لاء : روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) به نام روز جوان نام گذاری شود به گزارش ایرنا، رئیس فرهنگ سرای "ولاء" روز سه شنبه خواستار نامگذاری روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) به نام "روز جوان " شد. "محسن احمدی &quot...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس فرهنگ سرای ولاء : روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) به نام روز جوان نام گذاری شود

به گزارش ایرنا، رئیس فرهنگ سرای "ولاء" روز سه شنبه خواستار نامگذاری روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) به نام "روز جوان " شد.

"محسن احمدی " در جمع خبرنگاران ، گفت : فرهنگستان ولاء برای ارتقاء سطح معلومات مذهبی جوانان در تمامی فرهنگسراهای تهران دفتر تأسیس می کند و تاکنون پنج دفتر در این زمینه تأسیس شده است.

وی همچنین افزود: فرهنگسرای "ولاء" ، ضمن برگزاری برنامه های مذهبی ، جوانان را با پیشینه دینی ، عقبه فرهنگی و علما حوزه فرهنگ دینی آشنا می کند.

رئیس فرهنگسرای ولاء ، برقراری این برنامه را جزو اهداف این فرهنگسرا ذکر کرد و گفت : این مجموعه از یک ماه پیش تحت پوشش سازمان فرهنگی -  هنری شهرداری تهران قرار گرفته است.

وی از گسترش برنامه های مذهبی برای پیشبرد اهداف این سازمان خبر داد و گفت : این فرهنگسرا مسابقاتی با عنوان "پیوند" برای سه رده سنی در هر ماه برگزار خواهد کرد که در آن زندگی و اندیشه یکی از علما دینی بررسی می شود.

وی در پایان از مسؤولان فرهنگی کشور خواست تا در سال عزت و افتخار حسینی برای گسترش تفکر و اعتقادات مذهبی بین مردم تلاش کنند.

آرامگاه سهراب سپهری گلباران شد

روز گذشته همزمان با روز تولد سهراب سپهری آرامگاه وی در مشهد اردهال گلباران شد

به گزارش ستاد خبر کنگره بین المللی " صدای آب " در سالروز ولادت شاعر و نقاش پرآوازه ، زنده یاد سهراب سپهری به همت ستاد برگزاری کنگره بین المللی صدای پای آب و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره تربیت بدنی شهرستان کاشان مراسم با شکوهی در آرامگاه آن مرحوم برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع زیادی از قشرهای مختلف بر پا شد ،  اعضای انجمن شاعران جوان کاشان با حضور چشمگیر در تجلیل از مقام ادبی و هنری آن هنرمند شهیر به قرائت اشعار خود پرداختند.

سپس امیرحسین حیدرزاده سخنگوی ستاد برگزاری کنگره با ایراد سخنانی به تجلیل از شخصیت ارزنده آن مرحوم پرداخت .

در این مراسم آرامگاه سهراب به شکلی بسیار زیبا و باشکوه گلباران شد . همزمان با برگزاری این مراسم مجموعه مسابقاتی ورزشی در رشته های دو ، استقامت و دوچرخه سواری ، با نام " جام سهراب سپهری " از محل روستای چنار و گلستانه تا کنار آرامگاه سهراب برگزار شد که در پایان این مراسم افراد اول تا دهم برندگان این مسابقات جوایز خود را از علیرضا فینی دبیر کنگره " صدای پای آب "  و نجیب ، رئیس اداره تربیت بدنی کاشان دریافت کردند.

شایان ذکر است در این مراسم که از جلوه های دیدنی و کم نظیری برخوردار بود ، آرامگاه آن عارف فرزانه و هنرمند بزرگ با تابلوهای بسیار زیبایی از خط و نقاشی هنرمندان نامی کشور مزین شده و اتومبیل شخصی آن مرحوم برای بازدیدعلاقه مندان به این محل منتقل شده بود.

گفتنی است کنگره بین المللی صدای پای آب همزمان با هفتاد و پنجمین سالروز تولد سهراب سپهری به همت شرکت تعاونی چند منظوره فجر کاشان و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان ،  مهرماه  82 در کاشان برگزار می شود.

"جکی چان" فیلمهای پرهیجان را کنار می گذارد

"جکی چان" ستاره فیلمهای پرهیجان هنرهای رزمی ، اعلام کرد که قصد دارد در یک فیلم موزیکال بازی کند.

به گزارش خبرگزاری رویتر به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، "چان " دوشنبه در یک گفت و گوی مطبوعاتی به خبرنگاران اعلام کرد که "در حال برنامه ریزی برای بازی در فیلمهایی است که از هیجان زیادی برخوردار نخواهند بود."

قرار است این بازیگر هنگ کنگی در یک درام بدون صحنه های پرهیجان در کنار یک بازیگر زن سرشناس هالیوود بازی کند . وی در این زمینه توضیح بیشتری نداد.

"چان" ستاره فیلمهای کونگ فو ، قرار است در بازآفرینی فیلم کلاسیک "دور دنیا در 80 روز" نوشته "ژول ورن " شرکت کند .

در این فیلم او نقش "پاسپارتو" را بازی می کند که یک دزد مکار است . "چان" اعلام کرد "بسیاری از ستاره های بزرگ سینما در این فیلم نقش میمهان را ایفا خواهند کرد."

وی که برای تبلیغ فیلم خودبه نام "لباس رسمی " (تاکسیدو) به هنگ کنگ رفته است ، اعلام کرد "تاسال 2005 مشغول چند طرح هنگ کنگی و هالیوودی خواهد بود."

گفتنی است ، او تاکنون در بیش از 100 فیلم نقش آفرنی کرده است.

پرده برداری از مجسمه ای بزرگ در لندن

از یکی از مجسمه های بزرگ جهان در لندن پرده برداری شد .

به گزارش شبکه تلویزیونی "ای پی تو ان" و به نقل از واحد مرکزی خبر، این مجسمه 155 متری " مارسیاس"  نام دارد و از چنان عظمتی برخورداراست که همه فضای نگارخانه توربین های لندن را اشغال کرده است .

به اعتقاد کارشناسان این مجسمه ، بزرگترین مجسمه ای است که در فضای بسته ساخته شده است.

سازنده این اثر هنری گفت : با ساخت این مجسمه قصد دارد عظمت نیروگاه سابق تولید انرژی لندن را در خاطره ها حفظ کند.

دو نشست علمی "

کنگره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی

" برگزار شد

نشستهای علمی و تخصصی دوازدهم و سیزدهم " کنگره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی " صبح روز سه شنبه در محل میهمانسرای عباسی اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در نشستهای یاد  شده دو موضوع "شیشه گری" و "بازاریابی ، توسعه و حمایت " مورد بحث شرکت کنندگان در کنگره بود.

در این نشستها کارشناسان و متخصصینی از کشورهای ایران ، تونس ، سنگال ، آذربایجان ، مراکش ، اتریش ، لبنان و بنگلادش  مقالات خود را در مورد موضوعات این نشستها ارائه نمودند .

"صنعت شیشه گری ، گذشته ، حال آینده " و "وضعیت صنایع دستی سنتی در تونس و چشم انداز آینده آن در عصر جهانی شدن " ، " هنر سنگالی نقاشی روی شیشه " و " پیام های ادبی در ظروف سفالی قرون اولین اسلامی" ، موضوع مقالات نشست دوازدهم این کنگره را شامل می شدند.

در نشست سیزدهم همچنین مقالاتی با عنوان "دشواری های بازاریابی در عرصه هنرها و صنایع دستی اسلامی" ، "نقش دولت و نهادهای بخش خصوصی برای ایجاد فرصت های رشد و حمایت از هنرها و صنایع دستی سنتی با توجه به برنامه توسعه صنایع دستی یونیدو" ، "جایگاه فرش در فرهنگ ، هنر اقتصاد و صنعت ایران " ، " تجربه لبنان درباره نقش دولت و بخش خصوصی در حیطه حفاظت از هنرها و صنایع دستی سنتی " و "نگاهی به نظام آموزش هنر و صنایع دستی اسلامی در بنگلادش " ارائه شد.

نشستهای دهم و یازدهم کنگره بین المللی هنرهای اسلام و صنایع دستی با موضوعهای " کاغذ دست ساز ، تذهیب ، صحافی و ابر و باد" ، هنرها و صنایع دستی چوبی همراه با ارائه 9 مقاله علمی و تخصصی از سوی کارشناسانی از کشورهای لبنان، ترکیه ، آمریکا ، پاکستان ، سوریه ، روسیه و قطر عصر روز گذاشته برگزار شد.

کنگره "بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی " در 14 نشست علمی ، همراه با 70 مقاله و با شرکت 120 کارشناس ، متخصص ، هنرمند و صنعتگر از 40 کشور جهان در حال برگزاری است.

گفتنی است که این کنگره چهارشنبه 17 مهر در اصفهان پایان پذ یرفت.

هنر تراش سنگهای قیمتی در اصفهان

هنر تراش سنگهای قیمتی ، با سابقه ای به قدمت تمدن بشری همواره از جایگاه ویژه ای در فرهنگ عمومی جوامع مختلف برخوردار بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، محصولات این هنر که زائیده تعامل قدرت تجسم با هنرهای طراحی و نقاشی است به ویژه میان بانوان طرفداران بسیاری دارد که همواره آن را زیب پیکر خود می سازند . کشور ایران نیز با قدمت کهن در این رشته هنری ، دارای جایگاه خاص در جهان بوده و آمیختگی سنتهای دینی با آئین های ملی و حک آیه های قرآن و ادعیه بر روی انگشترها و نگینها جلوه ای خاص به این رشته هنری داده است .

حضور فعال هنرمندان سنگ تراش کشورمان در نمایشگاه شاهکارهای هنرهای اسلامی و صنایع دستی اصفهان در باغ موزه چهلستون شاهدی است بر این مدعا که پتانسیل قوی معدنی، ذوق سرشار ایرانی و دست هنرمندان آن می تواند بسیار پررنگتر ، در چنین عرصه های بین المللی برای معرفی تمدن تاریخی ایران به کار آید.

نمایشگاه خطوط خوشنویسی بسم الله در نگار خانه صنیع الملک بر پاست

نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان در نگارخانه صنیع الملک برپاست .

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری منطقه ده تهران و به نقل از واحد مرکزی خبر ، نمایشگاه خوشنویسی بسم الله در سالن شماره 1 نگارخانه صنیع الملک از شانزدهم مهر تا بیست و پنجم مهر دایر است .

آثار ارائه شده در قالب 34 قطعه به شیوه نستعلیق و شکسته نتستعلیق از آثار هنرمندان سراسر کشور که در همایش بزرگ " نگارش قرآن در یک روز" به رشته تحریر در آمده به نمایش گذاشته خواهد شد.

علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت

9 تا 1

<>

n> روزهای یاد شده به<>

>میدان بریانک ، خیابان شهید دعوتی ، خیابان شهید محمد امیر قلی نیکو شماره 13 مراجعه کنند .

فهرست کاندیداهای نهایی جایزه ادبی نوبل اعلام شد

آکادیم سلطنتی سوئد که هر ساله برندگان خود را در شاخه های مختلف علمی و هنری اعلام می کند روز پنجشنبه برنده نوبل ادبیات خود را اعلا خواهد کرد.

رویتر در گزارش خود نوشت : آکادمی سلطنتی سوئد متشکل از یازده عضو ، برنده معتبرترین جایزه ادبی جهان برای نویسندگان را پنجشنبه به اطلاع جهانیان خواهد رساند.

به گزارش رویتر اگر چه امسال آکادمی سلطنتی سوئد همچون سالهای گذشته هیچ اشاره ای به برگزیدگان احتمالی این جایزه یک میلیون دلاری نکرده است اما محافل ادبی استکهلم احتمال موفقیت یک نویسنده عرب یا آمریکایی را برای کسب جایزه نوبل ادبی سال جاری بعید نمی دانند . در میان برندگان احتمالی این جایزه به نقل از بسیاری از کارشناسان ادبی در اروپا و خاورمیانه می توان به رمان نویسانی چون "ماریوبارگاس یوسا" از پرو ، "ایمره کرتژ" ازمجارستان ،شاعر آمریکایی " جان اشبری" و شاعر اهل سوریه "آدونیس" اشاره کرد . بنابراین گزارش جمعی دیگر از نویسندگان همچون رمان نویس بریتانیایی "دوریس لسینگ" رمان نویس آفریقایی ، "جی . ام . کوئتزی " ، "فیلیپ راث" نویسنده سرشناس آمریکایی ، "مارکارت ات وود"از کانادا و "آلیس مونرو" نیز از شانس موفقیت ضعیفی برخوردارند اما برخی کاشناسان ادبی معتقدند که نویسندگان نه چندان صاحب نام همچون توماس پینچون از آمریکا یا نویسنده آمریکایی – ایتالیایی ، "دان دلیلو" که نقشی مهم در رمان نویسی آمریکا داشته گوی موفقیت را در دست خود دارند. اگر چه بسیاری از کارشناسان معتقدند بحران خاورمیانه احتمال برگزیده شدن یک نویسنده عرب زبان را نیز افزایش می دهد.

نام کیارستمی در دروس امتحانی فرانسه

روزنامه لوموند به نقل از وزارت آموزش و پرورش فرانسه خبر داد که برای اولین بار در تاریخ امتحانات – باکالورآ – ی( Baccalaureat ) ادبیات فرانسه ، نام یک ایرانی به دروس امتحانی راه یافته است . در واقع امتحانات – باکالورآ-ی ادبیات فرانسه که همچون کنکوری برای ورود به مرحله بالاتر تلقی می شود ، شامل پیچیده ترین پرسشها و تحلیلهای مربوط به ادبیات است .

اخیرا بخش سینما نیز برای دانش آموزان سینما به این امتحانات افزوده شده است و فیلمهای عباس کیارستیمی و سینمایش در مجموع ، یکی از مطالبی است که امتحان دهندگان باید آمادگی پاسخ به پرسشهای مربوط به آن و تحلیل نکته های متفاوت فیلمها را داشته باشند.

اولین بار است که نام یک ایرانی در کنار افرادی چون – فلوبر ، هوگو ، کامو ، تروفو، گدار و یا سارتر در این امتحانات آورده می شود . دو فیلم خانه دوست کجاست و باد ما را خواهد برد به صورت کتاب درسی منتشر شده است و شامل فیلمنامه و نقد و بررسی هر یکی از این فیلم است و به صورتCD در مدارس فرانسه تدریس می شود.