تبیان، دستیار زندگی
نشست مشترك مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس هشتم برگزار و در آن بر افزایش بودجه این سازمان با توجه به حجم فعالیت‌های آن تاكید شد. در آغاز این نشست كه با محوریت تكالیف و وظایف مندرج در برنامه‌ چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نشست مشترك با كمیسیون فرهنگی مجلس تاكید شد

لزوم افزایش بودجه سازمان تبلیغات اسلامی

نشست مشترک سازمان تبلیغات و کمیسیون فرهنگی مجلس

نشست مشترك مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس هشتم برگزار و در آن بر افزایش بودجه این سازمان با توجه به حجم فعالیت‌های آن تاكید شد.

در آغاز این نشست كه با محوریت تكالیف و وظایف مندرج در برنامه‌ چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارائه برنامه‌های سال جاری برگزار شد، دكتر غلامعلی حداد عادل رییس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تعامل و همكاری مناسب مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی با مجلس، به فلسفه وجودی این سازمان اشاره كرد و با طرح این سوال كه چرا در نظام جمهوری اسلامی به چنین سازمانی احتیاج داریم،گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حكومت وظیفه‌ای نسبت به دینداری مردم بر عهده نداشت و این خود مردم بودند كه به طرق مختلف از دین محافظت می‌كردند. طبیعتا در چنین شرایطی وضعیت دینداری در جامعه از انسجام لازم برخوردار نبود.

سازمان تبلیغات اسلامی، نزدیك‌ترین دستگاه به هویت انقلاب اسلامی

نشست مشترک سازمان تبلیغات و کمیسیون فرهنگی مجلس

وی دینداری مردم در زمان حكومت پهلوی را به چراغی روشن در پستوی خانه‌ها تشبیه كرد و ادامه داد: هنر امام خمینی (ره) این بود كه این چراغ‌ها را از پستوی خانه‌ها به خیابان‌ها كشاند و آن را تبدیل به آتشی شعله‌ور كرد. همین امر باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد.

حداد عادل با تاكید بر این كه در جامعه امروز ما هم دینداری نباید به امری صرفا دولتی و حكومتی تبدیل شود، افزود: از طرفی حكومت اسلامی نمی‌تواند دین مردم را به حال خود رها كند و باید به آن نظم و انسجام بدهد. به همین دلیل سازمان تبلیغات اسلامی در همان اوایل انقلاب تاسیس شد. بنابراین، بازیگر اصلی دینداری در كشور خود مردم هستند و ما فقط باید به آن نظم بدهیم و از انحراف آن جلوگیری كنیم.

رییس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح كرد: سازمان تبلیغات اسلامی از هر دستگاه دیگری به هویت انقلاب اسلامی نزدیك‌تر است. گوشت و پوست و خون این سازمان با انقلاب اسلامی عجین شده است.

نهادی تبلیغی در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبری

نشست مشترک سازمان تبلیغات و کمیسیون فرهنگی مجلس

در ادامه این نشست، دكتر سید مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی درك رییس كمیسیون فرهنگی مجلس از فلسفه وجودی سازمان را درست ارزیابی كرد و گفت: فرهنگ و جنبه معنایی اجتماع كه شامل باورها، سنت‌ها، زندگی و رفتارما می‌شود برعهده خود مردم است. انقلاب اسلامی هم با شعار گسترش این فرهنگ عظیم شكل گرفت.

وی ادامه داد: مدل كاركرد فرهنگ دینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شد، به‌گونه‌ای كه ما هم‌اكنون تنها در ماه رمضان 34هزار مبلغ و مبلغه به نقاط مختلف كشور اعزام می‌كنیم.

خاموشی، سازمان را نهادی تبلیغی معرفی كرد كه در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری گام برمی دارد و با بیان این كه رهبر معظم انقلاب مشخصاً سیاست‌های راهبردی سازمان را معین می‌كنند، تاكید كرد: ساختار سازمان تبلیغات اسلامی وابستگی كامل به دفتر مقام معظم رهبری دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اساسنامه جدید سازمان تبلیغات اسلامی اشاره كرد و افزود: وظیفه اصلی سازمان بر مبنای این اساسنامه، گسترش كمی و كیفی تبلیغات دینی مردمی است. نمایندگان مجلس می‌توانند در مورد تك تك بندهای این اساسنامه ما را مورد پرسش پیرامون میزان عمل به آن قرار دهند.

خاموشی همچنین یادآور شد: مفاد فرهنگی برنامه پنجم توسعه نسبت به برنامه چهارم بسیار مجمل است كه در این زمینه باید بیشتر دقت نظر داشته باشیم. سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند در تدوین بهتر مفاد فرهنگی برنامه پنجم توسعه تا قبل از تصویب آن به مجلس كمك كند.

وی با بیان این كه مجلس در 3 سال اخیر توجه ویژه ای به سازمان تبلیغات اسلامی داشته است، اظهار داشت: متاسفانه در سال 88 بودجه سازمان مقدار قابل توجهی كاهش پیدا كرد. با توجه به این كه فعالیت‌های ما جغرافیای گسترده‌ای دارد، میزان این بودجه باید در سال 89 حداقل تا دو برابر افزایش پیدا كند.

فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی بومی محوراست

نشست مشترک سازمان تبلیغات و کمیسیون فرهنگی مجلس

سپس حجت الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان ضمن ارائه گزارشی از عملكرد این معاونت به اعضای كمیسون فرهنگی مجلس، با بیان این كه فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی بومی محور است، گفت: ما در طول سال در 17 مناسبت مختلف از 3هزار تا 34هزار نفر مبلغ و مبلغه اعزام می كنیم. همچنین امسال در رمضان برای نخستین بار 3700نفر مبلغه اعزام كردیم.

وی ادامه داد: هم اكنون 1700 روحانی مستقر در روستاهای بالای 500 خانوار جمعیت كشور در حال فعالیت هستند. همچنین 2500 خانه عالم در كشور وجود دارد كه فقط 1500 باب آن به بهره برداری رسیده است.

روحانی نژاد در بخش دیگری از سخنانش به وجود 72 هزار مسجد و 52 هزار تشكل دینی در كشور اشاره كرد و افزود: در طول امسال 10 هزار گفتمان دینی در سراسر كشور برگزار می‌شود.

مجلس از پژوهش‌های سازمان استفاده كند

نشست مشترک سازمان تبلیغات و کمیسیون فرهنگی مجلس

نشست مشترك مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس با ارائه گزارش عملكرد معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه پید اكرد.

حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان اظهار داشت: پژوهش‌های انجام شده توسط سازمان تبلیغات اسلامی و بانك جامع داده‌های دینی می‌تواند تاثیر زیادی در تصویب مسایل فرهنگی توسط مجلس داشته باشد؛ بنابراین ما به نمایندگان پیشنهاد می‌كنیم از این پژوهش‌ها استفاده كنند.

وی ادامه داد: پژوهش‌ها و تحقیقات علمی زیادی توسط سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده كه از جمله آنها می‌توان به ساماندهی نظام تبلیغات كشور، نگرش دانشجویان به رفتار دینی، نگرش زنان به انواع پوشش‌های رایج، بررسی فرهنگ پوشش حجاب، ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانی،بررسی سنجه‌های مرتبط با دین در ایران، بررسی نگرش ایرانیان به دین،سیاست‌های وفاق اجتماعی و... اشاره كرد.

موسوی هوایی در ادامه گزارش خود به فعالیت‌های دیگر معاونت پژوهشی سازمان همچون اجرا و نظارت بر آموزش‌های تخصصی و مهارتی اقشار تاثیرگذار اجتماعی، تولید محتوای دینی، انتشار 350 عنوان كتاب، تاسیس 62 مدرسه معارف اسلامی در كشور و ... اشاره كرد.

در ادامه این نشست بعد از گزارش حجت الاسلام نصیر نیك نژاد، مدیركل تبلیغات اسلامی استان تهران، برخی از مسئولان موسسات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی همچون حوزه هنری، سازمان دارالقرآن الكریم، بنیاد دعبل، موسسه فرهنگی تسنیم نور، انتشارات امیر كبیر، كتاب شهر و موسسه بصیرت به ارائه گزارش عملكرد خود پرداختند كه بهینه‌سازی و سازماندهی 19 اردوگاه در كشور و طراحی الگوی اردوگاهی مناسب، شناسایی 12 هزار مداح در كشور و بیمه شدن 2200 نفر آنها،گرفتن 62 سیمرغ در جشنواره‌های فیلم فجر توسط حوزه هنری در 7 سال اخیر، اجرای بیش از 60 برنامه متنوع قرآنی در سال توسط سازمان دارالقرآن، فعالیت 35 كتابفروشی كتاب شهر در كشور و ... از جمله مهمترین موارد مطرح شده توسط آنها بود.

در پایان این جلسه، اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس با تاكید بر افزایش بودجه سازمان تبلیغات اسلامی به‌سبب حجم فعالیت‌های آن و لزوم استفاده از پژوهش ها و تجربیات سازمان در مجلس به مسئولان این سازمان قول بررسی پیشنهادات و طرح‌های آنها را دادند.

در این نشست، اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شامل غلامعلی حداد عادل، جواد آرین‌منش، سیدمحمدرضا دستغیب، ستار هدایت‌خواه، فاطمه رهبر، حجت‌الاسلام رضا آشتیانی، حجت‌الاسلام سیدرضا اكرمی، حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی، علی مطهری، سیدرمضان شجاعی كیاسری، علی دهقانی، بهروز جعفری، حجت‌الاسلام سیدجلال یحیی‌زاده و حسن نوروزی حضور داشتند.

همچنین از سوی سازمان تبلیغات اسلامی حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، سیدجواد موسوی هوایی (معاون پژوهشی و آموزشی)، حسین روحانی‌نژاد (معاون امور فرهنگی و تبلیغ)، اسماعیل فلاح (معاون امور مجلس و استان‌ها)، امیرناصر قاسمی‌پناه (مدیركل دفتر ریاست و روابط‌عمومی)، احمد نثاری (مدیرعامل مؤسسه انتشارات امیركبیر)، محمد خواجوی (رئیس سازمان دارالقرآن‌الكریم)، علی لولاچیان (مدیرعامل موسسه تسنیم نور)، محمد رضا اسماعیلی (مدیر كل امور مجامع)، حسن بنیانیان (رئیس حوزه هنری)، حجت‌الاسلام نیك‌نژاد (مدیر كل تبلیغات اسلامی استان تهران)، حامد شفیق (مدیر عامل موسسه كتاب شهر)، علی عظیمی (مشاور رئیس سازمان)، سیدمحمدصادق سیفی (رئیس سازمان مدارس معارف اسلامی) در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است، دومین نشست مشترك مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای كمیسیون فرهنگی در سال جاری، به همت معاونت امور مجلس و استان های سازمان 19 مهر در اردوگاه شهدی حقانی كرج متعلق به مؤسسه فرهنگی تسنیم نور سازمان برگزار شد.

تنظیم: هومن بهلولی