تبیان، دستیار زندگی
انتخابات ایران در مدارس کانادا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود انتخابات ایران به کتاب های درسی کانادا!
کانادا

در حالیکه هنوز یک ماه از شروع سال تحصیلی جدید در کانادا نگذشته، تحلیل رویدادهای اخیر ایران و بحث انتخابات ریاست جمهوری، به محتوای درس دانش اجتماعی مدارس ابتدایی این کشور، اضافه گردیده است.

موضوع " اغتشاش در ایران" یا (Turmoil in Iran) از جمله مباحثی است که با همکاری موسسه ای بنام Critical Thinking Consortium (TC²) تهیه شده و به انعکاس دیدگاه ها و مواضع دولت کانادا، پیرامون رویدادهای پس از انتخابات اخیر ایران می پردازد.

از آنجا که دانش آموزان مقطع ابتدایی در کانادا (کلاس های اول تا ششم) ، فاقد کتاب یا سرفصل های درسی یکسان هستند، معمولا اداره آموزش و پرورش مناطق مختلف، متناسب با سیاست های روز و تشخیص مسئولان، اقدام به انتخاب یا افزودن سرفصل های درسی نموده و آنها را به صورت جزوه، در اختیار مدارس قرار می دهند.

چنین مسئله ای در حالی برای کودکان کانادایی مطرح می شود که آنان هیچگونه شناختی نسبت به کشور ما نداشته و حتی جایگاه جغرافیایی ایران را نیز در جهان نمی دانند

در مقاله مذکور، ابتدا اشاره ای گذرا به روابط غرب با ایران ازدوران دکتر مصدق تاکنون شده و سپس روند برگزاری انتخابات اخیر، اعتراض های مربوط به نتایج آن، درگیری های خیابانی و سایر رویدادهای مربوطه، به زبان ساده و از زاویه سیاست خارجی این کشور تشریح شده است.

نکته جالب توجه اینکه ، چنین مسئله ای در حالی برای کودکان کانادایی مطرح می شود که آنان هیچگونه شناختی نسبت به کشور ما نداشته و حتی جایگاه جغرافیایی ایران را نیز در جهان نمی دانند.

طرح یکی از مسائل داخلی ایران در کتاب های درسی ، آنهم برای دانش آموزان و نوجوانانی که علاقه ای به پیگیری اخبار سیاسی جهان ندارند، در بین کشورهای غربی بی سابقه بوده است. ضمن اینکه در هیچیک از کتابهای آموزشی این کشور در سطوح مختلف، اشاره ای به تمدن و پیشینه پرافتخار ایرانیان و فرهنگ غنی و ویژه گی های علمی و هنری مردم آن نشده است.

اضافه می شود، ارائه اخبار و تحلیل های سیاسی درباره رویارویی رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین، اجازه طرح در مدارس و دانشگاه های کانادا را ندارند.

منبع: تابناک

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور