تبیان، دستیار زندگی
نویسنده مجموعه تلویزیونی دلنوازان ویژگی این مجموعه را ساختار متفاوت ملودرام، جسارت کارگردان در بهره بردن از بازیگران جوان و جاری بودن روح زندگی در آن دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جسارت کارگردان "دلنوازان"

دلنوازان

جسارت کارگردان "دلنوازان" در استفاده از چهره‌های بکر جواب داده است

نویسنده مجموعه تلویزیونی "دلنوازان" ویژگی این مجموعه را ساختار متفاوت ملودرام، جسارت کارگردان در بهره بردن از بازیگران جوان و جاری بودن روح زندگی در آن دانست.

سعید جلالی درباره نگارش "دلنوازان" همراه علیرضا کاظمی‌پور به خبرنگار مهر گفت: آذرماه 87 از طرف ایرج محمدی برای نگارش فیلمنامه دعوت شدیم. هدف از تهیه این پروژه پرداختن به مسائل ازدواج جوانان بود. ابتدا بدنه اصلی داستان یلدا و بهزاد بود و بعد از آن داستانک‌ها به کار اضافه شد. در سال‌های اخیر قصه‌ای به گستردگی و ساختار متفاوت "دلنوازان" نداشتیم.

وی در ادامه افزود: هر چه قصه جلوتر می‌رود تعلیق‌ها هم بیشتر می‌شود. قبل از شروع نگارش هم دو تا سه ماه روی طراحی شخصیت‌ها کار و بعد از رسیدن به طرح جامع نگارش را شروع کردیم که کار همچنان ادامه دارد. به احتمال زیاد نگارش "دلنوازان" تا پایان هفته به پایان می‌رسد.

نویسنده "دلنوازان" با اشاره به همکاری با کاظمی‌پور گفت: پیش از این مجموعه‌ "آخرین دعوت" و دو فیلم تلویزیونی دیگر هم با کاظمی‌پور نوشته بودم. در "دلنوازان" هم برای نوشتن سیناپس و دیالوگ‌ها مرتب با هم حرف می‌زدیهم و بعد از اینکه سیناپس‌ها را کاظمی‌پور می‌نوشت و من دیالوگ‌ها را می‌نوشتم و بعد بررسی می‌کردیم که مبادا کار از حالت یکدستی خارج شود.

شکوه و جهان خواهر برادری هستند که سال‌هاست با فرزندان‌شان در خانه‌ای قدیمی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و قرار است بهزاد پسر جهان با مهتاب دختر شکوه ازدواج کنند، اما با ورود دختری که خود را خواهر گمشده بهزاد می‌داند ماجرا به گونه دیگری رقم می‌خورد.

جلالی ادامه داد: علاوه بر آن در طول نگارش حسین سهیلی‌زاده کارگردان و محمدی تهیه‌کننده نظر خود را درباره شخصیت‌ها می‌دادند. افکار ما به لحاظ شخصیت‌پردازی با کارگردان خیلی نزدیک بود، حتی برخی سکانس‌ها هنگام اجرا بهتر از فیلمنامه درآمد. آقای محمدی هم از معدود تهیه‌کنندگانی است که در فیلمنامه صاحب نظر است.

دلنوازان

وی اشاره کرد: گرچه "دلنوازان" شخصیت‌های زیادی دارد، اما سعی کردیم هر شخصیت قصه خودش را داشته باشند. از سوی دیگر در نگارش مجموعه از ساختار خطی اکثر مجموعه‌های تلویزیون فاصله گرفتیم و تلاش کردیم قصه تعلیق و جذابیت لازم را برای مخاطب داشته باشد. استقبال زیاد مخاطبان نشان می‌دهد با این مجموعه ارتباط خوبی برقرار کردند.

این نویسنده درباره اینکه برخی اتفاق‌های قصه "دلنوازان" قابل پیش‌بینی است و جذابیت لازم را ندارد توضیح داد: به هر حال همه ملودرام‌ها ساختار مشابه دارند. ماجرای دختر گمشده در همه آثار خارجی و ایرانی یک ساختار مشخص دارد و نمی‌توان از آن فرار کرد، اما در "دلنوازان" سعی کردیم ملودرام متفاوت باشد و از سوی دیگر قصد فریب مخاطب را نداریم.

جلالی درباره مشکلات نگارش همزمان با تصویربرداری گفت: به هر حال فشار کار زیاد است، اما نگارش به زودی به پایان می‌رسد. دلیل طولانی شدن نگارش هم وسواس زیاد ما برای پایان "دلنوازان" است. معمولاً مجموعه‌های تلویزیونی که شروع خوبی دارند، پایان مناسب ندارند، به همین دلیل تمرکز زیادی روی پایان قصه کردیم.

این نویسنده در پایان درباره "دلنوازان" گفت: به نظرم مجموعه زنده و روح زندگی در آن جاری است. زندگی خصوصی هر یک از شخصیت‌ها را به تصویر کشیدیم تا برای مخاطبان ملموستر باشد. یکی از نقاط قوت مجموعه جسارت سهیلی‌زاده در استفاده از بازیگرانی است که چهره‌هایشان برای مخاطب بکر است و بازی خوبی هم از آنها گرفته است.

پخش مجموعه "دلنوازان" از چهارمهرماه از شبکه سه شروع شده و در آن پرویز فلاحی پور، فریبا کوثری، عبدالرضا اکبری، فریده صابری، محمد حاتمی، شاهرخ استخری، سیاوش خیرابی، سحر قریشی، حدیث میرامینی، سمانه پاکدل، مهدی ماهانی، ایمان موسوی، زهره فکور صبور و ... بازی کردند.

در خلاصه داستان "دلنوازان" آمده است: شکوه و جهان خواهر برادری هستند که سال‌هاست با فرزندان‌شان در خانه‌ای قدیمی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و قرار است بهزاد پسر جهان با مهتاب دختر شکوه ازدواج کنند، اما با ورود دختری که خود را خواهر گمشده بهزاد می‌داند ماجرا به گونه دیگری رقم می‌خورد.

این روزها فیلم تلویزیونی "مهر بی‌پایان" به کارگردانی محسن منشی‌زاده و بر مبنای فیلمنامه جلالی مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی