تبیان، دستیار زندگی
علی دایی به عنوان چهارمین مهاجم قرن آسیا انتخاب شده، در حالی که هائو هایدونگ چینی و ماجد عبدا... بالاتر از او ایستادند ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاعیه ای برای شهریار فوتبال آسیا

علی دایی

علی دایی به عنوان چهارمین مهاجم قرن آسیا انتخاب شده، در حالی که هائو هایدونگ چینی و ماجد عبدا... بالاتر از او ایستادند.

البته این رده بندی براساس نظرسنجی کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شده، اما علی دایی در دوران فوتبال حرفه ای دستاوردهایی داشته، که با هر متر و معیاری می تواند مهاجم برتر قرن آسیا شود.

در واقع بدون تردید باید گفت، دایی شایستگی بیشتری در مقایسه با هایدونگ و حتی سامی جابر دارد. نقطه ضعفی که به دایی نسبت داده می شد، گلزنی او به تیمهای درجه سه و چهار آسیا بود؛ انتقادی که در اوج شکوفایی فنی دایی هم تمامی نداشت.

این انتقادها برپایه استدلالهای ضعیفی مطرح می شد چه اینکه زوم کردن روی کارنامه دایی نشان می دهد او به اغلب تیمهای آسیا گل زده و حتی در سطح اول فوتبال اروپا هم دروازه تیمهای بزرگی را باز کرد؛ کاری که سامی جابر در دوران بازیگری نتوانست انجام دهد.

علی دایی

در واقع دایی هم دستاورد شخصی و ملی داشت و هم دستاورد قاره ای. باید پذیرفت که فوتبال آسیا در سطح فوتبال جهان، از نظر مهره های بین المللی حتی قابل مقایسه با آفریقا هم نیست.

اتوئو و دروگبا و یا توره و اسین و آدبایور سرنوشت مهمترین بازیهای اروپا را تغییر می دهند و فوتبال آسیا تازه در مصاف یونایتد- بارسا بود که اولین بار یکی از بازیکنانش در فینال چمپیونز لیگ به میدان رفت.

یادآوری این نکات برای نشان دادن فصل تمایز علی دایی با سه مهاجم دیگری است که در نظرسنجی کنفدراسیون آسیا بالاتر از او قرار گرفتند.

به نوشته قدس، قاره ای که از نظر تأثیرگذاری در بازیهای مهم اروپا و جهان، سهم ناچیزی دارد، باید توجهش بیشتر معطوف بازیکنانی باشد که این کار را انجام می دهد و به نمایندگی از آسیا، در سطح اول فوتبال جهان حاضر می شوند؛ کاری که دایی انجام داد و سامی جابر، نه.

علی دایی اسطوره ای فراموش نشدنی

دایی 10 سال پیش از آنکه پارک جی سونگ به عنوان بازیکن فیکس در فینال لیگ اروپا به میدان برود، در فینال این مسابقات، یکی از بازیکنان بایرن مونیخ در مسابقه تاریخی مقابل من یونایتد بود، هرچند به میدان نرفت.

علی دایی طی تنها یک فصل حضور در بایرن، 6 گل برای این تیم به ثمر رساند؛ کاری که دیگر بازیکنان آسیایی در آن زمان نتوانستند انجام دهند.

جالب است که انتقادهایی که از دایی می شد، در زمینه های دیگری هم بی پایه بود. مثل انتقاد از بازی با پای او. دایی هر 6 گل خود در بایرن را با پا زد و دو پاس گل تاریخی تیم ملی ایران مقابل استرالیا(گل دوم) و آمریکا(گل دوم) هم با پای دایی صادر شد.

علی دایی البته ضعفهای فنی و اخلاقی در فوتبالش داشت، اما از آنها کمتر انتقاد می شد. به هرحال کارنامه علی دایی طوری است که با هر متر و معیاری نمی توان او را پایین تر از سامی جابر و هائو هایدونگ قرار داد. حالا چه مربیان رأی داده باشند، چه بازیکنان و چه کاربران عربستانی و چینی.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری