تبیان، دستیار زندگی
با توجه به نحوه جدایی امیر قلعه‌نویی از استقلال تهران، قابل پیش‌بینی بود كه چالش‌های او با امیررضا واعظی آشتیانی در فصل جدید ادامه داشته باشد ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهار قهرمانی دارم،عکس با جام ندارم

قلعه نویی سرمربی  پیشین استقلال تهران

با توجه به نحوه جدایی امیر قلعه‌نویی از استقلال تهران، قابل پیش‌بینی بود كه چالش‌های او با امیررضا واعظی آشتیانی در فصل جدید ادامه داشته باشد و با گذشت زمان اختلافات آنها شدیدتر می‌شود.

چند هفته‌ای از اختلافات و چالش‌های رسانه‌ای قلعه‌نویی و واعظی آشتیانی خبری نبود ولی چند روزی است كه دوباره اختلافات بالا گرفته كه این موضوع به پخش فیلم آبی استقلالی 2 كه در مورد قهرمانی استقلال در فصل گذشته است مربوط می‌شود.

قلعه‌نویی در مصاحبه‌های اخیر خود عنوان كرده كه مسئولان استقلال در این فیلم قصد تخریب چهره او را داشتند هرچند كه به قول خودش حساسیتی روی این موضوع نشان نمی‌دهد. سرمربی سپاهان پس از پیروزی مقابل تراكتورسازی در  هفته یازدهم در مورد این بازی و مسائل مختلف دیگر به سئوالات  فوتبال ایران پاسخ داد و نكته جالب این كه باز هم مصاحبه او جنجالی از آب درآمد.

بازی با تراكتورسازی را چطور دیدید؟

بازی خوبی بود. قبل از هر چیز باید به فراز كمالوند بابت درست كردن این تیم تبریك بگویم كه با سرعت و تاكتیك خود ما را اذیت كرد. در نیمه اول سه فرصت گل داشتیم كه استفاده نكردیم ولی در نیمه‌دوم با فشار از كناره‌ها و رسیدن به عمق دفاع حریف، به بازی سرعت دادیم و در نهایت به خواسته خود رسیدیم.

به نظر می‌رسد سپاهان بیش از حد موقعیت گل از دست می‌دهد. اینطور نیست؟

این موضوع هم عیب دارد و هم حسن. وقتی یك تیم اینقدر در موقعیت گل قرار می‌گیرد نشان‌دهنده این است كه از لحاظ تاكتیكی تیم توانایی‌ است ولی فرصت گل از دست دادن هم چندان خوب نیست و ما با تمرینات گرایشی باید این ضعف‌ها را برطرف كنیم.

در چند بازی اخیر عمادرضا و ابراهیم توره زوج خط حمله سپاهان را تشكیل داده‌اند. به نظر می‌رسد از حضور همزمان آنها در خط حمله خوشحالید، اینطور نیست؟

ما اگر ابراهیم توره و عمادرضا را از همان ابتدا در كنار هم داشتیم الان وضعیت‌مان در جدول بهتر بود. در ابتدای فصل كه توره غایب بود و عماد را هم یك ماه در اختیار نداشتیم. فكر می‌كنم تا برگشتن محرم شرایط سپاهان ایده‌آل شود.

امیر قلعه نویی سرمربی سپاهان

نگران غیبت هادی عقیلی نیستید؟

هادی یك فوتبالیست بزرگ است ولی ما در ابتدای فصل به این مسائل فكر كردیم و به همین دلیل چند مدافع را به خدمت گرفتیم.

از 11 بازی 19 امتیاز گرفته‌اید. این برای امیر قلعه‌نویی راضی‌كننده است؟

از لحاظ امتیازی راضی نیستم ولی تیم ما رفته‌رفته بلوغ تاكتیكی خود را به دست می‌آورد كه این موضوع برای من راضی‌كننده است. ما به مرور زمان به تركیب ایده‌آل خود خواهیم رسید و خیلی زود هم از لحاظ گرفتن امتیاز و هم در مورد مسائل تاكتیكی به شرایط ایده‌آل نزدیك خواهیم شد. خوشبختانه بعد از باخت به مقاومت سپاسی در هفته سوم دیگر شكست نخورده‌ایم كه این یك امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

استقلال كه یكی از مدعیان قهرمانی محسوب می‌شود به سادگی امتیاز از دست نمی‌دهد. صدرنشینی آنها و روند امتیازگیری این تیم شما را ناراحت نمی‌كند؟

ما اول باید به خودمان توجه داشته باشیم و توجه به نتایج حریفان چندان مهم نیست. اگر خودمان بازی‌ها را ببریم دیگر هیچ مشكلی به وجود نخواهد آمد.

هنوز هم قصد دارید مهاجم خارجی به خدمت بگیرید؟

بله، ولی این كار را با حوصله انجام خواهیم داد و عجله‌ای نداریم.

بعد از بازی مقابل ذوب‌آهن با چند خبرنگار اصفهانی بابت سئوال‌هایی كه كردند چالش داشتید. این موضوع مثل اینكه باعث ناراحتی شما شده است؟

من از هیچكس ناراحت نیستم و به هرحال آنها كار ژورنالیستی خودشان را انجام می‌دهند. آنها هم انتقاد می‌كنند و هم تعریف می‌كنند و من مشكلی بابت این موضوع ندارم.

من 4 جام قهرمانی آوردم ولی نمی‌توانید یك عكس از امیر قلعه‌نویی در كنار جام پیدا كنید. این حرف‌ها را می‌زنم كه خیلی از مردم آدم‌های خوب و بد را از هم تشخیص بدهند.

رفتار تماشاگران اصفهانی چطور است؟

من واقعا باید از آنها تشكل كنم و امیدواریم با قهرمان كردن سپاهان جواب زحمات آنها را بدهم.

در بازی‌های اخیر سپاهان بارها تغییر سیستم و تاكتیك می‌دهد. این موضوع برای سردرگم كردن حریفان است؟

به هرحال با توجه به مهره‌هایی كه در اختیار داریم می‌توانیم با هر سیستمی شناور بازی كنیم و البته شرایط زمین، تاكتیك تیمی كه مقابل آنها قرار می‌گیریم و مسائل مختلف دیگر در تعیین سیستم و نوع بازی ما نقش دارد.

فكر می‌كنید چه تیم‌هایی شانس قهرمانی دارند؟

سپاهان را یكی از مدعیان اصلی می‌دانم و تیم‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس، ذوب‌آهن و صبا هم جزو مدعیان قهرمانی هستند.

قلعه نویی

چند روز پیش در مصاحبه‌ای گفتید كه وقتی كاندیدای كسب عنوان بهترین مربی آسیا شدید، بعضی‌ها از ایران نگذاشتند كه شما این عنوان را به دست آورید. امكان دارد در این مورد توضیح بیشتری بدهید؟

بهتر است این موضوع را باز نكنم چون آن بنده خدایی كه چنین كاری را انجام داد خودش خیلی گرفتار است.

مگر امكان دارد یك نفر از ایران چنین كاری را انجام دهد؟

حتما امكان داشته. من سرمربی ازبكستان را كه بهترین مربی آسیا شد در بازی رودررو شكست دادم و نیمه مربیان را هم از او بردم. پس چطور او بهترین مربی آسیا شد و من انتخاب نشدم؟ من زیاد دوست ندارم در این مورد حرف بزنم.

در روزهای اخیر موضوع فیلم قهرمانی استقلال حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده و گویا شما بابت پخش صحنه‌هایی ناراحت شده‌اید. درست است؟

هر وقت این آدم‌ها از من تعریف كنند مطمئنا یك جای كار ایراد دارد ولی اگر قصد تخریب من را داشته باشند باور كنید كه به هیچ عنوان ناراحت نمی‌شوم و با این كارها محبوبیت من در بین مردم بیشتر خواهد شد. من به 18 جام قهرمانی كه آورده‌ام افتخار نمی‌كنم و فقط به این افتخار می‌كنم كه در دل مردم هستم و مهم نیست كه آدم‌های بد چه حرفی می‌زنند. من با تهیه كننده این فیلم صحبت كرده‌ام و جالب است كه بدانید این فیلم دو ماه به خاطر من دیر آماده شد و كارهایش عقب افتاد و جالب اینجاست كه آقایان گفته بودند فلان صحنه را كه قلعه‌نویی به آسایشگاه مشهد رفته بود نشان ندهید تا او قهرمان ملی شناخته نشود. من گفته‌ام كه باید اطلاعیه‌ای صادر كنند و در مورد مسائلی كه به وجود آمده اطلاعات شفاف به مردم بدهند. البته باز هم می‌گویم كه برای من كار این آدم‌های بد اصلا مهم نیست و خدا را شكر می‌كنم كه مردم واقعیت‌ها را می‌دانند.

اگر اهرم‌های قدرت و مسائل سیاسی نبود به شما می‌گفتم كه این آقایان از كجا سردر می‌آوردند.

آیا قصد شكایت ندارید؟

خیر. من از این كارها نمی‌كنم.

چند روز پیش واعظی آشتیانی در تمرینات استقلال حاضر شد و در صحبتی كه با بازیكنان داشت به این موضوع اشاره كرد كه خیلی‌ها معتقد بودند این تیم در این فصل و در هفته پنجم از هم پاشیده می‌شود. پس از صحبت‌های واعظ این موضوع مطرح شد كه منظور او قلعه‌نویی بوده. در این مورد صحبتی دارید؟

من كه اصلا چنین حرف‌هایی نزدم و نخواهم زد. الان از تركیب 11 نفره استقلال 10 بازیكن من كه فصل گذشته هم فیكس بازی می‌كردند حضور دارند و فقط یك نفر به عنوان بازیكن جدید به آنها اضافه شده كه آن هم كیانوش رحمتی است. جالب اینجاست كه من دو سال دنبال كیانوش بودم و می‌توانید این را از خودش بپرسید. تیم را هم قهرمان تحویل دادم و قرارداد اكثر بازیكنان استقلال هم دو ساله بود و كسی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد كه خودم او را سه سال پیش به عنوان سرمربی انتخاب كردم. متاسفانه آقایان می‌خواهند به مردم دروغ بگویند و ذهن آنها را منحرف كنند. این استقلال متعلق به علی فتح‌الله‌زاده و علی نظری جویباری است كه قرارداد تمامی بازیكنان را دوساله امضا كرده‌اند. این استقلال متعلق به آنهاست كه با چك شخصی خود تیم را سرپا نگه داشتند، در ضمن اصلا از خودم هیچ نامی نمی‌برم تا نگویند كه قلعه‌نویی دنبال این است كه همه چیز را به نام خودش ثبت كند. اگر این آقایان كاربلد بودند در رشته تخصصی خودشان موفق می‌شدند.

قلعه نویی سرمربی سپاهان اصفهان

در ضمن اگر اهرم‌های قدرت و مسائل سیاسی نبود به شما می‌گفتم كه این آقایان از كجا سردر می‌آوردند. من 4 جام قهرمانی آوردم ولی نمی‌توانید یك عكس از امیر قلعه‌نویی در كنار جام پیدا كنید. این حرف‌ها را می‌زنم كه خیلی از مردم آدم‌های خوب و بد را از هم تشخیص بدهند. در ضمن هیچ وقت نگفتم كه من فلان جام قهرمانی را آوردم یا اینكه فلان كار مهم را انجام دادم. یك موضوع مهم دیگر را باید بگویم و آن هم این است كه عیار این آقایان جام‌ندیده فصل بعد مشخص می‌شود كه قرار است تیم را خودشان ببندند. همانطور كه گفتم تیم فعلی متعلق به دكتر فتح‌الله‌زاده و نظری جویباری است.فوتبال ایران چه قدر بدبخت است كه این آقایان برای ما شده اند مدیر ورزشی.

گویا بابت فیلم آبی و مسائلی كه به وجود آمده بیش از حد ناراحت هستید؟

به جان پسرم قسم می‌خورم كه ناراحت نیستم و خوشحال می‌شوم كه این آدم‌ها چنین كارهایی را انجام دهند تا محبوبیت من بیشتر شود. شما دیدید كه بعد از قهرمانی پرسپولیس هم فیلم این تیم ساخته شد و آن زمان شخصی مدیرعامل پرسپولیس بود كه یك آدم مخلص محسوب می‌شود و برادر شهید است. برای حبیب كاشانی این مسائل زیاد مهم نبود و بعد از قهرمان كردن پرسپولیس هم در نهایت جدا شد. منتهی بعضی‌ها با اهرم قدرت و با رایزنی‌های خاص خودشان به اینجا رسیدند و مردم همه چیز را می‌دانند.

شنیده‌اید در تمرین استقلال علیه فتح الله زاده شعار داده‌اند؟

این اتفاق واقعا فاجعه است كه علیه مدیرعاملی كه برای استقلال این همه جام آورده شعار دادند.آقایان پارسال و در بازی با سایپا حرف‌های دیگری زدند ولی حالا معلوم شد كه خودشان خط داده بودند تا تماشاگران شعار بدهند

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری