تبیان، دستیار زندگی
ملك‌التجار در یكی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یك فرانسوی، شیفته‌ی خانه‌ی او شد. سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌های خود، این ساختمان باشكوه را ساخت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمارت ملك‌ در بوشهر

عمارت ملک در بوشهر

عمارت بزرگ ملك در شهر بوشهر به‌دستور ملك‌التجار ـ یكی از بازرگانان بزرگ بوشهر ـ در دوران قاجار بنا شده است.

ملك‌التجار در یكی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یك فرانسوی، شیفته‌ی خانه‌ی او شد. سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌های خود، این ساختمان باشكوه را ساخت.

عمارت ملك كه در قسمت جنوبی شهر و در منطقه‌ی بهمنی واقع شده، چند بخش دارد؛ پیشخوان، یكی از این بخش‌هاست و شامل فضای باز و گسترده‌ای می‌شود كه پیونددهنده‌ی فضای شهر به این مجموعه است و از عقب به سكوی سردر و عمارت اصلی می‌رسد.

بخش دوم این مجموعه، سكو است كه شامل یك سفره‌ عظیم و یك ردیف پله‌ی متصل به بنای اصلی می‌شود.بخش سوم عمارت نیز سردر و دربرگیرنده‌ی فضای ایوان‌مانند همراه سه جفت ستون است كه به ساختمان اصلی متصل می‌شوند. یك در بزرگ از چوب آبنوس با تزیینات فلزی نیز در این بخش وجود دارد.

عمارت اصلی، بخش چهارم و عظیم‌ترین بخش مجموعه است كه در دو طبقه با دیوارهای نقاشی‌شده ساخته شده است. سالن پایین این بخش برای ملاقات‌های رسمی ملك‌التجار و طبقه‌ی بالا برای ضیافت‌های خصوصی او ساخته شده‌اند.

عمارت ملک در بوشهر

در این‌باره یك باستان‌شناس گفت: با وجود آن‌كه بخش‌هایی از این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرمت شده، اما به‌دلیل مشكلات مالی، طبقه‌ی دوم آن درحال تخریب است.

علاوه بر این بخش‌ها، این مجموعه باغ‌های تودرتویی دارد كه با چند ردیف دیوار از هم جدا شده‌اند و هر كدام، ورودی جداگانه‌ای برای ارتباط با دیگر بخش‌ها و فضای خارج دارند. تمام این باغ‌ها نیز تزیینات و فضاسازی‌های متفاوتی داشته‌اند.

منبع: جام جم