تبیان، دستیار زندگی
بعضی از افراد هر لحظه تصمیم جدیدی میگیرند و هیچگاه به تصمیمات خود پایبند نیستند. این اشخاص در واقع فقط آرزوهای خود را بیان میکنند. در واقع آنها تنها کاری که نمیکنند تصمیم گرفتن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمان را نگهدارید

زمان

ما در هر لحظه در حال تصمیم گیری هستیم و تصمیمات ما در هر لحظه زندگی ما را شکل می دهد. اینکه الان مشغول چه کاری هستید از یک تصمیم سرچشمه می گیرد. شغل شما چیست؟ میدانید که شما بر اثر یک تصمیم گیری این شغل را انتخاب کرد ه اید؟ شما طی 10 سال گذشته چندین هزار تصمیم گرفته اید و نهایتاً نسبت به 10سال گذشته ی خود متفاوت شده اید.  در واقع بیشتر تصمیمات زندگی مان را خودمان می گیریم. بنابراین مسوولیت زندگی مان را باید قبول کنیم، چون ما تصمیم گیرنده ی نهایی هستیم. اگر یک لحظه برای خود تصمیم نگیریم در واقع باز هم به نوعی تصمیم گرفته ایم. تصمیم گرفته ایم که در این لحظه دیگران برای ما تصمیم بگیرند. ما با تصمیم گیری درباره ی زندگیمان، کنترل زندگی مان را به دست می گیریم. این از بزرگترین موهبت های الهی است که انسانها می توانند برای خود تصمیم بگیرند و برای انجام دادن هیچ کاری نمی توان مجبورشان کرد.

زندگی هر یک از ما با دیگری تفاوت دارد و علت این تفاوت در تصمیم گیری هایمان است. تصمیم های امروز ما، فردای ما را میسازند. اینکه امروزه زندگی ای سرشار از ثروت داریم یا خیر، به تصمیمات گذشته ی ما مربوط میشود.افرادی که دارای اعتماد به نفس بالایی هستند ، از قدرت تصمیم گیری بالاتری برخوردار هستندو در شرایط بحرانی قادر به تصمیم گیری های مناسب می باشند. در حالی که افراد دارای اعتماد به نفس پائین ، اغلب در تصمیم گیریهای خود دچار مشکل هستند. آنها شاید برای امور  خیلی جزئی ، زمان خیلی زیادی صرف کنند تا تصمیم گیری لازم را انجام دهند و برخی از آنها حتی از شرایطی که آنها را ناگزیر از تصمیم گیری می کند ، فرار می کنند. به همین علت است که این افراد ریسک پذیری کمتری از خود نشان می دهند.

نگران این نباشید که گاهی اوقات تصمیمات تان اشتباه بوده است. مهم این است که تصمیمات خود را به موقع تصحیح کنید و سعی کنید برای زندگیتان تصمیماتی درست بگیرید.

برای تصمیم گیری درست، جنبه های مثبت و منفی یک تصمیم را یادداشت کنید. اگر جنبه های مثبت بیشتر بود به آن عمل کنید و اگر جنبه های منفی آن بیشتر بود از آن تصمیم منصرف شوید .برای تصمیم گرفتن درباره ی هر موضوعی در آغاز باید اطلاعات مورد نیاز در خصوص آن موضوع را به دست آورد و بعد از بررسی دقیق اطلاعات، تصمیم گیری کرد.

قبل از تصمیم گیری، نظر دیگران را نیز بپرسید و با کسانی که قبلاً تصمیم مشابهی گرفته اند مشورت کنید و نهایتاً بعد از یک تصمیم گیری درست، دیگر مردد نباشد و به تصمیمات خود پایبند باشید و با شجاعت تمام بدانها عمل کنید.

«گوته» میگوید: «درباره ی همه ی خلاقیتها یک حقیقت وجود دارد: از لحظه ای که شخص مصمم به انجام کاری می شود، امدادهای غیبی به کمک او می آیند.»

دودلی

بعضی از افراد هر لحظه تصمیم جدیدی می گیرند و هیچگاه به تصمیمات خود پایبند نیستند. این اشخاص در واقع فقط آرزوهای خود را بیان میکنند. در واقع آنها تنها کاری که نمی کنند تصمیم گرفتن است. اگر میخواهید بدانید چقدر تصمیم گرفتن خود را جدی گرفته اید، ببینید که چقدر برای عملی کردن تصمیم تان زمان گذاشته اید و چه گامهایی برای عملی کردن آن برداشته اید. بسیاری از انسانها بسیار دیر تصمیم میگیرند. چرا که سخت کمال طلب اند و برای هر تصمیم  خود هزاران مقدمه لازم دارند تا مبادا در تصمیم خود دچار خطا شوند. این عده سخت در اشتباه اند چرا که گمان میکنند نمی توانند تصمیم فوری و درست بگیرند. سعی کنید پس از بررسی، سریع و دقیق تصمیم بگیرید، اما سریعاً از تصمیم خود منصرف نشوید، مگر اینکه دلیل قانع کننده ای برای آن داشته باشید. با جرات و شهامت، تصمیم بگیرید و شک و دودلی را به خود راه ندهید.از اینکه مبادا نتیجه کار همانی نباشد که من دلم می خواهد نترسید. بلکه پس از نتیجه گیری عیوب کار را بشناسید تا برای مراحل بعد رفع کنید.

به یاد داشته باشید:

1- همیشه اولین تصمیم بهترین تصمیم نیست.

2- تصمیم گیری نوعی مهارت است و هر مهارتی با به کارگیری مداوم بهتر میشود. پس سعی کنید تصمیمات بیشتری بگیرید تا در این مورد قویتر شوید.

3- برای عملی کردن تصمیم خود از روش ها و فرمولهای مختلف استفاده کنید.

4- اگر برای زندگیتان تصمیم نگیرید، دیگران برای زندگی شما تصمیم خواهند گرفت.

تصمیمگیری نوعی مهارت است و هر مهارتی با به کارگیری مداوم بهتر میشود. پس سعی کنید تصمیمات بیشتری بگیرید تا در این مورد قویتر شوید.

5- اگر در فرایند تصمیم گیری خسته شدید، نفس عمیقی بکشید و یا مدتی استراحت کنید و بگذارید ذهنتان در حالت خنثی و ریلکس بماند. در این زمان جواب بسیاری از سوالاتتان را راحتتر کشف خواهید کرد. هنگام خواب ضمیر ناخودآگاه شما در یافتن جوابها به شما کمک می کند.

شانس

6-  علائم و ناراحتیهای خود را که در قدرت تصمیم گیری شما دخالت می کنند، بشناسید و تلاش کنید آنها را رفع کنید.

7-  همواره به یاد داشته باشید که در اکثر مواقع انتخاب کامل و بدون عیب و ونقصی  وجود ندارد و هر انتخاب ما متضمن از دست دادن امتیازاتی است که دیگر انتخابها می توانستند داشته باشند. به عبارتی تصمیم گیری بر اساس بیشترین امتیاز و کمترین احتمال شکست انجام می شود.

آیا برای بالا بردن کیفیت زندگی خود، تصمیم گرفته اید؟ روزها و ماه های آینده را چگونه زندگی خواهید کرد؟ آنگونه که خود تصمیم گرفته اید زندگی خواهید کرد، یا آن گونه که دیگران برای شما تصمیم می گیرند؟

همین امروز برای روزها، ماهها و سال های آینده ی خود بهترین تصمیمات را بگیرید. این تصمیمات شما هستند که آینده تان را می سازند. همان طور که تصمیمات گذشته ی شما تعیین کننده ی امروزتان بوده است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز- کتاب راز هایی برای کسب موفقیت- همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

خشت اول بنای موفقیت

حقیقت، کاکائوی تلخ و شیرین

دیوار تسلیمت را عقب بکش!

انتخاب با شماست

تنها فرصت برای انتخاب

فردای دیروزت را در یاب

اینگونه خوش شانس شوید... 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.