تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام امینی‌خواه گفت: فرقه‌های ضالّه‌ای كه پس از امام صادق (ع) به‌وجود آمد، با آینده‌نگری امام صادق (ع) و تیزهوشی و بصیرت امامان بعدی از بین رفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آينده‌نگري امام صادق (ع) فرقه‌هاي انحرافي را ناكام گذاشت
امام صادق

حجت‌الاسلام اميني‌خواه گفت: فرقه‌هاي ضالّه‌اي كه پس از امام صادق (ع) به‌وجود آمد، با آينده‌نگري امام صادق (ع) و تيزهوشي و بصيرت امامان بعدي از بين رفتند.

حجت‌الاسلام موسي اميني‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار آئين و انديشه فارس، با اشاره به فرق انحرافي شيعه در عصر امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) به دليل خفقان جوّ حاكم، امام و جانشين پس از خود را جز براي عده‌اي از خواص و اصحاب نزديك معرفي نكرد.

وي ادامه داد: به همين دليل، گروه‌هاي مختلفي پس از شهادت آن امام بزرگوار،‌ از تشيّع منشعب شد و افرادي نيز ادعاي امامت كردند، اما در نهايت راه به جايي نبردند.

اميني‌خواه يكي از اين فرقه‌هاي انحرافي را اسماعيليه بيان كرد و گفت:

طرفداران اين فرقه معتقد بودند كه اسماعيل، فرزند امام صادق (ع) امام هفتم شيعيان است. در صورتي كه وي در سال 142 هجري و در زمان حيات امام صادق (ع) از دنيا رفت و امام نيز افرادي را بر مرگ او شاهد گرفت. اما باز هم عده‌اي اعتقاد به امامت اسماعيل و غيبت او داشتند.

اين استاد حوزه علميه ادامه داد: جالب اينكه عده‌اي نيز معتقد به امامت «محمد» فرزند اسماعيل بودند. اين عده معتقد بودند كه پس از اسماعيل، محمد فرزند وي به امامت رسيده است. سر دسته اين عده فردي به نام «مبارك»‌بود.

اميني‌خواه با بيان اينكه امام صادق (ع) به دليل علم لدنّي و آينده‌نگري خود، از پيدايش فرقه‌هاي انحرافي باخبر بود، گفت:

امام صادق قبل از شهادتش به فرزندش «موسي بن جعفر» گفته بود: فردي به نام «عبدالله افطح» از پيروان من در مقابل تو مي‌ايستد و ادعاي امامت مي‌كند. تو با وي درگير نشو، چرا كه در اندك زماني مي‌ميرد و تهديدي محسوب نمي‌شود.

وي ادامه داد: همانطور كه امام وعده داد بود، عبدالله ادعاي امامت كرد و فرقه فطحيه را تأسيس كرد. اما چندي نگذشت كه از دنيا رفت و وعده امام صادق (ع) محقّق شد.

اميني‌خواه در پايان تصريح كرد: فرقه‌هاي انحرافي با گذشت زمان، آينده‌نگري امام صادق (ع) و تيزهوشي و بصيرت امامان بعدي از بين رفتند و تنها فرقه اسماعيليه به حيات خود ادامه داد.