تبیان، دستیار زندگی
همایش «چشم‌انداز دانش سیاسی در ایران» به منظور بازنگری رشته‌های موجود علوم سیاسی اسلام و ضرورت تاسیس رشته‌های جدید مورد نیاز در این زمینه نیمه دوم 89 برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری همایش چشم‌انداز دانش سیاسی در ایران
لک زایی

همایش «چشم‌انداز دانش سیاسی در ایران» به منظور بازنگری رشته‌های موجود علوم سیاسی اسلام و ضرورت تاسیس رشته‌های جدید مورد نیاز در این زمینه نیمه دوم 89 برگزار می‌شود.

رییس پژوهشکده علوم و اندیشه‌ سیاسی در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با اعلام این خبر گفت: با فعال شدن طرح‌های پژوهشی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، رسالت ویژه‌ای برای پژوهشکده تعریف شد که عمده آن تاسیس دانش سیاسی با دو رویکرد اسلامی و بومی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نجف‌لک‌زایی افزود:

این پژوهشکده تلاش دارد با بازبینی علوم سیاسی در کشور و نقد و بررسی خلاء‌های موجود و آسیب‌شناسی برای اصلاح و تکمیل آنها اقدام کند و در جایی که خلاء وجود دارد رشته‌های جدید تاسیس شود.

وی ادامه داد:

رشته‌هایی مانند فقه سیاسی، فقه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، فلسفه سیاسی اسلام و کلام سیاسی از رشته‌های جدید می‌باشند و رشته‌هایی که نیاز به ترمیم و اصلاح دارد نیز اصلاح می‌گردند تا انتظاراتی که نظام جمهوری اسلامی از حوزه در بحث دانش سیاسی دارد پاسخ داده شود.

رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی یادآور شد: با توجه به تفکر راهبردی اسلام که در حوزه‌های علمیه ارایه می‌‌شود و مکتب اهل‌بیت (ع) موفق به تشکیل نظام سیاسی در جمهوری اسلامی شده است از حوزه علمیه انتظار می‌رود که این تفکر راهبردی را با تکیه بر منابع اصیل قرآن و اهل‌‌بیت (ع) مورد بازسازی و بازنگری قرار دهد.

وی ادامه داد

: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی سه سال پیش از مراکز فعال آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه در زمینه دانش سیاسی دعوت به همکاری کرد که استقبال خوبی به عمل آمد و در این زمینه برنامه‌های مقدماتی انجام شد تا ضمن تدوین سند چشم‌انداز دانش سیاسی یک دانش سیاسی، اسلامی بومی داشته باشیم.

رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با اشاره به محورهای فراخوان همایش چشم‌انداز دانش سیاسی در ایران گفت: فراخوان همایش در دو بخش  کلی «دانش سیاسی» و گرایش‌های علوم سیاسی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: محورهای فراخوان همایش شامل مسائل فقه سیاسی، اقتصاد سیاسی، فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، جامعه‌شناسی، مسائل ایران، سیاست‌گذاری عمومی فقه امنیت، مطالعات منطقه‌ای رشته‌ مطالعات جهان اسلام، تفسیر سیاسی قرآن، رشته روابط بین‌الملل و بعضی از گرایش‌های دیگر است.

رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی افزود: امیدواریم با همکاری اساتید حوزه و دانشگاه بتوانیم وضعیت موجود را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و وضعیت مطلوب را برای هر رشته ترسیم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی خاطرنشان کرد: در این همایش کیفیت مقالات مورد لحاظ قرار می‌‌گیرد و تاکنون 7 کارگروه فعال شده و سایر کارگروه‌ها نیز فعال خواهند شد تا سند گرایش خود را تهیه و در همایش اصلی ارایه دهند.

وی با بیان اینکه همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی در ایران در نیمه دوم سال 89 برگزار خواهد شد  خاطرنشان کرد: فراخوان همایش به زودی در هفت‌نامه افق حوزه، مطبوعات و سایت‌های اینترنتی درج خواهد شد.