تبیان، دستیار زندگی
در فاصله 15 روز تا آغاز رقابت‌های جام جهانی نوجوانان، تیم ملی ایران هم آماده حضور در مسابقات می‌شود ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به حریفان ایران درجام جهانی

تیم ملی نوجوانان ایران

در فاصله 15 روز تا آغاز رقابت‌های جام جهانی نوجوانان، تیم ملی ایران هم آماده حضور در مسابقات می‌شود. تیم پرامید ایران كه با قهرمانی‌اش در آسیا به دومین جام جهانی رسید در گروه خود در كنار تیم‌های هلند، كلمبیا و گامبیا قرار گرفته است. گروهی كه می‌تواند برای تیم ایران امیدهای صعود را به وجود بیاورد.

در فاصله 15 روز تا شروع جام جهانی نیجریه تیم‌های هم گروه ایران را در این رقابت‌ها مرور می‌كنیم:

* هلند:

بازیكنان كلیدی: اوكوژان اوزیاكوپ (بازیكن میانی)، شبیر آیسوفی (بازیكن میانی)، لوك كاستایگنوس (مهاجم)

فوتبال هلند به سازندگی معروف است. فعالیت بزرگترین مدرسه‌های فوتبال كه سرآمد آن باشگاه آژاكس است، از هلند كشوری ساخته كه تیم‌های پایه‌اش معمولا جزو بهترین تیم‌های دنیا هستند. با این حال نارنجی‌ها هیچ وقت نتوانسته‌اند به مقام درخور توجه دست پیدا كنند. به غیر از این آنها به غیر از حضوردر جام جهانی سال 2005، نوجوانان هلندی تجربه دیگری در این سطح ندارند. هلند تنها در جام جهانی 2005 در این مسابقات حضور داشته و البته در نخستین و تنهاترین تجربه این تیم به مقام سوم رسید.

جام جهانی نوجوانان

نوجوانان هلند در سال 2007 نتوانستند به جام جهانی كره جنوبی صعود كنند و این بار پس از موفقیت در بازی پلی‌آف رقابت‌های انتخابی آنها جواز حضور در جام جهانی نیجریه را بدست آوردند.

هلندی‌ها كه با وجود سابقه فراوان‌شان در تربیت استعدادهای فوتبال، جزو تیم‌های كم تجربه جام جهانی به حساب می‌آیند، امید دارند كه بتوانند در جام جهانی نیجریه نتیجه بهتری را نسبت به نخستین دوره حضورشان كسب كنند. یول ولتن مدافع هلندی درباره جام جهانی نیجریه می‌گوید: «قطعا این دوره كار دشواری را پیش‌رو داریم چرا كه هیچ تیم ضعیفی در این مسابقات حضور ندارد. می خواهیم شروع خوبی داشته باشیم و بهترین عملكردمان را ارایه دهیم. بعد از آن باید منتظر باشیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

* كلمبیا

بازیكنان كلیدی: ادوین كاردونا (بازیكن میانی) و ویلسون كوئرو (مهاجم)

چهار پیروزی، دو تساوی و یك شكست به همراه 11 گل زده و شش گل خورده كارنامه تیم كلمبیا در جام جهانی گذشته است. كارنامه‌ای كه نشان می‌دهد كه ایران و دیگر رقبا كار آسانی برابر تیم آمریكای جنوبی ندارند. این تیم تا به حال در جام‌های جهانی 1989، 1993، 2003 و 2007 حضور داشته و با تجربه‌ترین تیم گروه به حساب می‌آید. بهترین عملكرد این تیم هم با سرمربیگری ادواردو لارا برمی‌گردد كه این تیم توانست در جام جهانی 2003 فنلاند مقام چهارم مسابقات را كسب كند. این تیم در بازی رده‌بندی با شكست برابر آرژانتین به مقام چهارم رسید.

كلمبیایی‌ها امیدوارند كه با اتكا به بازیكنان فیزیكی و تكنیكی خود مقام بهتری را در مقایسه با جام جهانی 2003 كسب كنند. ویافارا سرمربی كلمبیا می‌گوید: «ما تركیب بسیار خوبی در اختیار داریم، تركیبی كه از بازیكنان با كیفیتی تشكیل شده است. می‌خواهیم بیشتر كار كنیم تا بهترین عملكردمان را ارایه كنیم.

تیم ملی نوجوانان

* گامبیا

بازیكنان كلیدی: موسی كامارا (دروازه‌بان)، سایهو گاساما (بازیكن میانی) ابریما بویانگ (مهاجم).

سه حضور در جام جهانی نوجوانان تجربه ارزشمدی برای گامبیا به حساب می‌آید. كشوری كوچك در غرب آفریقا كه به تازگی به قطب‌های فوتبال پایه‌ای در قاره سیاه تبدیل شده است. گرچه تیم ملی بزرگسالان و تیم‌های باشگاهی گامبیا هیچ وقت حرفی برای گفتن نداشته‌اند اما، تیم نوجوانان این كشور عملكرد خیره كننده‌ای در این سال‌ها داشته است.

گامبیا كه با قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آفریقا به جام جهانی نوجوانان راه یافت، حریفی دشوار برای تیم ایران و دیگر حریفان به حساب می‌آید. به غیر از قدرت ذاتی فیزیكی بازیكنان آفریقایی، وجود بازیكنان صغر سن بزرگترین نگرانی تیم‌های حریف گامبیاست. دغدغه‌ای كه البته فیفا برای آن چاره‌ای نیندیشیده است. مسوولان فدراسیون فوتبال گامبیا با استفاده از مربیان انگلیسی، سبك جدیدی را به فوتبال پایه‌ای این كشور وارد كرده‌اند. سبكی كه با توجه به فیزیك بدنی بازیكنان گامبیایی با فوتبال این كشور جور درآمده و نتایج این تیم در مسابقات قهرمانی آفریقا نشان دهنده پیشرفت فوتبال پایه‌ای این كشور است.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری