تبیان، دستیار زندگی
دو روز پس از تصویب تحریم بنزین ایران در سنای آمریكا، نخست وزیر چین با تاكید بر گسترش همكاری های ایران و چین در بخش نفت و گاز و تجارت از بیزاری كشورش از وضع تحریم های جدید علیه ایران خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از وضع تحریم علیه ایران بیزاریم

نخست وزیر چین

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل فارس، بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها "ون جیابائو " كه در حاشیه نشست شانگهای در پكن سخن می گفت افزود: چین خواهان مبادلات در سطح بالا با ایران، افزایش درك و اعتماد متقابل، توسعه روابط دوجانبه و هماهنگی در امور بین المللی است. وی همچنین بر حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران تاكید كرد و گفت: پكن مایل است به نقش سازنده خود در حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران ادامه دهد.

تحلیلگران اظهارات جیابائو را به معنای هشداری از سوی این كشور به امریكا در مورد طرح موضوع تحریم ایران در شورای امنیت می دانند. چین علاوه بر امضای قراردادهای متعدد برای توسعه میدان های نفت و گاز ایران بیش از 14 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می كند. ایران نیز بخش مهمی از كالاهای مورد نیاز خود را از چین وارد می كند و حجم مبادلات دو كشور در حال حاضر به 27 میلیارد دلار رسیده است.

ایران بخش مهمی از كالاهای مورد نیاز خود را از چین وارد می كند و حجم مبادلات دو كشور در حال حاضر به 27 میلیارد دلار رسیده است.

این سخنان دو روز پس از آن مطرح شد كه كنگره امریكا طرح اعمال تحریم های جدید علیه ایران را تصویب كرد. بر اساس این طرح، موسسه های مالی وابسته به دولت های ایالتی و محلی در آمریكا می توانند سرمایه هایشان را از شركت هایی كه 20 میلیون دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری كرده اند، خارج كنند. 414 عضو این مجلس به طرح مذكور رای مثبت دادند. شش نفر به آن رای منفی دادند.

تنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری