تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت کنگره هنرهای اسلامی در اصفهان قرائت شد سید محمد خاتمی ، رئیس جمهوری در پیامی به نخستین کنگره هنرهای اسلامی که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میدان نقش جهان اصفهان خوانده شد ، هنر اسلامی را محصولی برآمده از ق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام رئیس جمهوری به مناسبت کنگره هنرهای اسلامی در اصفهان قرائت شد

سید محمد خاتمی ، رئیس جمهوری در پیامی به نخستین کنگره هنرهای اسلامی که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میدان نقش جهان اصفهان خوانده شد ، هنر اسلامی را محصولی برآمده از قریحه ها ، تجربه ها و دانشهایی دانست که جوهر و سرشتی معنوی داشته  و به عنوان رکنی استوار از تمدن غنی و پر مایه اسلامی تجلی گر شده است .

در قسمت دیگری از این پیام ، وی آفرینندگان هنر اسلامی را در هر دوره و زمان ، نمایندگان حقیقتی جاوید خواند و جانمایه هنر اسلامی را در طول تاریخ شهودی دانست که از بطن و متن معنویت اسلامی و سنت دینی نشأت گرفته است.

بر اساس این گزارش ، در مراسم گشایش این کنگره که با راهپیمایی شرکت کنندگان از بنای چهلستون به سمت میدان نقش جهان اصفهان برگزار شد، احمد مسجد جامعی در سخنانی با اشاره به سابقه تاریخی اصفهان و نقش آن در توصعه هنر اسلامی ، تلاش هنرمندان ، مدیران و سیاستگذاران را برای حفظ و احیای این نگین 400 ساله هنر اسلامی ضروری دانست .

وی همچنین در گفتگو با خبرنگاران افزود : اطلاع از وضعیت هنر در جهان اسلام و مدیریت کار فرهنگی در جهان اسلام را از مهمترین اهداف برگزاری این کنگره خواند .

جشنواره سراسری برگزیدگان کانون های فرهنگی - هنری مساجد کشور برگزار می شود

جشنواره سراسری برگزیدگان کانونهای ، فرهنگی - هنری مساجد کشور با همکاری سازمان ملی جوانان ،هفدهم مهر ماه در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد عالی کانونهای فرهنگی ، هنری مساجد کشور ، این جشنواره که با هدف به نمایش گذاردن توانمندیهای اعضای این کانونها به اجرا در می آید ، متشکل از جوانان 15 تا 25 ساله است که در جشنواره های استانی در رشته های علوم قرآنی ، فرهنگی ورزشی ، هنری و علمی حائز رتبه های برتر شده اند . این جشنواره به مدت سه روز برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است مراسم اختتامیه در روز جمعه نوزدهم ماه مهر در محل مجتمع فرهنگی ، ورزشی ایثار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شخصیتهای سیاسی ، علمی و مذهبی کشور برگزار خواهد شد.

ایران در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت شرکت می کند

کلاردشت : 40 ناشر ایرانی با بیش از 1000 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت آلمان شرکت می کنند.

ناصر میر دامادی ، نویسنده کتاب «تضاد در لطافت» و مسؤول نمایشگاه کتاب کلاردشت ضمن اعلام این خبر گفت: در این نمایشگاه بین المللی که

17 مهرماه

و بمدت 5 روز برگزار می شود ، ناشران معتبر ایران با بیش از 1000 عنوان کتاب اجتماعی ، سیاسی و دینی شرکت خواهند کرد.

کاروان کتاب از مشهد تا جمکران

نخستین کاروان کتاب ایران با عنوان کتاب مبعث از مشهد مقدس تا مسجد جمکران ، گسترش فرهنگ کتابخوانی و فرهنگسازی اعتباری خرید کتاب را ترویج می کند.

حامد نوری ، قائم مقام مدیر عامل موسسه کارت کتاب ایران با اعلام این مطلب گفت: این کاروان همزمان با عید سیعد مبعث ، طی 2 روز با نمایش و فروش کتاب ، از مشهد حرکت و با نمایش آثار در شهرهای مختلف ، در روز میلاد حضرت مهدی (عج) در مسجد مقدس جمکران به کار خود پایان می دهد .

او با اشاره به همکاری انتشارات سروش ، موسسه کارت کتاب ایران و باشگاه مهر ورزان جوان در این حرکت فرهنگی افزود: این کاروان در هر شهر ، 2 ساعت ویژه برنامه از شبکه سراسری سیما و 2 ساعت برنامه در شبکه استانی خواهد داشت.

نوری گفت : این کاروان 75 درصد کتابهای موجود بازار کتاب را در قالب 60 فهرست به علاقه مندان عرضه می کند و در کنار آن نشستهایی با خوانندگان ، نویسندگان وهنرمندان ، برپایی جشنهای اعیاد و مناسبتها ، معرفی مرکز مشاوره کتاب ، مرکز فوریت های کتاب ایران و پایگاه خرید اینترنتی کتاب را در برنامه های خود دارد.

نمایشگاه کاریکاتور

بیش از 40 اثر رنگی و سیاه و سفید از آثار ابوالفضل محترمی هنرمند کاریکاتوریست کشورمان در خانه کاریکاتور به نمایش گذاشته شده است . علاقه مندان می توانند از ساعت 9 صبح الی 18 از این نمایشگاه دیدن کنند.

ضرب المثل های فارسی و ازبکی گردآوری شد

از سوی دو محقق ایرانی و ازیک کتابی حاوی 400 مثل ، کلمات ، تعبیرات و تشبیهات عامیانه که به 2 زبان فارسی و ازبکی است ، با خط لاتین ازبکی و فارسی گردآوری شده است.

ابراهیم خدایار و شهرت محمداف ، 2 محقق ادبی ایرانی و ازبکی هستند که این کتاب را گردآوری کرده اند. به گزارش ایرنا ، این کتاب از سوی انتشارات منهاج تاشکند منتشر شده و انگیزه اصلی مولفان آن ، هماهنگی و اشتراک بسیار نزدیک تاریخی و مدنی 2 ملت ایران و ازبکستان از قبل از اسلام تاکنون عنوان شده است . به گفته مولفان این کتاب ، برای تنظیم الفبایی این اثر ،  کتاب 2 جلدی گزیده و شرح امثال و حکم دهخدا ، اثر شریفی گلپایگانی ملاک قرار گرفته است .

سینمای کودک باید ساماندهی شود

« ایرج طهماسب » کارگردان سینما ، معضل اساسی سینمای ایران را ضعف فیلمنامه خواند و گفت : تا زمانی که نویسندگان با سینما آشتی نکنند این مشکل باقی است . وی در گفت و گو با ایرنا ، افزود : در سینمای ایران عوامل متخصص ، کارگردان و تجهیزات به اندازه کافی وجود دارد اما نبود فیلمنامه نویس این صنعت را دچار مشکل کرده است.

طهماسب گفت : اگر نویسندگان حوزه ادبیات به فیلمنامه نویسی توجه کنند دیگر آثار سطحی ، تولید نخواهد شد.

کارگردان فیلم « کلاه قرمزی » به وضع سینمای کودک اشاره کرد و گفت : وقتی اثری با موضوع کودکان تولید می شود در حقیقت این پیام به جامعه منتقل می شود که کودکان دارای حقوقی هستند و توجه به نیاز آنان ، آینده کشور را تضمین می کند . وی ، بی توجهی به کودکان را حاصل مشکلات فرهنگی جامعه دانست و افزود : متاسفانه در فرهنگ عامه « بچه » موجود با اهمیتی نیست و برنامه ای برای نیازسنجی ، آموزش و تربیت کودکان در نظر گرفته نمی شود.

این کارگردان سینمای کودک در عین حال گفت : با گذشت زمان مشکلات فرهنگی ، با تشکیل کلاسهای آموزشی ، رایانه و گسترش نشریات کودکان کاهش می یابد .

طهماسب ، برنامه ریزی صحیح در حوزه آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان را برای ایجاد جامعه سالم و با نشاط ، ضروری خواند.

به گفته وی ، ساماندهی سینمای کودک برعهده نمادهای آموزشی و فرهنگی چون وزارت آموزش و پرورش ، مجمع سینمای کودک ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر نهادهای فرهنگی است. وی ، نبود فیلم خوب و متناسب با اوضاع امروز کودکان را از دیگر مشکلات عرصه سینمای کودک برشمرد و گفت : سینماگران بیشتر به « خاطره نویسی » کودکی خود می پردازند و کمتر فیلمی برای کودکان امروز ساخته می شود .