تبیان، دستیار زندگی
شهید اشرفی اصفهانی، علاقه فراوانی به امام رحمهم‏الله داشتند و همواره به ایشان عشق می‏ورزید. قبل از انقلاب و در جریان دستگیری و تبعید امام خمینی رحمةالله به نجف اشرف، مرتب با معظم له در تماس بودند و وجوهات شرعی را به محضر ایشان ارسال می‏کردند. ایشان با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معراج در محراب (2)

زندگی نامه آیت اللّه‏ اشرفی اصفهانی

ادامه ...

یاور و مرید امام :

شهید اشرفی اصفهانی، علاقه فراوانی به امام رحمهم‏الله داشتند و همواره به ایشان عشق می‏ورزید. قبل از انقلاب و در جریان دستگیری و تبعید امام خمینی رحمةالله به نجف اشرف، مرتب با معظم له در تماس بودند و وجوهات شرعی را به محضر ایشان ارسال می‏کردند. ایشان با تمام مشکلات امنیتی که رژیم طاغوت برای برقراری ارتباط با امام پدید آورده بود، با واسطه با امام در ارتباط بودند و موضوعات مختلف را به محضر امام می‏رساندند و کسب تکلیف می‏کردند. امام نیز از اوایل آشنایی، به ایشان عنایت و توجه ویژه داشتندو در سال 1384 ه .ق، اجازه نامه‏ای مبنی بر تصرف آیت اللّه‏ اشرفی در برخی امور، مانند نظارت بر اجرای حدود الهی و وجوه شرعی برای او نوشتند و همیشه در مکاتبات خویش، با احترام و عظمت از ایشان نام می‏بردند. در دوران انقلاب اسلامی، آیت اللّه‏ اشرفی اصفهانی، به عنوان یار و یاور امام، محور مبارزات مردم کرمانشاه بود و رهبری امام را همواره تبلیغ و تأیید می‏کرد و صمیمانه به ایشان عشق می‏ورزید.

زندگی نامه آیت الله اشرفی اصفهانی

فقیه مجاهد :

شهید اشرفی اصفهانی از آغاز جنگ تحمیلی تا روز شهادت، مسأله جنگ را از مسائل اساسی انقلاب می‏دانست و از آغاز جنگ تا آخر حیات خویش، میل وافری به حضور در جبهه از خود نشان می‏داد. با این که مقامات امنیتی و حفاظتی، از این کار ممانعت می‏کردند و مصلحت نمی‏دیدند که ایشان به جبهه‏ها مسافرت کنند، ولی آن شهید بزرگ‏وار، در هر فرصتی به دیدار رزمندگان می‏شتافت. هر گاه در جبهه‏ها برای رزمندگان سخنرانی می‏کرد، با یکایک آنان دست می‏داد، به سنگرهای آنان سر می‏زد و با ایشان به گفت و گو می‏نشست. ایشان بارهافرموده بود که:«وقتی به جبهه می‏روم، تا مدتی روحیه‏ام قوی می‏شود» و می‏گفت: «قدرت خدا در جبهه‏هاست. هر کس می‏خواهد خدا و دست [قدرت] خدا را ببیند، به جبهه‏ها برود».

مشوّق جوانان :

خطبه‏های پرشور شهید اشرفی اصفهانی، در پیشبرد انقلاب و ادامه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس فوق العاده مؤثر بود. وی علاوه بر تشویق جوانان در عزیمت به جبهه‏های دفاع مقدس و دعوت مردم برای کمک به جبهه‏ها، خود نیز عملاً مدافع و مجاهد بود. ایشان به رغم کهولت، چندین بار در جبهه‏های نبرد حاضر شد. وقتی می‏گفتند شما جلوتر نروید، چون ممکن است دشمن ببیند و حادثه‏ای رخ دهد، می‏فرمود:«خون من که از خون این بچه‏ها بالاتر نیست، بگذارید شاید من هم در جبهه‏ها شهادت نصیبم گردد، شاید آن چیزی که سال هاست به دنبال آن هستم، در جبهه‏ها پیدا کنم».

در رکاب ولایت :

شهید اشرفی که خود از عالمان بزرگ عصر خویش به شمار می‏آمد و از موقعیت علمی بالایی نیز برخوردار بود، اطاعت از امام و حمایت از ولایت فقیه را بر همه واجب و لازم می‏دانست. وی در طول مدت تبعید حضرت امام رحمهم‏الله هیچ گاه از حمایت ایشان دست برنداشت و پیوسته با امام خمینی رحمهم‏الله در تماس بودند. ایشان می‏گفت: «امروز اطاعت از امام، حتی بر فقها هم لازم است و از حکم امام، فقها هم نمی‏توانند تخلف کنند». و بارها می‏فرمود:«تقویت امام، تضعیف کفر و تضعیف امام، تقویت کفر است.» شهید اشرفی در توصیه خود به ملت ایران و مسئولان کشور، اطاعت از ولایت فقیه را متذکر شده و می‏فرمودند: «باید همه گوش به فرمان امام(ولایت فقیه) باشند. امام هم که از خودش چیزی ندارد؛ فرمایش امام، فرمایش خدا و پیغمبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است».

مناجات شبانه :

نیایش در دل تاریکی و تنهایی شبانه، فاصله گرفتن از غیر و دل در گرو تنها معبود هستی سپردن است. راز و نیاز شبان‏گاهی، عروج روح از دل زمین خاکی به سوی ملکوت معنویت و نشانه تسلیم در برابر باری تعالی است. شهید اشرفی، این عالم با تقوا نیز در طول زندگانی پر ثمر خویش، از این مهم غفلت نکرد، به طوری که فرزند وی می‏گوید: «در مدت شانزده یا هفده سالی که با ایشان بودم، یک شب ندیدم که نماز شب ایشان ترک بشود».

زندگی نامه آیت الله اشرفی اصفهانی

صفای نفس و آرامش روح :

روحیات، اخلاق و سیرت عملی شهید اشرفی آن چنان بود که دیدار کنندگان با او، از ملاقاتش دل نمی‏کندند. کلماتش آن قدر دل نشین بود که مردم هیچ گاه از شنیدن سخنانش خسته نمی‏شدند و چهره نورانی‏اش به حدّی جذّاب بود که وقت خداحافظی، بعضی با چشم گریان از او جدا می‏شدند. چهره نورانی این عالم فرزانه، انسان را به یاد خدا می‏انداخت و آرامش روحی و روانی پیدا می‏کرد. امام خمینی رحمهم‏الله در تجلیل از ایشان می‏فرمایند: «هر وقت آقای اشرفی اصفهانی را می‏بینم، به یاد خدا می‏افتم».

همیشه ساده زیست :

شهید محراب آیت اللّه‏ اشرفی اصفهانی در طول حیات خویش، زندگی بسیار ساده‏ای داشت و بعد از پذیرفتن مسئولیت امامت جمعه کرمانشاه هم زندگی‏اش تغییری نکرد. ایشان در خانه‏ای بسیار کوچک و قدیمی زندگی می‏کرد که نزدیک به ده سال بود که تعمیر نشده بود؛ خانه‏ای که سقف اطاق و راهرو آن در حال ریختن بود و بعضی از قسمت‏ها گچ‏های دیوار ریخته بود، ولی ایشان هرگز رضایت نمی‏دادند که اطرافیان به تعمیر آن بپردازند و می‏گفتند:«خانه‏های مردم را هواپیماهای عراقی خراب کرده‏اند و بندگان خدا زیر چادرها زندگی می‏کنند، [آن وقت] شما می‏خواهید خانه را تعمیر کنید. پولی را که برای گچ می‏خواهید بدهید، به جنگ زده‏ها بدهید [که[ ثوابش خیلی بیشتر است».

تواضع و فروتنی :

آیت اللّه‏ اشرفی، بسیار متواضع بودند و رفتارشان درس ادب و تواضع برای اطرافیان بود. ایشان به دلیل داشتن این ویژگی، بیش‏تر کارها را خود انجام می‏دادند و حتی به فرزندان و یا همسر خود کاری واگذار نمی‏کردند و تا قبل از این‏که موضوع ترور شخصیت‏ها پیش بیاید، خرید مایحتاج خانه را نیز خودشان انجام می‏دادند. آیت اللّه‏ اشرفی اصفهانی با مقام بالایی که داشتند، همیشه درب منزل را شخصا به روی مراجعان باز می‏کردند و با دست لرزان خود، از میهمانان پذیرایی می‏کردند. ایشان هرگز در قسمت بالای اتاق نمی‏نشستند و نزدیک، در جایی بود که هنگام مهمان داشتن، آن جا می‏نشستند.

شهید محراب و مشقات زندگی :

شهید محراب آیت اللّه‏ اشرفی اصفهانی در طول عمر با برکت خویش که قسمت اعظم آن به تحصیل و آموختن علم سپری گشت، همواره با تنگ‏دستی و سختی زندگیِ طلاب آن زمان مواجه بود. آن شهید محراب با شهریه بسیار ناچیزی که دریافت می‏کرد، توان اجاره کردن منزل را نداشت و بنابراین، در تمام مدت تحصیل در قم، هیچ‏گاه نتوانست خانواده خود را به این شهر ببرد.

آثار شهید :

شهید اشرفی، فقیه و عالمی خستگی ناپذیر بود که در طول زندگانی ارزشمندش، آثار گران بهایی از خود به یادگار گذاشت. وی پس از کسب علم و دانش و تحصیل در حوزه، بر کرسی تدریس نشسته و شاگردان برجسته‏ای تربیت کرد.آیت اللّه‏ اشرفی اصفهانی، نه تنها در سنگر تعلیم و تربیت، بلکه در عرصه تحقیق و پژوهش نیز فعالیت‏های گران سنگی داشته و آثار علمی و قلمی بسیار ارزنده‏ای از خود به جای گذاشت است؛ از جمله آثار علمی وی عبارتند از: البیان، در علوم قرآن؛ تفسیر قرآن، خلاصه‏ای از تفاسیر شیعه و سنّی؛ مجمع الشّتات، در اصول دین و عقاید و کلام؛ مجموعه‏ای درباره حروف مقطعه قرآن؛ و کتابی در موضوع غیبت امام عصر(عج).

                                                                    ادامه دارد ... .


منبع :  

پایگاه حوزه