تبیان، دستیار زندگی
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رژیم پهلوی با تهاجم به‌ فیضیه درصدد تضعیف روحانیت و به حاشیه بردن آن بود كه با مدد الهی و رهبری امام ‌(ره) ‌این توطئه‌ شكست خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تضعيف روحانيت از اهداف حمله به فيضيه بود
مبلغی

رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: رژيم پهلوي با تهاجم به‌ فيضيه درصدد تضعيف روحانيت و به حاشيه بردن آن بود كه با مدد الهي و رهبري امام ‌(ره) ‌اين توطئه‌ شكست خورد.

حجت‌الاسلام احمد مبلغي در گفتگو با خبر گزاری فارس در قم، با اشاره به حمله دردمنشانه رژيم پهلوي به مدرسه فيضيه اظهار داشت: رژيم پس از آگاهي از اينكه مدرسه فيضيه كانون حركت و نهضت انقلابي عليه سياست‌هاي نادرست آن شده است با حمله به آن قصد از بين بردن كانون مبارزه را داشت.

وي ادامه داد: رژيم پهلوي برخلاف ديگر دولت هايي كه بر ملت ايران حكومت مي‌كردند رابطه خوبي با روحانيت نداشت و از فرصت‌هاي مختلفي براي مخالفت خود با آنان استفاده مي‌كرد.

وي يادآ‌ور شد: در ماه‌هاي پاياني سال ۱۳۴۱، محمدرضا شاه كه سالگرد ناكامي ‌طرح انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي را به تلخي پشت سر مي‌گذاشت تصميم گرفت اصول شش‌گانه‌اي را با حذف و اضافاتي در قالب انقلاب سفيد به رفراندوم بگذارد.

مبلغي اظهار داشت: به دنبال مخالفت‌هاي امام و روحانيون با نقشه‌هاي شاه، او تصميم گرفت تهاجمي وسيع را عليه روحانيت آغاز كند.

وي افزود: در فروردين 1342 كه مردم به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در منزل امام گرد آمده بودند، مأموران سعي كردند تا مجلس را به هم بزنند اما با هوشياري امام و تهديد ايشان آنان وادار به سكوت شدند.

رئيس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي در ادامه اظهار داشت:

بعدازظهر آن روز مراسم عزاداري امام صادق(ع) به دستور و به دعوت آيت‌الله گلپايگاني در مدرسه فيضيه برگزار شد و مأموران وارد مدرسه شده و كشتار وحشيانه را شروع كرده و طلاب مدرسه و مردمي را كه در آنجا اجتماع كرده بودند را به خاك و خون كشيدند.

وي تصريح كرد: پس از واقعه كشتار فيضيه امام طي اعلاميه‌اي خطاب به روحانيون و مردم هرگونه سكوت را در برابر رژيم حرام دانستند و تأكيد كردند كه اظهار حقايق واجب است.