تبیان، دستیار زندگی
امروز روزی نیست که ما بخواهیم در مقابل این رژیم جنایت کار سکوت کنیم. ما نباید در ارتباط با دستگیری امام آرام بنشینیم.» ایشان همواره در طول حیات خویش، چه قبل و چه بعد از انقلاب، پشتیبان و یاور همیشگی امام خمینی رحمهم‏الله بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معراج در محراب (3)

زندگی نامه  آیت اللّه‏ اشرفی اصفهانی

ادامه ...

در کنار امام :

در جریان دستگیری امام در سال 1342 نیز ایشان به سرعت به تهران آمدند و به مراجع بزرگ قم گفته بودند:«امروز روزی نیست که ما بخواهیم در مقابل این رژیم جنایت کار سکوت کنیم. ما نباید در ارتباط با دستگیری امام آرام بنشینیم.» ایشان همواره در طول حیات خویش، چه قبل و چه بعد از انقلاب، پشتیبان و یاور همیشگی امام خمینی رحمهم‏الله بودند.

زندگی نامه آیت الله اشرفی اصفهانی

مبارزه بر ضد رژیم شاه :

شهید اشرفی، مبارزه‏ای طولانی و جدّی با رژیم شاه داشت و این مبارزه، کاملاً هماهنگ با خط فکری امام بود. ایشان مقید بودند سخنرانانی که دعوت می‏کنند، در خط امام و آگاه به امور سیاسی باشند و خودشان هم روی منبر، درباره مسائل سیاسی روز صحبت می‏کردند. چند بار از طرف ساواک به ایشان اعتراض شد و بارها می‏گفتند که هر چه هست زیر سر این آقاست. حتی یک بار نیمه شب مأموران ساواک ایشان را دستگیر و روانه زندان کردند که در آن جا بیمار شدند و ساواک با اطلاع ازعلاقه‏ای که مردم به ایشان داشتند، ترسیدندو مجبور به آزاد کردن ایشان شدند. رژیم شاه از بیم شورش مردم، حتی جرأت تبعید کردن ایشان راهم نداشتند.

در خط مقدّم مبارزه :

از نکات برجسته شخصیت شهید اشرفی دید باز، شمِّ سیاسی قوی، آینده‏نگری، تیز بینی، درایت و فهم بالا بود. ایشان از آغاز نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی در15 خرداد، فعّالانه در صحنه انقلاب و مبارزه حضور داشت و هموراه از ارکان مبارزه بر ضد رژیم فاسق طاغوت بود. در دوران سیاه ستم شاهی، یک لحظه از مبارزه و مجاهدت دست نکشید و همواره در صحنه جهاد، از «سابقون» محسوب می‏شد. بعد از انقلاب شکوه‏مند اسلامی نیز، منطقه غرب کشور از حساس‏ترین و مهم‏ترین مراکز کشور بود و با توجه به فعالیت ضد انقلاب و عناصر سرسپرده در آن جا، دشمن در صدد ایجاد اختلاف و تفرقه‏افکنی بود که آیت اللّه‏ اشرفی با نگرشی قوی، باعث پیوند علما و مردم و وحدت شیعه و سنی شد.

خدمات ارزنده :

شهید اشرفی در طول حیات پربرکت خویش، خدمات ارزنده‏ای از خود به یادگار گذاشت. ساختن مدارس، مساجد، یاری رساندن به جنگ زدگان، حمایت گسترده از مستمندان و... از جمله اقدامات گران سنگ وی بود. این عالم وارسته و بزرگ، اندیشه و عمل الهی و اسلامی را در هم آمیخت و عمر خود را در خدمت به ملّت مسلمان و حفظ ارزش‏های اسلامی گذراند. از جمله خدمات وی عبارتند از: تأسیس ساختمان مکتب الزهراء، تأسیس مسجد ولی عصر(عج) در خمینی شهر؛ تأسیس مسجد امام حسین علیه‏السلام در خمینی شهر؛ تأسیس حوزه علمیه امام خمینی رحمهم‏الله در کرمانشاه؛ ساختمان مسجد النبی در کرمانشاه، و توسعه مسجد آیت اللّه‏ بروجردی در کرمانشاه.

شهادت، برترین معراج عشق :

منافقان، وقتی خود را در مقابله با انقلاب اسلامی و امام امت، عاجز و ناتوان یافتند، مصمم بر کشتن یاران انقلاب شدند تا با این وسیله، امام و انقلاب را تضعیف کنند. آن کوردلان ناکام، در ظهر جمعه 23 مهرماه 1361، در سنگر نماز جمعه کرمانشاه با منفجر کردن نارنجکی، امام جمعه هشتاد ساله و مجاهد در راه اسلام، آیت اللّه‏اشرفی اصفهانی را به شهادت رساندند و بدین سان، چهارمین شهید محراب به پیش‏گاه ابدیت تقدیم شد. پیکر مطهر این لاله خونینْ پس از تشییع با شکوه مردم کرمانشاه به اصفهان انتقال داده شده و در گلستان شهدای تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

 روحش شاد و یادش هماره جاودان باد.

زندگی نامه آیت الله اشرفی اصفهانی

پیام تسلیت حضرت امام :

امام خمینی رحمه‏الله در پیامی، شهادت آیت اللّه‏اشرفی را این چنین تسلیت گفتند: «انا للّه‏ و انا الیه راجعون، چه سعاتمندند آنان که عمری را در خدمت به اسلام و مسلمین بگذرانند و در آخرِ عمرِ فانی، به فیض عظیمی که دل باختگان به لقاءاللّه‏ آرزو می‏کنند، نایل آیند... [این [شهید عزیز... از آن شخصیت‏هایی بود که این جانب یکی از ارادت‏مندان این شخص والا مقام بوده و هستم. این وجود پر برکتِ متعهد را قریب شصت سال است می‏شناسم. مرحوم شهید بزرگ‏وار حضرت آیت الله حاج آقا عطاءاللّه‏ اشرفی را در این مدت طولانی، به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب و خالی از هواهای نفسانی و تارک هوی و مطیع امر مولا و جامع علم مفید و عمل صالح می‏شناسم و در عین حال، مجاهد و متعهد و قوی النّفس بود... خداوند او را در زمره شهدای کربلا قرار دهد و لعنت و نفرین خود را بر قاتلان چنین مردانی نثار فرماید...».

شهید اشرفی از دیدگاه مقام معظم رهبری :

حضرت آیت اللّه‏ خامنه‏ای در بزرگ‏داشت شخصیت والای شهید اشرفی چنین فرمودند: «احترام این شهید عزیز از دو جنبه حایز اهمیت است: اول جنبه‏های عمومی که همه ائمه جمعه[شهرهای] بزرگ و معروف داشته‏اند؛ زیرا این بزرگ‏واران پایه‏های عظیم انقلابند. این‏ها در مناطق مختلف زبان گویای رهبر و بازوی قوی بسیج عمومی به شمار می‏روند. ایشان در سنگر نماز جمعه و در حساس‏ترین لحظات این انقلاب مانند شهیدان عزیز دیگر هم چون مرحوم صدوقی، دستغیب و مدنی، همیشه مدافع خط امام و حضورشان ضربه سختی بر پیکر استکبار جهانی بود.

خصوصیات دیگر شهید اشرفی، جنبه شخصی ایشان بود. مرحوم آقای اشرفی یک انسان دوست داشتنی و مطلوب بود. این عالم بزرگ‏وار با آن وِزانت علمی و مقبولیت بسیار، متواضع، با اخلاص، با صفا و بی‏ادعا بود، به طوری که احترام و تجلیل همگان را برمی انگیخت».

مرد حق :

ماه خون شد، اشرفی محراب خون در برگرفت
او که درس عاشقی از ساقی کوثر گرفت
از جفای خائنین، خون مسجد و منبر گرفت
باز دست ناکثین از ما گُلی دیگر گرفت


منبع :

پایگاه حوزه