تبیان، دستیار زندگی
انتخاب در تمام مراحل زندگی به خصوص در زمینه زندگی مشترک از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که نحوه انتخاب ما هم سبک زندگی ما و هم همسرمان را تحت تاثیر قرار میدهد.از جمله این انتخابها عبارتند از:انتخاب محبت و توجه،انتخاب واژه های مناسب،انتخاب صداقت و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوشبختی تو،انتخاب من

خوشبختی با تو آغاز می شود(2)

خوشبختی با تو آغاز می شود(2)

در مقاله پیشین در مورد شناخت و اهمیت به توانایی های خود، قدرت انتخاب زوجین در تعیین نگرش ها و باورهای زندگی زناشویی و اهمیت دادن به الگوهای ارتباطی صحبت کردیم در ادامه این بحث به ارائه توضیح مفصل تر و کامل تری در مورد اهمیت انتخاب در زندگی زناشویی می پردازیم.

در فرآیند زندگی ما انسانها، فرصتهای انتخاب بسیار زیادی فراهم می شود. برخی از این انتخابها با آرامش و آزادی عمل کامل صورت می گیرد و برخی دیگر با محدودیت ها و شرایط خاص همراه است. با این حال همه ما اعتقاد داریم که انتخابهای درست و حساب شده می تواند زندگی مان را به سوی اهداف مورد نظرما سوق دهد.

رابطه فعلی ما با همسرمان همان چیزی است که می خواسته ایم یا پذیرفته ایم. کیفیت فعلی رابطه زناشویی ما محصول تصمیماتی است که قبلا اتخاذ کرده ایم چه از این رابطه خرسند باشیم و چه نباشیم.

انتخاب در تمام مراحل زندگی مانند انتخاب رشته تحصیلی، شغل، مهارت، محل زندگی و... بسیار مهم و ضروری است و مسلما آینده زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. در این میان به نظر می رسد که انتخاب همسر از سایر زمینه های زندگی ما پر اهمیت تر است چرا که نحوه انتخاب ما هم سبک زندگی خودمان و هم طرف مقابل یعنی همسرمان را تحت تاثیر قرار می دهد. زندگی فعلی ما انعکاس انتخابهای ما در بدو ازدواج است. ما رابطه زناشویی موفقیت آمیز را با انتخاب خود شکل داده و حفظ می کنیم.

رابطه فعلی ما با همسرمان همان چیزی است که می خواسته ایم یا پذیرفته ایم. کیفیت فعلی رابطه زناشویی ما محصول تصمیماتی است که قبلا اتخاذ کرده ایم چه از این رابطه خرسند باشیم و چه نباشیم.

انتخاب صداقت

وقتی رابطه ای توام با صداقت و یکرنگی با همسر خود داشته باشیم؛ افکار، احساسات، دل تنگی ها و مشکلاتمان را راحت و بدون هیچ نگرانی با او در میان می گذاریم. اکثر زوجین عادت کرده اند که احساسات واقعی خود را نزد همسر خود انکار کنند و همین مساله باعث ایجاد فاصله ارتباطی میان زوجین می شود ولی وقتی صداقت را انتخاب کرده و آن را برنامه زندگی خود قرار دهیم، می توانیم احساسات و نگرانی های خود را با همسرمان بازگو کنیم تا همسرمان پی به احساسات درونی ما ببرد. به عنوان نمونه می گوییم: " از اینکه می بینم رابطه خوبی با مادرم نداری بسیار غصه می خورم" یا " از اینکه من و تو نمی توانیم در مورد اختلافات خود منطقی صحبت کنیم نگرانم" و...

انتخاب محبت و توجه

انتخابهای ما می تواند نشان دهنده محبت و توجه ما به همسرمان باشد. در پاره ای از مواقع می توانیم به همسرمان توجه کرده و برای او دلسوزی کنیم و گاهی اوقات می توانیم به محبت و توجه همسر خود عکس العمل نشان دهیم. انتخاب این نوع نحوه رفتاری می تواند باعث بهبود رابطه زناشویی شود بنابراین هر روز فرصت های بی شماری داریم تا عشق و محبت خود را به همسرمان ابراز کنیم به عنوان مثال با کمک کردن، آرام کردن، گوش دادن و همدلی کردن با همسرمان می توانیم توجه خود را ابراز کنیم.

انتخاب تفریح و سرگرمی

تفریحات و سرگرمی ها از جمله مولفه های مفقود شده در رابطه زناشویی است این مساله خصوصا در مورد زوجینی صدق می کند که هر دو شاغل هستند و یا کسانی که یکی از طرفین به خصوص مرد، بیش از حد درگیر مسائل کاری و  در گیری های اجتماعی خود است. بنابراین در چنین خانواده هایی توجه به سرگرمی های لذت بخش تاثیر بسزایی بر روی زندگی زناشویی زوجین خواهد گذاشت. تفریحات سالم یکی از موثرترین راههای تغییرمثبت در رابطه زناشویی است. بهتر است انتخاب تفریح توسط زوجین به نوبت انجام شود تا بدین ترتیب به نیازهای هر یک از طرفین توجه و رسیدگی لازم صورت گیرد.

انتخاب واژه ها

متاسفانه گاه مشاهده می شود رابطه بسیار نزدیک زن و شوهر، موجب می شود که طرفین به واژه ها و اصطلاحاتی که در قبال هم استفاده می کنند توجه لازم را نداشته باشند و همین انتخاب نادرست عبارات موجبات دلسردی و دوری زوجین از یکدیگر را فراهم می آورد و از آنجا که توقع ما همیشه از همسرمان بسیار بالاست کلمات و واژه هایی که میان ما رد و بدل می شود، می تواند سود و زیان فراوانی به همراه داشته باشد.

گاه مشاهده می شود رابطه بسیار نزدیک زن و شوهر، موجب می شود که طرفین به واژه ها و اصطلاحاتی که در قبال هم استفاده می کنند توجه لازم را نداشته و همین انتخاب نادرست عبارات موجبات دلسردی و دوری زوجین از یکدیگر را فراهم می آورد.

در رابطه خود با همسرتان سعی کنید واژه ها و عباراتی را انتخاب کنید که نشان دهد شما بدون سنجش و ارزیابی موقعیت، صحبت نکرده و همواره ملاحظه کار هستید.

در ادامه برخی از این عبارات مثبت و منفی را عنوان می کنم:

عبارات منفی:

"از همان ابتدا ما در شان هم نبودیم"

"هیچ وقت به حرفهای من اهمیت نمی دهی"

"همیشه دیگران را به من ترجیح می دهی"

عبارات مثبت:

"بدون تو ادامه زندگی برای من دشوار است"

"به تو احتیاج دارم"

"دوستت دارم"

ادامه دارد...

 مریم عطاریان-بخش خانواده و زندگی

مقالات مرتبط:

زن وشوهر های صمیمی

احترام در نزدیک ترین ارتباط

هیچ وقت منو نمی فهمی!

قاتل خاموش روابط زناشویی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.