تبیان، دستیار زندگی
الرایه می‌افزاید: آیا عادلانه است كه این كشور فقیر عربی هنور درگیر جنگ باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ یمن تا کی

جنگ یمن

"جنگ، خونریزی و كشتار در یمن موجب آوارگی حدود 150 هزار یمنی به خاطر فرار از كشتار در مناطق مختلف در صعده واقع در شمال یمن شده است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه‌ی الرایه - چاپ قطر - در تحلیلی تحت عنوان "جنگ در یمن تا كی ادامه خواهد داشت؟" می‌نویسد: تصاویر ناامید‌كننده‌ای كه از آوارگی و كشتار در مناطق مختلف یمن منتشر می‌شود، سوال‌هایی را در ذهن ایجاد می‌كند كه این جنگ تا به كی ادامه خواهد داشت؟ تا به كی جهان عرب در قبال درگیری‌ها در یك كشور عربی سكوت تردید‌آمیز خواهد داشت؟ گویی این درگیری‌ها كه در حال حاضر در یمن رخ می‌دهد، در مناطق دور از چشم جهان عرب رخ می‌دهد و امری عادی است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: هیچ كس نمی‌تواند در قبال آنچه كه از منابع انسانی به معنای واقعی كلمه در یمن رخ می‌دهد در قبال این سكوت عربی و نبود كشورهای عربی بزرگ منطقه و اتحادیه‌ی عرب در یمن توجیهی داشته باشد. آخرین باری كه از نقش اتحادیه‌ی عرب در یمن خبری شنیدیم، مربوط به پیشنهاد حمایت اتحادیه‌ی عرب به یمن بود كه در ماه اوت صورت گرفت. آخرین باری كه شنیدیم اعراب در نشست خود به بررسی جنگ در یمن پرداختند، نشست وزیران خارجه‌ی عرب در قاهره بود كه خیلی جزیی به آن پرداختند.

تا به كی جهان عرب در قبال درگیری‌ها در یك كشور عربی سكوت تردید‌آمیز خواهد داشت؟ گویی این درگیری‌ها كه در حال حاضر در یمن رخ می‌دهد، در مناطق دور از چشم جهان عرب رخ می‌دهد و امری عادی است.

الرایه می‌افزاید: آیا عادلانه است كه این كشور فقیر عربی هنور درگیر جنگ باشد؟ هر چند اعراب تلاشی واقعی در قبال مسایل جهان عرب ندارند؛ اما باز نمی‌توان در قبال وضعیت نامناسب امنیتی در یك كشور عربی كه در صورت عدم دخالت كشورهای دیگر درگیری‌هایش همچنان ادامه خواهد داشت، دست روی دست گذاشت.

جنگ یمن

این روزنامه در ادامه این مطلب می‌نویسد: بهترین اقدامی كه باید صورت گیرد تا شاهد دخالت فعال در زمینه‌ی توقف خونریزی‌ها و نابودی‌ها در یمن باشیم، درخواست یمن از دبیرخانه‌ی اتحادیه‌ی عرب جهت رسیدگی به وضع ممكن است. البته سخنگوی اتحادیه‌ی عرب به نقل از یك مسوول یمنی ادعا كرد كه یمن ترجیح می‌دهد اتحادیه‌ی عرب دور از این پرونده باشد و یمن ترجیح می‌دهد كه خودش این مشكل را حل كند و به تعهداتش در قبال وحدت این كشور عمل كند؛ اما بهتر است اتحادیه‌ی عرب و اعراب وارد عمل شوند چون ادامه‌ی جنگ درهای جهنم را به روی این كشور باز می‌كند و در این صورت تمام مناطق یمن شاهد درگیری‌هایی نظیر درگیری‌های صعده خواهد بود.

این روزنامه می‌افزاید: ما بعضا می‌شنویم كه برخی گروه‌های یمنی از طریق رسانه‌های عربی اعلام كرده‌اند كه خواهان میانجی‌گری قطر و ارائه‌ی طرحی در زمینه توقف جنگ و از سرگیری مذاكرات هستند. این امری مثبت است اما معتقدیم كه زمان آن رسیده است كشورهای بزرگ منطقه دست به دخالت فوری در خصوص یمن و توقف خونریزی‌ها بزنند.

الرایه در پایان می‌نویسد: از آنجا كه خواهان حفظ جان مردم یمن كه هر روز جوانانش در این درگیری‌ها می‌میرند هستیم، بار دیگر امیدواریم كه كشورهای بزرگ بر اساس وظایف دینی درصدد توقف جنگ در یمن برآیند و امیدواریم كه اتحادیه‌ی عرب فورا وارد عمل شود.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده