تبیان، دستیار زندگی
اگر فکر می کنید که صحبت های آنها استقلال شما را نادیده می گیرد و اجازه تجربه کردن را به شما نمی دهد. خوب است خود را در نقش آنها ببینید و دل مشغولی های آنها را درک کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از وقتی که نوجوان شدم ....

نوجوان

امسال در کنکور دانشگاه قبول شدم و در حال حاضر در ترم یک دانشگاه بسر میبرم. چند سالیه که با پدر و مادرم مشکل زیادی پیدا کردم. مدام سر موضوع های کوچک و بی اهمیت با هم درگیری داریم. تحمل کوچکترین انتقاد و پیشنهاد رو از اونها ندارم. فکر می کنم مدام می خوان توی کارام دخالت کنند. اصلاً حس می کنم اونها هم دیگه به من محبت ندارند. روابطمون خیلی سرد شده. زمانی که در خانه هستم بیشترین وقت رو توی اتاقم می گذرونم و خودم رو با اینترنت و بازی رایانه ای و تلفن با دوستام مشغول می کنم. به نوعی دارم نسبت به این کارها هم معتاد میشم. عصبانیت های من داره کم کم به روابطم با دوستام هم ضربه میزنه. با اونها هم زود دعوام میشه. اصلاً از این زندگی خسته شدم.

نوجوان در این دوران به تفکر انتزاعی دست می یابد برای خود فرضیاتی طرح می کند و مسیرهای تحقق آن را ممکن می داند.

دوران نوجوانی و جوانی روزگاری است که افراد تغییرات فراوانی رو تجربه می کنند. البته علل و ریشه های این تغییرات گوناگون است و ما خیلی قصد نداریم در این مطلب از علت شناسی صحبت کنیم. اما به طور خلاصه می توان گفت که تغییرات هورمونی می تواند سرمنشأ بسیاری از دگرگونی ها مثل نوع تفکر، خلق و خو، نیازها، شرایط جسمی و ... باشد. نوجوان در این دوران به تفکر انتزاعی دست می یابد برای خود فرضیاتی طرح می کند و مسیرهای تحقق آن را ممکن می داند. شایدهایی که بزرگترها مطرح می کنند و او شدنی فرض می کند. به بسیاری از امور انتقاد دارد و به دلیل تفکرات انسان گرایانه ای که در او رشد یافته بسیاری از مسائل برای او غیرقابل تحمل به نظر می رسد.

به لحاظ عاطفی دچار نوسان فراوانی است. در یک دامنه زمانی کوتاه بسیار سرحال و پرنشاط است و گاه با یک موضوع کوچک خلاف میل او، عصبانی شده و پرخاش می کند. اطرافیان معمولاً از این نوسان خلق در او متعجبند. نیازهای آنها هم تغییر می کند. نیاز به استقلال همراه با حمایت، نیاز به اثبات توانایی ها و به نوعی ابراز وجود، نیاز به پذیرفته شدن در جمع بزرگسالان و مورد تایید قرار گرفتن، نیاز به تجربه کردن بدون تحمیل نظرات دیگران و نیاز به ..... نوجوان به لحاظ شرایط جسمی هم تغییر می کند. رشد سریع استخوان ها باعث می شود که گاه تغییراتی نیز در ظاهر و صورت او ایجاد شود و تا رسیدن به حد تعادل زمان می برد. حتی گاه به دلیل این تغییرات ناگهانی نوجوان به فردی دست و پا چلفتی متهم می شود و بسیاری از آنها به خاطر این تغییرات در چهره دچار احساسات ناخوشایندی می شوند.

نوجوان به لحاظ عاطفی دچار نوسان فراوانی است. در یک دامنه زمانی کوتاه بسیار سرحال و پرنشاط است و گاه با یک موضوع کوچک خلاف میل او، عصبانی شده و پرخاش می کند.
نوجوان

اما ... دوستان گل نوجوانم. بیان این نکات و مسائل به این دلیل نیست که بگوییم بسیاری از آنها حتمی و جزو بایدهای نوجوانی است بلکه خواستیم با آشنا کردن شما با این مسائل، نکات مثبت را به طور منطقی پی گیری کنید و نکات منفی را از طریق مدیریت هیجانات خود کنترل کنید یعنی به نوعی بدانید که کنترل کردنی است.

اگر شما تحریک پذیر شدید و بسیاری از پیشنهادات منطقی بزرگترها برای شما قابل تحمل نیست بهتر است با آگاهی از این مسئله در وجودتان خود را به صبر، تفکر و پذیرش بیشتر دعوت کنید به خود یاد بدهید که بدون جانبداری و تعصب نکات مثبت این پیشنهادات را دریابید و عمل کنید.

اگر فکر می کنید که صحبت های آنها استقلال شما را نادیده می گیرد و اجازه تجربه کردن را به شما نمی دهد. خوب است خود را در نقش آنها ببینید و دل مشغولی های آنها را درک کنید. درک کنید که آنها هزینه های زمانی فراوانی برای کسب این تجارب پرداخت کرده اند و دلشان نمی خواهد تا شما هم همین مسیر را طی کنید. بهتر است بهمراه این درک کردن نیز نیاز خود را مطرح کنید. نیازی که مقتضای سن شماست و برای بزرگ شدن و پدر و مادر شدن به آن نیاز دارید. و در آخر اکیداً توصیه می کنیم که سعی کنید ذهن خود را در سطوح علمی و شغلی به چالش بیاندازید که می تواند عوامل پیشرفت شما را بسازد و از ایجاد حس های منفی حقارت، لجبازی، مقابله به مثل و ... در شما ممانعت کند.

فهیمه کهتری- خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

رمز تربیت پسر موفق!

سبک دینى حیات جنسى برای جوانان

قدم زدن در روزگار نوجوانی

هویت جنسی بیمار گونه

نوجوان و نیازهای فراوانش

آزادی فرزندان تا کجا؟

وقتی فرزندتان مثل شما فکر نمی کند

جوان و آرزوهای نیامده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.