تبیان، دستیار زندگی
همه ساله در 16 اکتبر (24 مهر 1388)، یعنی روزی که در سال 1945 فائو (سازمان خواربار و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز جهانی غذا

امنیت غذایی هنگام بحران

غذا

همه ساله در 16 اکتبر میلادی (مطابق با 24 مهر 1388)، یعنی روزی که فائو (سازمان خواربار و کشاورزی) در سال 1945 میلادی تاسیس شد، مراسم بزرگداشت "روز جهانی غذا" برگزار می‌شود.

شعار روز جهانی غذا در سال 2009، "دسترسی به امنیت غذایی هنگام بحران" است.

در شرایط فعلی، بحران اقتصادی جهان در صدر اخبار قرار دارد و این بحران آرام آرام در حال ورود به روستاها و مزارع کوچک است که 70 درصد گرسنگان جهان در آن زندگی و کار می کنند.

با توجه به افزایش 105 میلیون نفری این عده در سال 2009، جهان شاهد این حقیقت تلخ است که از هر 6 انسان روی زمین، 1 نفر گرفتار گرسنگی است.

بخش دولتی و خصوصی باید در این خصوص سرمایه گذاری بیشتری نمایند. بخش دولتی مخصوصا باید با سرمایه گذاری هدفمند به ترغیب بخش خصوصی و تسهیل سرمایه گذاری او، آن هم به همت خود کشاورزان کوشش نماید.

سازمان فائو (FAO) در روز جهانی غذا در امسال قصد دارد این واقعیت ها را انعکاس دهد.

شعار روز جهانی غذا در سال 2009، "دسترسی به امنیت غذایی هنگام بحران" است.

بحران باشد یا نباشد، باید بدانیم چگونه با گرسنگی مقابله کنیم. سازمان فائو امیدوار است در نشست سران جهان در نوامبر 2009، گامی اساسی برای کاهش معضل گرسنگی بردارد.

امسال اجلاسی به نام"اجلاس سران برای امنیت غذایی" در سال 2009 برگزار می‌شود.

این اجلاس جهانی به 7 چالش کلیدی اشاره کرده است که اولین آن ریشه کن کردن گرسنگی در جهان و اطمینان از تولید کافی غذا برای تمام جهانیان است و همچنین پیدا کردن راهی برای تضمین اینکه همه مردم جهان به غذای کافی و سالم برای یک زندگی سالم و فعال دسترسی دارند.

روز جهانی غذا

روز جهانی غذا را در سال 2009 یا 1388 در حالی جشن می گیریم که ناامنی غذایی عمیق تر شده است و بحران اقتصادی و افزایش قیمت غذا و استمرار این مصیبت، 100 میلیون نفر به تعدا گرسنگان جهان افزوده است.

مدیر کل فائو، آقای ژاکوب دیوف می گوید:

"بحران خاموش گرسنگی، یک ششم انسان های کره زمین را درگیر کرده و صلح و امنیت را به مخاطره انداخته است. ما به یک تلاش گسترده و سریع و اجماع جهانی برای ریشه کنی گرسنگی در جهان نیازمندیم."

اگر چه ایران در بین کشورهایی که به صورت حاد با گرسنگی روبرو هستند، کشور ثروتمندی است و از جهات مختلف با کشورهای آفریقایی که تصاویر تلخ کودکان نحیفشان را میبینیم، قابل قیاس نیست، ولی مسئله گرسنگی مانند لکه ننگی بر‌ دامن کل بشریت است و همه جهانیان مسئولیت مشترکی در قبال حذف فقر و گرسنگی دارند، ولی کشورها از جمله کشور های ثروتمند زمانی می‌توانند در عرصه جهانی مطرح و مورد اعتبار باشند که سیاست هایی برای حفظ منابع کشاورزی، توجه به کشاورزی پایدار، مدیریت منابع آب، تربیت نیروی کشاورزی ماهر، حمایت از تولید داخلی و ایجاد سامانه ای برای شناخت اقشار آسیب پذیر و تدوین قوانین حمایتی برای آنان داشته باشند.

گردآوری مطلب: نیره ولدخانی – سایت تبیان

منابع:

انجمن تغذیه ایران (اتا)

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

بهسایت

دكتر ربابه شیخ الاسلام - مدیر موسسه تغذیه سلامت و توسعه

*مطالب مرتبط:

زنان در اولویت برنامه جهانی غذا

بیماری های ناشی از غذا

چرا غذا می خوریم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.