تبیان، دستیار زندگی
من به همراه بهروز افخمی قصد داشتیم، «قیصر» را كه قابلیت باز‌سازی دارد را بسازیم و كار را تا جایی هم بیش بردیم كه متاسفانه آقای كیمیایی در حالی كه ابتدا موافقت كرده بودند، احساس ناشكیبایی كردند و ما نمی‌خواستیم مولف و صاحب حقوق معنوی فیلم ناراضی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمایل دارم «قیصر» را بازسازی كنم

علی معلم

علی معلم:

مسعود كیمیایی موافقت كند، همچنان تمایل دارم «قیصر» را بازسازی كنم

علی معلم گفت: اگر مسعود كیمیایی موافقت كند، همچنان تمایل دارم، «قیصر» را بازسازی كنم.

این تهیه‌كننده در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار داشت:من به همراه بهروز افخمی قصد داشتیم، «قیصر» را كه قابلیت باز‌سازی دارد را بسازیم و كار را تا جایی هم بیش بردیم كه متاسفانه آقای كیمیایی در حالی كه ابتدا موافقت كرده بودند، احساس ناشكیبایی كردند و ما نمی‌خواستیم مولف و صاحب حقوق معنوی فیلم ناراضی باشد.

وی با اشاره به جزییات این طرح توضیح داد: فیلمنامه «قیصر» كه از نظر ما خوب بود، در حد فضای امروز تغییرات جزیی می‌كرد و داستان در همان مقطع زمانی می‌گذشت. درواقع ما «قیصر» را یك‌بار دیگر با همان فضای سیاه و سفید در زمانه‌ای كه اتفاق افتاده بود، می‌دیدیم، اما این‌بار با یك تصویرو هنرپیشه‌های دیگر شاهد آن بودیم.

معلم ادامه داد: قرار بود فیلم با «بهمن مفید» شروع شود كه آن‌ را با سن امروزش در یكی از قهوه‌خانه‌های جنوب شهر می‌بینیم، كه این‌بار داستان «قیصر» را به سبك همان منولوگ معروفش تعریف می‌كند و به داستان «قیصر» بر می‌گردیم كه از همان بازارچه شروع می‌شود.

من به همراه بهروز افخمی قصد داشتیم، «قیصر» را كه قابلیت باز‌سازی دارد را بسازیم و كار را تا جایی هم بیش بردیم كه متاسفانه آقای كیمیایی در حالی كه ابتدا موافقت كرده بودند، احساس ناشكیبایی كردند و ما نمی‌خواستیم مولف و صاحب حقوق معنوی فیلم ناراضی باشد.

وی با اشاره به بازیگران انتخاب شده برای این فیلم اظهار داشت: قرار بود نقش «قیصر» را بهرام رادان بازی كند و صحبت‌هایی با پرویز پرستویی برای نقش «منصور آب منگل» و آتیلا پسیانی برای «خان‌دایی» كرده بودیم و به بازیگران دیگری هم كه فكر كرده بودیم كه در نهایت گروه خوبی شده بود.

معلم با تاكید بر اینكه باید این‌كار انجام شود تصریح كرد: این اولین فیلم ایرانی است كه رسما بازسازی می‌شود و این برای تاریخ سینمای ایران مهم است. ضمن آنكه «قیصر» فیلمی است كه با آن شرایط قابلیت نمایش ندارد و رویكرد دوباره به آن داستان می‌تواند، تماشاگران فیلم اول را هم تقویت كند.

وی افزود: قصد داشتم وقتی این فیلم ساخته شود، خود آن ایجاد‌كننده بنیاد مسعود كیمیایی باشد و چنانچه سودی از آن حاصل شود 10درصد آن به ساخت‌ مكانی به‌نام بنیاد فیلم كیمیایی تعلق گیرد كه بتواند میراث او را جمع‌آوری كند، ضمن این‌كه قرار بود از خود مسعود كیمیایی بخواهیم كه صحنه اول فیلم را كلید بزند و این در تاریخ سینمای جهان بی‌نظیر است و فیلمی نداریم كه برای بازسازیش خود كارگردان فیلم اولیه بیاید و آنرا كلید بزند.

«قیصر» با گذشت چهل سال از ساختش می‌تواند با بیان به شكل مدرن‌تری، مخاطبین امروزی را هم جذب كند و تماشاگران بسیاری داشته باشد.

این تهیه‌كننده ادامه داد: آن زمان وقتی خبر ساخت این فیلم اعلام شد، سیل جمعیت و آدم‌ها به دفترما مراجعه می‌كردند كه دوستداران سابق قیصر بودند و همه می‌خواستند كاری برای آن انجام دهند كه بسیار جالب بود.

وی افزود: متاسفانه مقداری سوء‌تفاهم پیش آمد اما اگر بازسازی «قیصر»محقق شود، اتفاق جالبی افتاده و شاید راه را برای فیلم‌های دیگری چون «تنگسیر» هم باز كند كه برای آن هم برنامه داشتیم و می‌خواستم نقش اصلی را به حمید فرخ‌نژاد بدهیم و تنهامشكل اصلی بازسازی بوشهر بود كه با زمان گذشته تفاوت زیادی كرده است.

معلم تاكید كرد: «قیصر» با گذشت چهل سال از ساختش می‌تواند با بیان به شكل مدرن‌تری، مخاطبین امروزی را هم جذب كند و تماشاگران بسیاری داشته باشد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی