تبیان، دستیار زندگی
کاربران گرامی سلام. امروز می خواهم خبر یک زلزله بسیار بزرگ که در طول تاریخ اتفاق افتاده است را برای شما گزارش کنم.این زلزله با اثرات جانبی آن مانند دوران های زمین شناسی گوناگون تاریخ را حقیقتا دگرگون کرده است که هنوز من و شما در بستر آن زندگی می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زلزله ای در قلب های مومنان

قلب

کاربران گرامی سلام. امروز می خواهم  خبر یک زلزله بسیار بزرگ که در طول تاریخ اتفاق افتاده است را برای شما گزارش کنم.این زلزله با اثرات جانبی آن مانند دوران های زمین شناسی  گوناگون  تاریخ را حقیقتا دگرگون کرده است که هنوز من و شما در بستر آن زندگی می کنیم.

این زلزله به روایت قرآن در شهر مدینه و در میان مومنان ب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)اتفاق افتاده است.هنگامیکه مشرکان مکه به فرماندهی ابوسفیان  ،یک بار برای همیشه تصمیم گرفتند تا با اتحاد کامل  تمام مسلمانان را در مدینه نابود کنند.بزرگ ترین لشگر جنگی بسوی مدینه به راه افتاد. پیشاپیش این لشگر طلایه داران بیم و هراس خود را به مدینه رساندند.زلزله آرام آرام از سوی مکه بسوی مدینه شدت می گرفت تا بدانجا که زلزله  وحشت و ترس از نابودی خانه های امن ایمان بسیاری از مومنان مدینه را از جای برکند وبه طوفان بدبینی به خدا و وعده های نصر و پیروزی بیان شده از سوی رسول خدا سپرد.

خداوند در آیات مبارکه سورهاحزاب می فرماید:

إِذْ جَاؤُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا    هُنَالِكَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِیدًا  وَإِذْ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا

ترجمه:آن گاه كه از طرف بالا و پایین (شهر) تان به شما روى آوردند، و آن گاه كه چشم‏ها (از غایت ترس مانند چشم غش‏زدگان) كج شد و دل‏ها به حنجره‏ها رسید و به خداوند گمان‏هاى ناروا مى‏بردید(10). در آن هنگام مؤمنان آزمایش شدند و سخت متزلزل و مضطرب گشتند(11) و آنگاه كه منافقان و آنان كه در دلهاشان بیمارى- شك و نفاق- است گفتند: خدا و پیامبرش به ما جز وعده‏اى فریبنده- فتح و پیروزى- ندادند.(12)

آری هنگامیکه منافقان وعده های خدا را دروغ  می دانستند مومنا ن وعده های خدا و رسولش را راست ترین سخن تاریخ می دانستندو دلشاد از رزم و رقص در میدان شهادت بودند.

حالا دیدی برادر و خواهر گرامی که امکان دارد مومنان هم بلرزند و بلغزند اما زمین نمی خورند و گمراه نمی شوند.زیا برخلاف منافقان به خدا سوء ظن ندارند و تنها امیدشان ونهایت حسن ظنشان به الگوی کامل انسانها رسول مکرم اسلام است.همانگونه که پیامبر به خدا ایمان و باور دارد آنها نیز از این اسوه تبعیت می کنند و نهایت اعتماد به حقانیت وعده های الهی دارند.

نور

آری هنگامیکه منافقان وعده های خدا را دروغ  می دانستند مومنا ن وعده های خدا و رسولش را راست ترین سخن تاریخ می دانستند. در واقع آیه 22 سوره احزاب پاسخ به آیه 12 و سخن منافقان است.حال آیات21تا23 سوره احزاب را باهم می خوانیم:

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِیرًا (21)وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا(22) مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا(23)

ترجمه:قطعا براى شما در رفتار رسول خدا مایه اقتدا و سرمشق زندگى است براى كسى كه به خدا و روز واپسین امید (قلبى و عملى) دارد و خدا را بسیار یاد مى‏كند. و چون مؤمنان، احزاب (و سپاهیان دشمن) را دیدند، گفتند: این همان است كه خدا و رسولش به ما وعده دادند و خدا و رسولش راست گفتند و (دیدن آنها) جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود. از مؤمنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند، بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خوددگرگون نکرده اند.

آری اگر پیرو علی علیه السلام باشی در سختی ها حتی اگر پایت هم بلرزد و بترسی   یاوری همراه وسلطانی شکست ناپذیرپشت و پناه توست.

دست علی علیه السلام پشت و پناهت!

گروه دین  و اندیشه تبیان_رضاسلطانی