تبیان، دستیار زندگی
نام یکی از روسای جمهور فرانسه به دلیل علاقه بسیار زیاد پدربزرگش به شاعر شیرازی، سعدی گذاشته شد . به همراه ویدئو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سعدی، رییس جمهور فرانسه +ویدئو

سعدی کارنات

ماری فرانسوا سعدی کارنو(به فرانسوی:‎Marie François Sadi Carnot ‏)(زادهٔ ۱۱ اوت ۱۸۳۷ در لیموژ- مرگ ۲۵ ژوئن۱۸۹۴ در لیون) سیاست‌مدار فرانسوی و چهارمین رئیس جمهور فرانسه در جمهوری سوم فرانسه بود. او در ۱۸۸۷ به ریاست جمهوری فرانسه رسید و در ۱۸۹۴ کشته شد.

با کنار رفتن ژول گروی از ریاست جمهوری سعدی کارنو با پشتیبانی ژرژ کلمانسو و گروهی دیگر به این مقام‌ دست یافت. در این زمان جمهوری دچار بحران و زیر حملهٔ ژنرال ژرژ بولانژه بود. سعدی کارنو به جمهوری و مقام ریاست جمهوری اعتبار بخشید. بولانژه به تبعید فرستاده‌شد و در همان سال (۱۸۸۹) سالگرد انقلاب فرانسه و نیز نمایشگاه جهانی پاریس برپاگشت. این رویدادها بر محبوبیت جمهوری و استواری پایه‌هایش افزود. در ۱۸۹۲ وی با رسوایی کانال پاناما رودررو شد.

پدر بزرگ سعدی کارنو به قدری به گلستان اثر جاویدان سعدی علاقه مند بود که نام یکی از فرزندان خود را سعدی گذاشت.

در ۲۴ ژوئن سعدی کارنو در اوج محبوبیت در ضیافتی عمومی در لیون سخنرانی نمود ولی با اینکه بیان داشت که در اندیشه انتخاب دوباره به ریاست جمهوری نیست از سوی یک آنارشیست ایتالیایی به نام سانته جرونیمو کاسریو با خنجر زخمی شد و چند روز پس از آن درگذشت. ترور او موجی از ترس و دلهره را پدیدآورد. پیکر وی با احترام در پانتئون پاریس به خاک سپرده‌شد.

داستان نام گذاری سعدی کارنو در کتاب از سعدی تا آراگون نوشته دکتر حدیدی آمده است. پدر بزرگ سعدی کارنو به قدری به گلستان بسیار علاقه مند بوده که نام یکی از فرزندان خود را سعدی گذاشت. این شخص در کودکی می‌میرد و پس از او برادرش (نیکولاس لئونارد سعدی کارنو) متولد می‌شود که نام او را هم سعدی می گذارند. رئیس جمهور فرانسه برادرزاده نیکولاس لئونارد سعدی بوده که فیزیکدان برجسته‌ای بوده است و به افتخار وی نام برادرزاده (ماری فرانسوا سعدی) را نیز سعدی می گذارند.

برای دریافت فایل تصویری کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده