تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان گفت: به رغم قدرت تیم‌های هلند و كلمبیا اما سخت‌ترین حریف ایران در مرحله گروهی جام جهانی گامبیا خواهد بود كه تیم ناشناخته‌ای است ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گامبیا سخت ترین حریف ایران است

علی دوستی سرمربی تیم ملی نوجوانان

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان گفت: به رغم قدرت تیم‌های هلند و كلمبیا اما سخت‌ترین حریف ایران در مرحله گروهی جام جهانی گامبیا خواهد بود كه تیم ناشناخته‌ای است.

علی دوستی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین شرایط تیم ملی فوتبال نوجوانان در آستانه حضور در مسابقات جام جهانی نیجریه، اظهار كرد: تمرینات خوبی را پشت‌سر می‌گذاریم و سعی می‌كنیم برای تداوم شادابی در میان بازیكنان، تا نزدیكی مسابقات این تمرینات را سبك‌تر كنیم. هفته گذشته اردوی یك هفته‌ای در سنگال داشتیم كه از نظر وفق دادن بازیكنان با شرایط آب و هوایی آفریقا بسیار مطلوب بود.

وی افزود: رطوبت در كشور نیجریه بسیار بالاست و حتی در اردوی سنگال برخی بازیكنان به دلیل این جابجایی مریض شدند. سعی كردیم با نوع غذایی آنجا هم آشنا شویم. همچنین در دیدار‌های تداركاتی كه در سنگال انجام دادیم، با نوع بازی تیم‌های آفریقایی از جمله گامبیا آشنا شدیم. آنها بازیكنان قدرتمند و وضعیت فیزیكی خوبی دارند. معضل صغر سن در میان آنها وجود دارد و معتقدم به رغم آنكه همه هلند یا كلمبیا را تیم قدرتمندی دربرابر ما می‌دانند اما با این وجود، گامبیا سخت‌ترین حریف ایران در مرحله گروهی است. امیدوارم بازیكنان ما به دور از احساسات، عاقلانه به حریفان بیاندیشند و با غیرت و تعصبی كه دارند، مقابل آنها بایستند.

تمرینات تیم ملی نوجوانان

دوستی ادامه داد: گامبیا را به دقت آنالیز كردیم؛ بخش عمده‌ای از برنامه‌های تاكتیكی ما در تمرینات كنونی با توجه به ویژگی این حریف آفریقایی است؛ آنها تیم ناشناخته‌ای هستند. یكی از بازی‌های تیم هلند را هم آنالیز كرده و قرار است امروز فیلمی از بازی‌های كلمبیا به دست ما برسد. تیم ما تجربیات خوبی از رقابت‌های ایتالیا كه قهرمان شد بدست آورد. این تیم كیفیت بالایی دارد و از امیدهای بزرگ ما برای المپیك 2012 لندن است.

وی گفت: خوشبختانه فدراسیون فوتبال مصمم است تا به این تیم با دید درازمدت نگاه كند و در این راستا سرمایه‌گذاری می‌كند.

سرمربی تیم نوجوانان در پاسخ به این سوال كه چرا چنین تیم‌های قدرتمندی تا رسیدن به مرحله بزرگسالان دچار افت می‌شوند، به ایسنا گفت: متاسفانه این مشكل تاكنون در فوتبال ما وجود داشته است. زمانی كه تیم نوجوانان ایران در رقابت‌های آسیایی ژاپن چهارم شد و نتوانست یكی از سه سهمیه جام جهانی را كسب كند، تیم ژاپن در دور مقدماتی حذف شد؛ اما مسوولان این تیم می‌گفتند كارشان برای این تیم تازه شروع شده است و در نهایت با برنامه‌ریزی منظم و رسیدگی به تیم‌شان مدتی بعد با همان تیم توانستند قهرمان مسابقات جوانان آسیا شوند. اما در همان مقطع مربیان تیم ایران تعویض شدند و حتی مربیان دیگری هم كه روی كار آمدند، مدام تغییر كردند و در نهایت نتوانستیم به جام جهانی جوانان صعود كنیم و اصلا آن تیم ما متلاشی شده بود!

تیم ملی نوجوانان

دوستی افزود: امیدوارم تجربه‌های تلخ گذشته برای تیم فعلی نوجوانان تكرار نشود؛ در این راستا هم خوشبختانه فدراسیون از نتایج تصمیمات آن مقطع تجربه گرفته و سیاستش تغییر كرده است. مسوولان حتی در صورت عدم موفقیت احتمالی این تیم، اگر خواستند مربیان را هم تغییر دهند، به استخوان‌بندی تیم دست نزده و همچنان به رسیدگی‌ها ادمه دهند. خوشحالم كه می‌گویم تیم ملی فعلی نوجوانان ما یك تیم معتقد در مسایل مذهبی و ارزشی، منسجم و منظم است كه می‌تواند سرمایه عظیمی برای سالیان آتی فوتبال ملی كشور باشد. بی‌شك این تیم در سال‌های آینده یادگار و ماندگار از دوره كنونی باقی خواهد ماند. در حال حاضر هم به موفقیتش در جام جهانی نیجریه بسیار خوشبینم و امیدوارم بتواند سفیر خوبی برای ایران در این رقابت‌ها باشد.

سرمربی تیم ملی نوجوانان با اشاره به تمرینات كنونی تیمش، گفت: در زمان حضور در رقابت‌های آسیایی تمرینات بدنسازی و دوندگی بازیكنان بر اساس آن رقابت‌ها در نظر گرفته شد. اما آن میزان دوندگی نمی‌توانست در جام جهانی برای ما كارساز باشد؛ لذا تمرینات سنگین‌تری را با برنامه‌ریزی دقیق برای بازیكنان در نظر گرفتیم؛ البته همانطور كه گفتم با نزدیك شدن به شروع مسابقات برای حفظ شادابی بازیكنان، تمرینات را سبك‌تر می‌كنیم. امیدوارم مسوولان، رسانه‌ها و مردم همچنان از این تیم كه بی‌حاشیه‌ترین تیم ملی طی چند سال گذشته بوده، حمایت كنند؛ می‌دانم كه دعای خیر مردم پشت‌سر تیم نوجوانان در جام جهانی خواهد بود و انشاا... كه باعث سربلندی فوتبال كشور باشیم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری