تبیان، دستیار زندگی
رگترین تابلوی نقاشی ایران را خلق می کنند کودکان اصفهانی همزمان با برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوان ، بزرگترین تابلوی نقاشی ایران را خلق می کنند. به گزارش ایرنا ، کار خلق این نقاشی دو هزار و 800 متری که همزما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودکان اصفهانی بزرگترین تابلوی نقاشی ایران را خلق می کنند

کودکان اصفهانی همزمان با برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوان ، بزرگترین تابلوی نقاشی ایران را خلق می کنند.

به گزارش ایرنا ، کار خلق این نقاشی دو هزار و 800 متری که همزمان با آیین گشایش جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان آغاز شده ، در برگیرنده اهداف جشنواره در همگرایی کودکان جهان ، در جهانی پر از صلح و آرامش است.

همچنین به طور همزمان با جشنواره هفدهم فیلمهای کودکان و نوجوانان ، ایستگاه های شادمانه در شش نقطه شهر اصفهان برپا شد.

در ایستگاه های یاد شده ، هدایا ، برنامه روزانه و نشریات روزشمار جشنواره در اختیار کودکان ، نوجوانان و سایر علاقمندان سینمای کودک قرار می گیرد .

گفتنی است که ، هفدهمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان تا 22 مهر ماه در اصفهان برگزار می شود.

آلمانی ها در ایران فیلم "حسن صباح" را می سازند

گروه رسانه : یک گروه فیلمساز از شبکهZDF تلویزیون آلمان ، در شهرک سینمایی غزالی مشغول تولید یک فیلم مستند – داستان درباره "حسن صباح" هستند.

به گزارش ایسنا ، هلگالیپرت ، نویسنده و تهیه کنند این فیلم و سردبیر کمپانی "ترای ایکس" درباره این فیلم گفت: تلاش ما این است که وقایع تاریخی آن زمان را نشان دهیم و تمام برداشت ها و پیشداوری هایی را که راجع به حسن صباح وجود داشته و با تاریخ عجین شده است ، مشخص کنیم . مدیر تولید فیلم "حسن صباح" تاریخ شروع این پروژه را سال 1998 و قبل از حوادث 11 سپتامبر ذکر کرد و گفت : این فیلم به طور کامل محصول شبکهZDF آلمان است و هیچ سرمایه گذار دیگری نداشته است .

او درباره منابع تحقیقاتی این فیلم گفت : دایره المعارف اسلامی ، کتابهایی از گروه اسماعیلیه ، نوشته هایی از آقای دفتری درباره تاریخ اسماعیلیه ، زندگینامه حسن صباح نوشته جوینی ، چهار مقاله عروضی ، مقالاتی از ایوانف ، هاتسن ، ویولی ماسینیو، کتابی از برناله لوئیس و اطلاعاتی از محمد ابراهیم باستانی پاریزی ، حمید شوبت ، سید احمد طباطبایی و شاه خلیلی (رئیس گروه اسماعیلیه در ایران ) منابع اصلی تحقیقات این فیلم بودند.

جهانگیر الماسی بازیگر نقش "حسن صباح" نیز درباره این فیلم گفت: تمام تلاش سازنده فیلم "حسن صباح" این است که رابطه مستقیمی بین زیبایی شناسی اروپایی و زیبایی شناسی غربی ایجاد کنند . او درباره ساختار این فیلم اظهار کرد: این فیلم ، شامل یک کپی 47 دقیقه ای و یک کپی 56 دقیقه ای است که بخش دوم به سفارش شبکهR.T فرانسه تولید می شود.

جلو گیری از خروج قرآن مکتوب به خط مبارک امام حسین (ع)

جزء یازدهم قرآن کریمی که شروع آن با سوره یونس است و به خط مبارک حضرت امام حسین (ع) کتابت شده ، توسط دایره المعارف علوم انسانی و هنرهای سنتی خریداری و در فهرست آثار موزه هنری های کتابتی به ثبت رسید.

ابوالفضل ذابح ، مدیر موزه هنرهای کتابتی ،  در گفت و گو با ایسنا گفت : این قرآن از یک خانواده که در طی 300 سال آن را نسل به نسل حفظ کرده بودند ، خریداری شد . افزون بر آن ، عده دیگری نیز قصد خرید این قرآن نفیس را به قصد انتقال به خارج از کشور داشتند که با ثبت این قرآن در فهرست موزه هنرهای کتابتی ، این امر منتفی شد. وی در پاسخ به این سوال که ملاک انتساب این قرآن به حضرت امام حسین (ع) چیست ؟ گفت : قرآن های ائمه اطهار دارای ویژگی های خاص هستند که آنها را از قرآنهای دیگر متمایز می کند . قرآن های ائمه اطهار ، رقم دار بوده و در پایان جزءها رقم گذاری می شوند که این امر در مورد این قرآن با ارزش نیز صادق است . از طرف دیگر ، قرآن فوق با قرآن های ائمه اطهار در کتابخانه نسخ خطی کاخ گلستان کاملا تطبیق دارد . وی در خاتمه افزود : این قرآن در 14 ورق کتابت شده که هر صفحه دارای 9 سطر نوشتاری به خط کوفی اصیل ساده بوده و اعراب گذاری آن نیز به شیوه ابو الاسود دوئلی ، عاصم و یحیی بن یعمور است .

اولین جشنواره شعر و ادب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در شیراز گشایش یافت

اولین جشنواره شعر و ادب دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با عنوان " مهرگان " روز چهارشنبه در شیراز گشایش یافت.

به گزارش ایرنا ، در آیین آغازین این جشنواره ادبی که در مجموعه فرهنگی هنری حافظ شیراز برگزار شد ، پیام وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به این جشنواره قرائت شد.

در این پیام دکتر پزشکیان بر توجه به فعالیتهای دانشجویی در عرصه های مختلف اشاره کرده و از برگزار کنندگان اولین جشنواره شعر و ادب دانشجویی تقدیر نمود.

دبیر این جشنواره به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : این جشنواره با تلاش معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همکاری دانشجویان عضو انجمن شعر و ادب دانشگاه علوم پزشکی این شهر و مساعدت دست اندرگاران ذیربط در وزارت متبوع برگزار شده است .

دکتر " بهزاد خلعتبری " افزود : در این جشنواره که به مدت سه روز برگزار می شود بیش از دویست تن از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور حضور دارند و تعدادی از نویسندگان و شاعران برجسته ایران برای سخنرانی و حضور در جلسات ادبی و فرهنگی به این جشنواره دعوت شده اند .

وی اضافه کرد : در حاشیه برگزاری این جشنواره ، نمایشگاه عرضه کتاب و محصولات فرهنگی و برپایی نشستهای تخصصی و اجرای برنامه های هنری نیز با همت دانشجویان پیش بینی و تدارک دیده شده است .

گفتنی است که ، در آیین افتتاح این جشنواره تعداد زیادی از اساتید دانشگاه شیراز ، علوم پزشکی و اصحاب قلم حضور داشتند.

کارگاه آموزشی یونیسف از 20 مهر در تهران آغاز می شود

قوه قضائیه با همکاری صندوق کودکان سازمان ملل متحد " یونیسف " در جمهوری اسلامی ایران ، کارگاه آموزشی سه روزه ای را از روز بیستم تا بیست و دوم مهر ماه در تهران برگزار می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در این کارگاه آموزشی موضوعاتی شامل دادرسی ویژه نوجوانان ، پیمان نامه جهانی حقوق کودک در ایران ، گرایش بین المللی به دادرسی ویژه نوجوانان ، امکانات مختلف برای کودکان معارض با قانون در مراکز نگه داری ،  دادرسی ویژه نوجوانان ، نیروی انتظامی ، پلیس نوجوانان و مددکاران اجتماعی ،  به وسیله مشاوران خارجی ، مسئولان کشوری و حقوقدانان دانشگاهی مورد  بحث و بررسی قرار می گیرد.

این گزارش حاکیست این کارگاه با حضور بیش از یکصد قاضی ، مسئولان نیروی انتظامی ، مددکاران اجتماعی ، کارشناسان و مددکاران سازمان زندانها ، ساعت 9 صبح امروز در محل مرکز کنفرانس های بین المللی ایران واقع در خیابان شهید باهنر ، خیابان شهید آقایی آغاز به کار می کند.

نمایش شانزده فیلم در بخش انتفاضه جشنواره سینمای جوان

در نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سینمای جوان ، در بخشی با عنوان سینمای مقاومت انتفاضه از مبارزات مردم فلسطین تجلیل می شود.

به گزارش ستاد خبری جشنواره سینمای جوان و به نقل از واحد مرکزی خبر ، در بخش انتفاضه شانزده فیلم از ایران ، فلسطین ، لبنان ، مصر ، آمریکا ، انگلستان و سوریه به نمایش در می آید.

این فیلم ها در ترکیبی از 11 فیلم مستند ، 2 فیلم پویانمایی و 3 فیلم داستانی ، و در مجموع زمانی 216 دقیقه و 16 ثانیه ارائه می شوند. فیلم های بخش سینمای مقاومت انتفاضه جشنواره سینمای جوان شامل :

کودکان شهادت می دهندساخته حیات یعقوب ، مستند ، فلسطین ، لبنان .

حنظله ساخته وحید وحدت نیا ، پویانمایی ، مصر .

کرم پیلد ساخته زکریا عبدالعال ، پویانمایی ، مصر.

فلسطین منتظر است ساخته دانا ابورحم ، طارق العیدی ، مستند ، آمریکا.

نقش ، مستند ،  ایران .

فلسطین تحت کنترلساخته الیاسلیمان ، داستانی ، فلسطین .

زیتون ساخته لیانا بدر ،  مستند ، فلسطین .

رؤیاهایمان پس کی، ساخته هشام قائد ، داستانی ، لبنان .

الحلاء ساخته اردلان عاشوری  ، داستانی ، ایران .

نقشه سرزمین من ساخته صبحی زبیدی ، مستند ، لبنان .

ب چه های آتش ساخته می مصری ، مستند ، انگلستان .

لمازافوک ساخته یاس ناطور ، مستند ، فلسطین .

در راه انتفاضه ، مستند ، ایران .

جمال  قصه یک شجاعت ، ساخته ساعد عندونی ، مستند ، فلسطین .

کودکان شتیلا ساخته می مصری ، مستند ، فلسطین .

"فلسطین ، مقاومت ، پیروزی "

ساخته قاسم بخشی ، مستند ، ایران ، سوریه .

گفتنی است نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سینمای جوان از29 مهر تا 4 آبان در مجموعه فرهنگی هنری تهران برگزار می شود.

برگزاری نسختین جشنواره جوانان مسجد در تهران

نخستین جشنواره سه روزه جوانان مسجد چهارشنبه 17 مهر در تهران گشایش  یافت .

آقای هادی زاده مسئول روابط عمومی ستاد عالی کانونهای فرهنگی - هنری مساجد کشور ، طی مصاحبه ای با واحد مرکزی خبر گفت : نخستین جشنواره سراسری برگزیدگان 3200 کانون فرهنگی - هنری مساجد 28 استان کشور با همکاری سازمان ملی جوانان همزمان با ایام جشن های شعبانیه ، ولادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و امام سجاد (ع) برگزار می شود

این جشنواره با  حضور1500 نفر از جوانان سراسر کشور و جمعی از شخصیتهای سیاسی -  فرهنگی چهارشنبه بعد از ظهر در حرم مطهر حضرت امام ( ره ) آغاز شد و تا 19 مهر ماه ادامه داشت .

آقای هادی زاده خاطرنشان کرد : خواهران و برادران برگزیده در رشته های علوم قرآنی ، فرهنگی ، ورزشی ، هنری و علمی در این جشنواره شرکت داشتند .

برگزیدگان کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور در جوار برنامه های این جشنواره ، بازدیدهای علمی ، تفریحی مختلفی نیز داشته اند .

مراسم اختتامیه این جشنواره ، روز جمعه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر شخصیتهای سیاسی ، علمی و مذهبی برگزار شد.

آثار خوشنویسی عباس اخوین در نگارستان خط تهران

نمایشگاه آثار خوشنویسی عباس اخوین در نگارستان خط تهران بر پاست .

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و به نقل از واحد مرکزی خبر ، این نمایشگاه که شامل 50 اثر هنری از این استاد خوشنویسی استتا بیست و نهم مهر ماه ادامه دارد.

این آثار به خط نستعلیق با شیوه های کتابت ، قطعه ، چلیپا ، بیت و سطر با مضمونهای قرآنی ، عرفان و ادبی در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است .

عباس اخوین ، با اشاره به فن آوری جدید در تولید نرم افزارهای خوشنویسی ، افزود : این تکنولوژی به اصالت خوشنویسی ضربه وارد نکرده است.

وی گفت: خوشنویسی رایانه ای فقط ارزش کاربردی دارد و اثر هنری صرفا توسط خوشنویس خلق می شود.

این مدرس انجمن خوشنویسان تهران افزود : تولید نرم افزارهای خوشنویسی از نظر آموزش برای هنرجویان مبتدی بسیار کارساز است ، زیرا هنرجویان سریعتر با شکل و قالب خط آشنا می شوند.

وی آرامش فکری خوشنویس را از ضروریات این هنر دانست و آرامش فکری خوشنویسان معاصر را نسبت به خوشنویسان متقدم در حال نزول ارزیابی کرد .

اخوین خاطرنشان کرد : خوشنویسان جوان امروز به زیبایی خوشنویسان قدیم خط می نویسند و این آینده خوبی را برای خوشنویسی رقم می زند.

وی از جوانان خوشنویس خواست ، ضمن توجه بیشتر به اخلاق در خوشنویسی ، در زمینه الهام گرفتن از خطوط قدما و کتابت نویسی برای شکوفایی این هنر اصیل ایرانی تلاش کنند.

گفتنی است که ، عباس اخوین از سال 1337 کار خوشنویسی را نزد استاد "علی آقا حسینی" از شاگردان "عماد الکتاب" آغاز کرد.

یک کارگردان حوزه فیلمهای کوتاه : فیلم برای کودکان تولید نمی شود

یک کارگردان حوزه فیلمهای کوتاه گفت : آثار سینمایی تنها با نام کودکان ساخته می شود اما هیچگاه به آنان تعلق ندارد.

"مرتضی آتش زمزم " در حاشیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان در گفت و گو با ایرنا ، افزود : فیلمهای کودکان صرفا برای جشنواره ها تولید می شود و جوابگوی نیاز "بچه ها " نیست .

وی که با فیلم کوتاه " امضاء " در بخش ویژه جشنواره فیلمهای کودکان حضور یافته ادامه داد : مهمترین مشکل سینمای کودک ، نبود فیلمسازان خلاق و ضعف فیلمنامه است.

وی ، نبود حمایت ، بی میلی فیلمسازان و شعار زدگی را از دیگر مشکلات حوزه سینمای کودک برشمرد و افزود : تا وقتی فرهنگ استفاده صحیح از نیروی انسانی و امکانات نهادینه نشود ، بحث در مورد فعالیتهای فرهنگی بی فایده است.

این کارگردان فیلم کوتاه ، جوانان را سرمایه های عظیم عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت : جوانان برای بروز استعداد و خلاقیت به پشتوانه و اعتماد سازی نیاز دارند.

هفدهمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوان از 16 مهر ماه کار خود را در اصفهان آغاز کرد و تا 22 مهر ماه ادامه دارد.

مستند سازان با تاریخ و جغرافیای ایران زمین آشنا می شوند

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، به منظور آشنایی فیلمسازان عرصه سینمای مستند با تاریخ ، فرهنگ و جغرافیا " ایران زمین " با همکاری شبکه اول سیما و سازمان میراث فرهنگی ، برنامه " ایران شناخت " را برگزار می کند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از ایرنا ، این برنامه از آذر ماه امسال با برنامه ریزی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه سفر جمعی مستند سازان کشور به مناطق مختلف آغاز خواهد شد.

در نخستین حرکت ، مستندسازان به استان خوزستان سفر می کنند و در دوره های آینده سفر به سایر نقاط کشور پیش بینی شده است .

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از همه هنرمندان عرصه سینمای مستند ایران دعوت کرد تا در این برنامه شرکت کنند.

مستند سازان و همه سازمانها و نهادهایی که علاقمند به همکاری در این حرکت فرهنگی هنری هستند می توانند با روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارتباط برقرار کنند.