تبیان، دستیار زندگی
محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما و یكی از هنرمندان كه راهی آكادمی اسكار شده است، در گفت‌وگویی تلفنی با ایسنا، درباره‌ بازماندن میرطهماسب و معتمدآریا از این سفر گفت: مقدمات این سفر به بیش از 3 ماه پیش و حتی ابتدای امسال برمی‌گردد و این اصلا بحث جدید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین گزارش سینماگران ایرانی میهمان اسكار

اسکار

خانه سینما نخستین گزارش حضور هیات اعزامی سینمای ایران به اسكار را منتشر كرد.

در این گزارش آمده است: عصر جمعه تام شراك رئیس جدید و سید گانیس رئیس سابق آكادمی علوم و هنر‌های سینمایی و 5 نفر از میهمان‌های آكادمی كه چندی پیش به دعوت خانه سینما به تهران آمده بودند، ضمن خوشامدگویی به هیات سینمای ایرانی، شام را میزبان سینماگران ایرانی بودند.

در این میهمانی، شركت كنندگان با یكدیگر درخصوص مسائل مورد علاقه و مشترك گفت‌وگو كردند. پس از آن جلسه، دیدار چهره به چهره با حضور سینماگران ایرانی با مخاطبان در دانشگاه یوسی‌ال‌ای به مدیریت سید گانیس به‌مدت یك ساعت و نیم برگزار شد.

در این نشست نخست سید گانیس رئیس سابق آكادمی با برشمردن ویژگی‌های سینمای ایران گفت: ما چند وقتی است كه متوجه شده‌ایم ما آكادمی سینمای آمریكا نیستیم بلكه آكادمی فیلم هستیم و بر همین اساس سعی كردیم با دیگر سرزمین‌ها ارتباط برقرار كنیم.

اگر به ما اطلاع داده می‌شد كه در بین اسامی كه اعلام شده است، 2تن از هنرمندان مشكلی برایشان وجود دارد، به هر حال ما برای حل این مشكل تلاش می‌كردیم یا همكارانمان را مجاب می‌كردیم تا فرودگاه نیایند و شرایطی فراهم نشود كه جلوی مردم، دوتا از همكاران ما را پاسپورت‌هایشان را بگیرند.

نخست به ویتنام و بعد به ایران رفتیم. در دیدارمان از ایران متوجه شدیم كه سینمای ایران بیش از یكصد سال قدمت دارد و این یعنی همطراز با قدمت سینمای آمریكا. وی افزود: ما در ایران با نكات شگفتی مواجه شدیم با سینمایی زنده و مردمی با معلومات و اطلاعات عمومی بالا.

سیدگانیس با اظهار تأسف از ممنوع‌الخروج شدن 2 تن از میهمانان، ابراز امیدواری كرد كه آنها نیز بتوانند به‌زودی به جمع سینماگران ایرانی در آمریكا بپیوندند. نكته قابل توجه در معرفی سینماگران، اینكه حاضران با شنیدن اسم ابراهیم حاتمی‌كیا با دست زدن‌های ممتد از او استقبال ویژه كردند.

مشكل را حل كنید

محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما و یكی از هنرمندان كه راهی آكادمی اسكار شده است، در گفت‌وگویی تلفنی با ایسنا، درباره‌ بازماندن میرطهماسب و معتمدآریا از این سفر گفت: مقدمات این سفر به بیش از 3 ماه پیش و حتی ابتدای امسال برمی‌گردد و این اصلا بحث جدید امروز و دیروز نیست.

ما چند وقتی است كه متوجه شده‌ایم ما آكادمی سینمای آمریكا نیستیم بلكه آكادمی فیلم هستیم و بر همین اساس سعی كردیم با دیگر سرزمین‌ها ارتباط برقرار كنیم.

برای اینكه یك گروه از ایران بتوانند در این سفر حضور داشته باشند - برنامه‌ای كه ما مشابه آن را برای اعضای آكادمی اسكار در تهران داشتیم- این سفر مقدماتش پیگیری شد.

عسگرپور یادآور شد: اگر به ما اطلاع داده می‌شد كه در بین اسامی كه اعلام شده است، 2تن از هنرمندان مشكلی برایشان وجود دارد، به هر حال ما برای حل این مشكل تلاش می‌كردیم یا همكارانمان را مجاب می‌كردیم تا فرودگاه نیایند و شرایطی فراهم نشود كه جلوی مردم، دوتا از همكاران ما را پاسپورت‌هایشان را بگیرند.

وی گفت: چون هیچ توضیحی نه قبل و نه بعد این ماجرا داده نشده، به‌نظرم این موضوع برای مجموعه مدیریت فرهنگی و مدیریت كشورمان خوب نیست. مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از این مصاحبه از مسئولان كشور، رئیس‌جمهور، وزیر ارشاد و معاونت سینمایی درخواست كرد تا هنوز كه فرصت برای حضور این دو هنرمند در این سفر باقی است، این مشكل را به‌گونه‌ای حل بكنند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی