تبیان، دستیار زندگی
بعضی شخصیت های سیاسی و اقتصادی دنیا آنقدر پول دارند كه می توانند حتی یك كشور درسته را هم بخرند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می توانند تمام یک کشور را بخرند؟
پول

بعضی شخصیت های سیاسی و اقتصادی دنیا آنقدر پول دارند كه می توانند حتی یك كشور درسته را هم بخرند!

دست كم، این چیزی است كه مجله «فوربس» به ما می گوید! طبق فهرستی كه این مجله آمریكایی در اختیار ما می گذارد، كله گنده های پولدار دنیا با مجموع 27/1 تریلیون دلار ثروتی كه به جیب زده اند می توانند نه تنها كاخ های فرانسه، جزایر كارائیب و یا هواپیمای خصوصی بخرند، بلكه حتی كشورهای درسته را هم می توانند صاحب شوند!

«فكت بوك» سیا به ما نشان می دهد كه ثروت های فردی بعضی از این «اربابان جهان» با بعضی اقتصاد های دنیا برابری می كند، حتی خیلی هم بیشتر است! مثلاً، با 50 میلیارد دلار ثروت بیل گیتس، پولدارترین فرد آمریكا، از تولید ناخالص داخلی 140 كشور از جمله كاستاریكا، السالوادور، بولیوی و اروگوئه و فقط یه كمی كمتر از تانزانیا و یا میانمار است!

ثروت های فردی بعضی از این «اربابان جهان» با بعضی اقتصاد های دنیا برابری می كند، حتی خیلی هم بیشتر است!

و یا «وارن بافت» كه در 12 ماه اخیر 10 میلیارد دلار از دست داده و در فهرست امسال «فوربس» كسی است كه بیشترین ضرر مالی را داشته، معهذا ثروتی دارد كه با اقتصاد كره شمالی برابر است، یعنی 40 میلیارددلار! و یا بازهم، مایكل بلومبرگ شهردار نیویورك حتی بخشی از یك كشور را اداره می كند! به عبارت دیگر، او در حالی كه شهردار نیویورك سیتی است، ثروتش با كل اموال و خدمات جمهوری زامبیا در جنوب آفریقا (5/17 میلیارد دلار) برابری می كند.

دیگر اینكه مثلاً «دونالدبرن» مقاطعه كار با 12 میلیارد ثروتش می تواند هائیتی را بخرد و یا «امیدیار»، بنیانگذار سایت حراجی «یی بی» كه ناگفته نماند، ایرانی تبار است، با 5/5 میلیارد دلار ثروتش می تواند كنترل كامل بازار سومالی را به دست بگیرد و حتی سه تن از فقیرترین اعضای فهرست فوربس هم كه مجموع ثروتشان 9/2 میلیارد دلار بیشتر نیست، وضعشان از اقتصاد «بلیز» بهتر است!

منبع: کیهان

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور