تبیان، دستیار زندگی
دوسالانه پوستر تهران و بودن ها و نبودن ها به مرحله یی رسیده است که چند روز پیش انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به نوعی مجبور شد دیدگاه های رسمی خود را برای اعضایش تشریح کند.با وجود اینکه نام انجمن از پوسترهای دهمین دوسالانه حذف شد و انجمن هم از همکاری با ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتصاد رنگ و نقش

نقاشی

این روزها بازار اقتصاد جهانی خراب است. ایران هم قطعاً از این بحران مستثنی نیست و در این میان البته هنر شرایط پیچیده تری دارد. اما در چنین شرایطی که حراجی های بزرگ دنیا از سال گذشته کمتر از بازار خرید و فروش آثار هنری خود رضایت دارند، بانکی خصوصی در ایران دست به سرمایه گذاری کلانی در حوزه هنرهای تجسمی می زند. این اتفاق در شرایطی است که عرصه های هنری به استثنای سینما، طی دهه های گذشته کمتر مورد توجه بخش خصوصی بوده است.این بار بانک پاسارگاد با خرید گنجینه یی از آثار هنرمندان ایرانی قصد دارد در حراجی های معتبر دنیا مطرح شود و به گفته مدیرانش نام ایران را در این مسیر به ارتقا برساند و به چرخه اقتصاد هنر کمک کند.این بانک سال گذشته طبقه سوم از موسسه فرهنگی هنری صبا را اجاره کرد تا نخستین گام در مسیر راه اندازی موزه های هنرهای تجسمی معاصر بانک «پاسارگاد» را بردارد. تاکنون هم بیش از 300 اثر از هنرمندان ایرانی محمد احصایی، فرامرز پیلارام، فرهاد مشیری، غلامحسین نامی، افشین پیرهاشمی، پرویز تناولی، جعفر روح بخش، بهمن محصص، صادق تبریزی، جلال شباهنگی، آیدین آغداشلو، زهرا رهنورد، حمید عجمی، رضوان صادق زاده، حسین زنده رودی، فریده لاشایی، حسین خسروجردی، محمود جوادی پور، ابراهیم حقیقی و... را خریداری کرده است.آیدین آغداشلو سال گذشته در مراسم افتتاح این موزه عنوان کرد؛ «برپایی این موزه به نوعی نقصان های حمایتی گذشته را جبران می کند. این موزه با جمع آوری آثار تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر و مدرن 100 سال اخیر کشور در کنار هم تاثیر اجتماعی فراتری دارد زیرا فاصله مخاطبان با آثار مدرن زیاد است و هنر مدرن هنوز در کشور برای عموم رمزگشایی نشده است. این موزه هنر مدرن ایران را به نمایش می گذارد تا جایگاه هنر مدرن را در این مسیر تثبیت و به گسترش فرهنگی کشور کمک کند. از این رو شاید بخشی از جفایی که به هنرمندان شده، در این راه جبران شود.»در هر حال سال گذشته 150 اثر و امسال نیز نیمه دیگر این گنجینه به نمایش درآمد.

دوسالانه پوستر تهران و بودن ها و نبودن ها به مرحله یی رسیده است که چند روز پیش انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به نوعی مجبور شد دیدگاه های رسمی خود را برای اعضایش تشریح کند.با وجود اینکه نام انجمن از پوسترهای دهمین دوسالانه حذف شد و انجمن هم از همکاری با شورای این دوسالانه انصراف داد، اما برخوردها به شکلی پیش رفت که نهایتاً انجمن مجبور شد نیمه بیانیه یی منتشر کند.

وقتی انجمن طراحان گرافیک نصیحت کند

دوسالانه پوستر تهران و بودن ها و نبودن ها به مرحله یی رسیده است که چند روز پیش انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به نوعی مجبور شد دیدگاه های رسمی خود را برای اعضایش تشریح کند.با وجود اینکه نام انجمن از پوسترهای دهمین دوسالانه حذف شد و انجمن هم از همکاری با شورای این دوسالانه انصراف داد، اما برخوردها به شکلی پیش رفت که نهایتاً انجمن مجبور شد نیمه بیانیه یی منتشر کند. این در حالی است که انجمن در دوره بعدی هم دوسالانه ملی گرافیک را پیش رو دارد و باید از هم اکنون وضعیت خود را به ثبات برساند و به همین دلیل در این بیانیه آمده است؛ «انجمن مایل نیست در مسائل حاشیه یی و غیرصنفی که در نهایت به نفع اعضا نخواهد بود، وارد شود و تاکنون سعی داشته از این گونه مناقشات پرهیز کند.»البته آنها در بیانیه خود به مشکلات شان با شورای سیاستگذاری دوسالانه اشاره کرده اند و عنوان می کنند؛ «بعد از برگزاری موفق دوسالانه نهم، برای برنامه ریزی و سیاستگذاری دهمین دوسالانه گرافیک معاصر و دوسالانه جهانی پوستر تهران، با تشکیل جلسات متعدد و مکاتبه با مراکز ذی ربط به ویژه مرکز و موسسه توسعه هنرهای تجسمی به این باور رسیدیم که امکان همراهی و همکاری با سیاست ها و روند کاری شورای برگزاری جدید برای انجمن وجود ندارد.بدیهی است انجمن مدافع منافع صنفی طراحان گرافیک ایران است و سیاست ها و برنامه های هر دوسالانه را نیز در راستای همین موضوع بر حسب وظیفه صنفی تدوین و اجرا می کند.»در بخش پایانی این بیانیه هم به مشکلات مالی دوسالانه و عدم پرداخت ها اشاره شده و آمده است؛ «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به عنوان تنها نهاد صنفی و قانونی این حرفه، ضمن انتقاد از شیوه های نادرست و غیرصنفی طرح برخی مسائل، در شرایط کنونی انتظار دارد تمامی افراد مرتبط ضمن همراهی با این نهاد صنفی که مأوا و خانه اصلی طراحان گرافیک ایران است، به مصلحت ها و منافع درازمدت و جمعی طراحان اندیشیده و با طرح حاشیه ها و موضوعات فاقد اعتبار، به این جامعه صنفی ارزشمند لطمه وارد نیاورند.

تصویرگران ایرانی و خارجی «آبی» در خانه هنرمندان

گروه تصویرگری «آبی» که متشکل از دو تصویرگر ایرانی و 96 تصویرگر از 27 کشور خارجی است، قصد دارد از اوایل آبان ماه به مدت یک هفته در خانه هنرمندان ایران نمایشگاهی برپا کند. در این نمایشگاه آثاری از تصویرگران کشورهای ژاپن، اسلوونی، کره، آرژانتین، پرتغال، آلمان، بلژیک، سوئیس، مجارستان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه و دیگر کشورها ارائه می شود.گویا این گروه نخستین گروه غیردولتی بین المللی است که تصویرگران ایرانی در شکل گیری آن نقش داشتند و این نمایشگاه نیز تنها نمایشگاهی است که بخش غیردولتی در زمینه تصویرگری برگزار می کند. گروه «آبی» را علی و حسن عامه کن با حضور تصویرگران خارجی تاسیس کرده اند و این نمایشگاه دومین نمایشگاه این گروه در ایران است. این گروه پیش از این در کشورهای امارات متحده عربی، ایتالیا و فرانسه نمایشگاه برپا کرده و قصد دارد پس از نمایش این آثار در ایران، در ایتالیا آذرماه و سپس به ترتیب در کشورهای ژاپن و اسپانیا این نمایشگاه را برپا کند.

نقاشی

نقاشی های سهراب از بونامز تا کرمان

در حالی که هفته پیش خبر قیمت گذاری یکی از نقاشی های سهراب سپهری به عنوان گران ترین اثر خارجی بونامز منتشر شد، هشتادویکمین سالروز تولد این شاعر و نقاش معاصر نیز در دومین همایش «ما هیچ، ما نگاه» برگزار و بزرگ ترین نمایشگاه آثار نقاشی او از گنجینه شماره یک موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برپا شد. در این نمایشگاه 80 اثر نقاشی به مدت 20 روز نمایش داده می شود.

سمپوزیوم،آهن، کارگاه هفت نفره

سمپوزیوم مجسمه سازی نگارخانه «برگ» از اواخر مهر قرار است با نمایش حداکثر 30 اثر ساخته شده و با کارگاه هفت هنرمند مجسمه ساز برپا شود. از میان 110 هنرمندی که برای حضور در این سمپوزیوم ثبت نام کرده بودند، 74 هنرمند ماکت مجسمه هایشان را تحویل دادند و از میان این آثار 24 اثر برای بخش نمایشگاهی و هفت هنرمند برای شرکت در کارگاه انتخاب شدند.این سمپوزیوم مختص مجسمه سازی با آهن است و با موضوع آزاد برگزار می شود.

روز جهانی معماری و تاریخی که در تقویم ثبت نشد

سال هاست اتحادیه های مختلف معماری اعم از انجمن مفاخر معماری، بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی، جامعه مهندسان معمار و... به دنبال این هستند تا روز سوم اردیبهشت ماه را که همزمان با سالروز تولد شیخ بهایی است به عنوان روز معمار در تقویم رسمی کشور ثبت کنند و با وجود اینکه این طرح به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده، اما از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تایید قرار نگرفته است. این موضوع در حالی است که در بخش جهانی دوشنبه اول اکتبر هر سال روز معماری نامگذاری شده است و شعار 2009 آن «توان معماران در مقابله با بحران های جهانی» است.

مشکاتیان مجسمه می شود

نوازنده سنتور چند هفته یی است که خبرساز است. این بار خبری از ساخت مجسمه اش به دست «علیرضا قدمیاری» منتشر شده است. او قصد دارد تا اسفندماه امسال ساخت مجسمه را طبق جلسه یی در شورای شهر و به درخواست شهردار نیشابور تمام کند.قدمیاری این روزها در حال جمع آوری المان هاست تا روز چهلم مشکاتیان ماکت و تا اسفندماه مجسمه را بسازد. این مجسمه با متریال سنگ مرمر در ارتفاع 130 سانتی متر و با تکنیک کلاسیک ساخته و نمادهایی از عطار و همچنین موسیقی نیز در این اثر استفاده می شود.این مجسمه در باغ عطار نصب می شود.

هنر دنیای عرب و خاورمیانه در لندن

نقاشی

13 هنرمند ایرانی و سه هنرمند عرب این هفته در نمایشگاه «هنر دنیای عرب و خاورمیانه» در لندن آثار خود را به نمایش می گذارند. موسسه «واترهوس» که یکی از مراکز معامله آثار هنری در انگلستان به شمار می رود این نمایشگاه را برگزار می کند و در آن آثاری از پرویز تناولی، ایمان افسریان، سمیرا علیخانزاده، افشین پیرهاشمی، خسرو حسن زاده، فرهاد مشیری، شیرین نشاط، صادق تیرافکن، رضا درخشانی، محمد احصایی، شادی قدیریان، آلا ابتکار (هنرمند ایرانی- امریکایی)، اسه کلارک (هنرمند ترکیه یی)، یوسف نبیل (هنرمند مصری)، لالا ایسادی (هنرمند مراکشی) و نجا محدوی (هنرمند تونسی) نمایش داده می شود. این نمایشگاه دومین نمایشگاه برگزارشده در حوزه خاورمیانه است که با نمایش 48 اثر شامل نقاشی، عکس، مجسمه و هنر چیدمان از 7 تا 23 اکتبر در لندن ادامه دارد.

گالری های تهران و هفته یی که می آید

- «من، اصفهان، شب» عنوان نمایشگاهی از «ملکه میرپویا» است که در گالری هفت ثمر برپاست. در این نمایشگاه 26 اثر که «تجربه یی در به تصویر کشیدن نور در آب زاینده رود» است، نمایش داده می شود و تا چهارشنبه بیست و دوم مهرماه ادامه دارد.گالری هفت ثمر در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره هشت واقع است.

- کارگاه و نمایشگاه تصویرگری برگزیدگان جشنواره های بین المللی تصویرگری همزمان با روز جهانی کودک در نگارخانه پردیس سینمایی ملت برپا شد.

- نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «مشق عکاسی» از تجربه دختران مهاجر افغان در گالری راه ابریشم برپا می شود.گالری راه ابریشم در تهران، خیابان لواسانی (فرمانیه)، پلاک 103 قرار دارد.

- نمایشگاه نقاشی های «بهروز نورنیا» هم در گالری دی پایین تر از فرهنگسرای نیاوران، ابتدای پاسداران، تنگستان چهارم، کوچه ناز یکم، بن بست ترانه، پلاک 3 نمایش داده می شود.

- خط و نقش برجسته «سعید رضایی» در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایش درآمده است.موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در خیابان ولیعصر(عج)، روبه روی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره 35 واقع است.

- گالری «گلستان» هم از نیمه مهرماه کار خود را با نمایشگاه آثار نقاشی «شمس الدین غازی» ادامه می دهد.

- نقاشی های «مهرنوش رمضان نیا» نیز آغازگر برنامه های پاییزی گالری «الهه» است.نگارخانه «الهه» واقع در خیابان آفریقا، خیابان گلفام، پلاک 6 است.

- موسسه فرهنگی هنری «صبا» هم با میزبانی نمایشگاهی از آثار خوشنویسی و خط- گرافیک های «ایرج نعیمایی» روایتی معاصر و امروزین از تکامل سنت چند قرن خوشنویسی ایرانی را عرضه می کند.

- 14 اثر نقاشی از نعیمه رزاقی در سایزهای مختلف هم در گالری سیحون در خیابان وزرا، کوچه چهارم شماره 11 به نمایش درآمد.

- نمایشگاه نقاشی های ارسیا عبداللهی مقدم هم با عنوان شهر فرنگ از روز جمعه در گالری طراحان آزاد افتتاح شده است. این نمایشگاه تا 23 مهر از ساعت 16 تا 20 در این گالری واقع در میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 دایر است. عبداللهی مقدم در بخشی از بروشور نمایشگاهش نوشته است؛ «البته اگر ما به خود بگوییم خب حالا می آیم و شوش و فرانکفورت را قاطی می کنم ببینم چه درمی آید، مسلماً تصویر به دست آمده چرند و من درآوردی خواهد شد. تصویر باید در درون مان حقیقت داشته باشد. یک نقاش ممکن است در ابتدا از دو سه نفر خیلی تاثیر گرفته باشد. بعد از گذشت زمان این دو سه نفر به صدها و بی شمار عامل دیگر تبدیل می شود و نقاش به حالت منحصر به فرد خودش می رسد. مهم این است که چیزی ما را تحریک کند، این مهم نیست که ما شبیه به هیچ کس نباشیم.»

منبع : اعتماد

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی