تبیان، دستیار زندگی
هنرمند معاصر حافظ شیرازی که این روزها نمایشگاه آثار نستعلیق خود را در نگارخانه ساعتچی برپا کرده براین باور است که آثار خوشنویسی امروزه از اصالت سنتی این هنر دور شده اند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از اصالت سنتی خوشنویسی دور شدیم

خوشنویسی

هنرمند معاصر " حافظ شیرازی " که این روزها نمایشگاه آثار نستعلیق خود را در نگارخانه ساعتچی برپا کرده براین باور است که آثار خوشنویسی امروزه از اصالت سنتی این هنر دور شده اند .

نمایشگاه این هنرمند شامل 46 اثر نستعلیق است که به صورت کلاسیک خوشنویسی شده و در قطعات چلیپایی ، سیاه مشق ، کتابت ، سطر مشقی و جلی به نمایش درآمده است .

شیرازی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:متاسفانه هنرمندان امروزی در عرصه خوشنویسی ، اصول این هنر را رعایت نمی کند و آثار امروزی ریشه و اصالت هنر دیروز را ندارد .

وی در مورد علت دور شدن هنرمندان از اصالت سنتی خوشنویسی گفت : مهمترین علت در این امر علل اجتماعی است و این مسئله به تاثیرات اجتماعی هنرمند از محیط اطرافش برمی گردد .

شیرازی گفت : مردم امروز با مردم روزگاران عهد صفوی متفاوت هستند و دیگر در فضای سنتی کار و زندگی نمی کنند و درنتیجه اصالت ها و ریشه های خود را در زندگی به فراموشی سپرده اند .

وی تاکید کرد:‌ ولی من در اثار خود از روش های سنتی و کلاسیک به ویژه از خوشنویسی عهد صفوی بهره برده ام و سعی می کنم در زندگی روزمره نیز از فضای سنتی استفاده کنم و هنوز در منزلی زندگی می کنم در منطقه ورامین که سقف ان " کاهگلی " و با آمدن باران ، بوی خوش خاک نم خورده و کاهگل باران دیده همه فضا را پر می کند .

هنرمند معاصر " حافظ شیرازی " که این روزها نمایشگاه آثار نستعلیق خود را در نگارخانه ساعتچی برپا کرده براین باور است که آثار خوشنویسی امروزه از اصالت سنتی این هنر دور شده اند .

این هنرمند در مورد برپایی نمایشگاه خود در نگارخانه ساعتچی خاطرنشان کرد : این نمایشگاه شامل دو طیف اثار من است ، نخست آثاری که در فاصله سال های 1381 تا 1385به شیوه مکتب قاجاری و سرلوحه ان عمادالکتاب ارایه شده است و دوم آثاری که در فاصله سال های 1387 تا 1388 تهیه که در این آثار از شیوه میرعماد (خوشنویس دوره صفوی) بهره گرفته شده است .

شیرازی یادآورشد که از میان آثار ارایه شده در نمایشگاه ، 13 اثر با شیوه طلااندازی و به قول دست اندرکاران ، "دندان موشی " و بدون گل و بوته تذهیب و بقیه آثار نیز توسط هنرمندان ماهر به شیوه سنتی و اصیل و با نگاهی به شیوه های تذهیب در دوره صفوی ، تذهیب شده اند .

حافظ شیرازی از شاگردان استاد "علی علی " است. وی از سال 1376 به عنوان مدرس رسمی انجمن خوشنویسان به تعلیم هنرجویان پرداخته است و آثار وی تاکنون در نمایشگاه های همای رحمت ، همایش بین المللی خوشنویسی جهان اسلام ، بزرگداشت مقام زن و نگارستان خط انجمن خوشنویسان تهران به نمایش گذاشته شده است .

نمایشگاه آثار این هنرمند که از روز جمعه ( 17 مردادماه ) فعالیت خود را در نگارخانه ساعتچی واقع در میدان هفت تیر ، خیابان مفتح جنوبی ، کوچه نامدار آغاز کرده ،‌ به مدت یک هفته دایر است .

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی