جمله فرانسه در طول جلسه خواستار به تاخیر انداختن رای گیری بودند.

این اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل با استقبال تشكیلات خودگردان فلسطین و دولت منتخب حماس همراه بوده است."ابراهیم الخریشه " نماینده فلسطین در شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از تصویب گزارش گلدستون آن را پیروزی بزرگی برای ملت فلسطین در صحنه حقوق بین الملل دانست.

وی افزود: از دبیركل سازمان ملل خواسته شده است كه این موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد و در صورت موافقت شورای امنیت، تحقیقات محلی در رابطه با این گزارش با نظارت ناظران بین المللی كه شورای امنیت مشخص خواهد كرد انجام خواهد شد.

شورای حقوق بشر که با تغییر در ساختار و شیوه در سال 2006 جایگزین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل شد در اولین آزمون جدی خود سربلند بیرون آمد و اسراییل را محکوم کرد.

"طاهر النونو "سخنگوی دولت فلسطین به رهبری اسماعیل هنیه اظهار داشت: دولت منتخب فلسطین از تصویب گزارش گلدستون در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل استقبال می‌كند. وی ضمن تشكر و قدردانی از دولت‌هایی كه به این گزارش رای مثبت داده‌اند، افزود: ما می‌خواهیم تا تصویب این گزارش مقدمه‌ای برای محاكمه سران اشغالگر باشد.

"صائب عریقات " مذاكره كننده ارشد تشكیلات خودگردان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تصریح كرد: تشكیلات خودگردان فلسطین از رای مثبت شورای حقوق بشر سازمان ملل به گزارش گلدستون استقبال می كند و امیدوار است كه این تصمیم شورای حقوق بشر در حد یك مصوبه باقی نماند و بر اساس مكانیسم‌های اجرایی موجود در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد و مانع تكرار جنایات اسرائیل در آینده شود. وی همچنین ابراز امیدواری كرد كه در مجمع عمومی سازمان ملل نیز این گزارش مورد تایید قرار گیرد.

پایگاه خبری روزنامه صهیونیستی "یدیعوت‌ آحارونوت " به نقل از منابع رسمی رژیم صهیونیستی اعتراف كرد كه این رژیم در جلوگیری از بررسی گزارش گلدستون كه جنایات جنگی اسرائیل در غزه را اثبات می‌كند، شكست خورده و نتوانسته مانع از ارجاع آن به نشست شورای امنیت شود. "دانیل هرسكوویچ " وزیر علوم رژیم صهیونیستی نیز اعتراف كرده است كه اسرائیل در شوای حقوق بشر شكست را پذیرفت.

شورای حقوق بشر که با تغییر در ساختار و شیوه در سال 2006 جایگزین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل شد در اولین آزمون جدی خود سربلند بیرون آمد.

تنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری