تبیان، دستیار زندگی
چندضلعی‌های خانه زنبوری كه از كریستال‌های نمك، منظره‌ای جادویی در پیش چشم بازدیدكنندگان و علاقه‌مندان مجسم می‌سازد این دریاچه را به یكی از جاذبه‌های بدیع و استثنایی طبیعی تبدیل ساخته است. این دریاچه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دریای سفید

شگفتی نمكی آران و بیدگل

دریاچه نمك یكی از دیدنی‌های استثنایی و منحصر به فرد كویر آران و بیدگل است. این دریاچه با 500 كیلومتر وسعت در 70‌كیلومتری شهرستان آران و بیدگل و در بین استان‌های اصفهان، سمنان و قم قرار دارد.

چندضلعی‌های خانه زنبوری كه از كریستال‌های نمك، منظره‌ای جادویی در پیش چشم بازدیدكنندگان و علاقه‌مندان مجسم می‌سازد این دریاچه را به یكی از جاذبه‌های بدیع و استثنایی طبیعی تبدیل ساخته است. این دریاچه در فصل گرما مثل سفیدی‌های برف می‌درخشد. به عبارتی شوره‌زاران این گستره زیبا كه شكلی مثلثی دارد چشمان تماشای شما را مسحور می‌كند.

بسیاری از سال‌ها اوایل پاییز، فلامینگوها به این دریاچه مهاجرت می‌كنند و مناظری غیرقابل وصف به وجود می‌آورند ضمن آن كه در زمان‌های مناسب، برگزاری همه‌ساله مسابقات رالی در سطح دریاچه بر جذابیت‌های گردشگرانه آن افزوده است.

دریای سفید

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل، دریاچه نمك را یكی از استعدادها و پتانسیل‌های كم‌نظیر اكوتوریسم و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان دانست و گفت: هر ساله تعداد زیادی از گردشگران كه برای بازدید از كاروانسرای مرنجاب به این شهرستان می‌آیند از این دریاچه هم بازدید می‌كنند.

رسوبات نمكی این دریاچه زیبا بر اثر انباشته شدن سیلاب‌ها و آب‌های سطحی در طول قرن‌ها پدید آمده است. عمق نمك این دریاچه از 5 تا 54 متر متغیر است و لایه‌های خاك رس، این رسوبات نمكی را از یكدیگر جدا كرده است. زمین‌های اطراف این دریاچه بشدت باتلاقی است كه وسعت باتلا‌ق‌ها در منطقه غرب دریاچه به مراتب وسیع‌تر از دیگر مناطق آن است. از جمله مناطق باتلاقی این دریاچه می‌توان به «حوض قیلوقه» در شرق یا باتلاق «دو‌كویری» در منطقه جنوب شرقی دریاچه اشاره كرد.

از جمله مناطق دیدنی این دریاچه جزیره سرگردان است كه در قسمت جنوبی آن قرار دارد. این دریاچه در اكثر ماه‌های سال خشك و پوشیده از نمك است. به گفته محسنی‌تبار این دریاچه از قدیم‌الایام برای تامین نمك طعام مورد توجه و بهره‌برداری مردم منطقه بوده است.

منبع: جام جم