تبیان، دستیار زندگی
ترکیب سهامداران بورس تهران اعلام شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهام بورس تهران در دست کیست؟

علی صالح آبادی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برای اولین بار تركیب سهامداری اشخاص حقوقی و حقیقی در بورس تهران را اعلام كرد و از مشاركت 79 درصدی سرمایه گذاران نهادی و 21 درصدی مردم در ارزش 62 هزار میلیارد تومانی بازار سهام كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، در حالی پیش از این هیچ نهاد رسمی بازار سرمایه كشور آمار رسمی تركیب سهامداران بورس اوراق بهادار تهران را اعلام نكرده و گمانه ها از حضور 85 درصدی افراد حقوقی و حداكثر 15 درصد اشخاص حقیقی حكایت داشت كه رئیس و سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای اولین بار آمار مشاركت گروه های مختلف را اعلام كرد.

علی صالح‌آبادی در حاشیه مراسم دومین همایش بررسی عملكرد اصل 44 قانون اساسی كه صبح امروز آغاز شده ، تركیب مالكیت سهام در بورس اوراق بهادار كشور را كه دارای ارزش روز 62 هزار میلیارد تومانی است را اعلام كرد و گفت: هم اكنون شركت‌های سرمایه‌گذاری 25.2 درصد، صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و همچنین صندوق‌های خاص مانند صندوق كاركنان فولاد جمعا " 15.9 درصد، دولت و شركت‌های وابسته به آن 16.5 درصد، بانك‌های دولتی و خصوصی 4.9 درصد، تعاونی‌ها 1.2 درصد، سهام عدالت و سرمایه‌گذاری‌های استانی جمعا 16 درصد و مردم و اشخاص حقیقی 21 درصد از كل ارزش بازار سرمایه‌ ایران را در اختیار دارند. این تركیب نشان دهنده وضعیت مطلوب بازار سرمایه كشور است.

در بورس كشورهای مختلف 80 درصد سهام در دست سرمایه‌گذاران نهادی و 20 درصد در دست مردم است

به گفته وی این گزارش نتیجه بررسی سازمان بورس از تركیب مالكیت سهام در ایران است كه برای اولین بار اعلام شده است.

بازار اوراق بهادار

وی ادامه داد : در بورس كشورهای مختلف 80 درصد سهام در دست سرمایه‌گذاران نهادی و 20 درصد در دست مردم است . به طوری كه تركیب سهامداری بورس كشور آمریكا در سال 2003 نشان می دهد شركت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری 28.3 درصد ، صندوق‌های بازنشستگی 21 درصد،‌ خانوارها 26.6 درصد، سرمایه‌گذاران خارجی 13.7 درصد ، شركت‌های بیمه 7.9 درصد و بانك ها 3 صدم درصد از ارزش بورس را در اختیار داشتند.

صالح آبادی خاطر نشان كرد: این آمارها نشان می‌دهند در بورس های بین‌المللی نیز 80 درصد مالكیت شركت‌های پذیرفته شده در بورس در اختیار سرمایه‌گذاران نهادی و 20 درصد در اختیار مردم است.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده