تبیان، دستیار زندگی
خورد به هدف! سازمان فضایی ناسا، در روز جمعه به عنوان بخشی از برنامه ای که برای یافتن آب در کره ماه است، دو سفینه فضایی را عمدا به سطح کره ماه کوبید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خورد به هدف!

سازمان فضایی ناسا، در روز جمعه به عنوان بخشی از برنامه ای که برای یافتن آب در کره ماه است، دو سفینه فضایی را عمدا به سطح کره ماه کوبید.

مدارگردها

ابتدا، قسمت فوقانی یک راکت به وزن 2 هزار و 200 کیلو گرم با سرعتی تقریبا دو برابر سرعت یک گلوله به داخل حفره ای در قطب جنوبی کره ماه کوبیده شد و ذرات و خرده های موجود در داخل این حفره بر فراز سطح ماه پخش شد. این ذرات و خرده ها که وزن آن ها نزدیک به 350 تن است تا ارتفاع 10 کیلومتری پخش شده اند. شدت برخورد این راکت با سطح ماه تا حدی بود که سبب شد حفره دیگری به پهنای 20 متر و عمق تقریبی 4 متر ایجاد شود. دومین سفینه که مجهز به دستگاه های علمی بود، قبل از این که به سرنوشت سفینه اول دچار شود، این ذرات را برای یافتن نشانه های بخار آب، آزمایش کرد. این سفینه نیز پس از فرستادن یافته های خود به کره زمین، مانند اولین سفینه در سطح کره ماه سقوط کرد. صحنه کوبیده شدن این سفینه ها به سطح کره ماه برای دانشمندان و عده ای از رصدگران با تلسکوپ قابل رویت بود. ماهواره ها و تلسکوپ هایی هم که به دور کره زمین می گردند، از جمله تلسکوپ فضایی هابل، نیز برای مشاهده و ثبت این برنامه آماده شده بودند. این پایان زودهنگام باید آغازگر فصلی جدید از دانش بشر درباره کره ماه باشد و دانشمندان در انتظارند با نابودی این مدارگردها، نشانه هایی قوی برای اثبات وجود آب در ماه به دست آورند.

وجود آب منجمد در حفره هایی در قطب های کره ماه قبلا توسط دانشمندان امری مسلم شناخته شده بود ولی هرگز تایید نشده بود.

تصویری نزدیک از برخرود مدارگرد با ماه

خاک کره ماه از هر صحرایی در کره زمین خشک تر است ولی چندین سفینه فضایی که در مدار کره ماه می چرخند، نشانه هایی از امکان وجود آب به صورت منجمد، به دست آورده اند. وجود آب در کره ماه برای کشفهای آینده بشر یک منبع حیاتی است. در این صورت حتی فرضیه انتقال این آب از کره ماه به کره زمین نیز مطرح خواهد بود. چنانچه نشانه ای از وجود آب در کره ماه به دست نیاید، در آنصورت ناسا، ممکن است در برنامه های کنونی خود برای ایجاد پایگاه هایی در کره ماه تجدید نظر کند.

هزینه اجرای برنامه کنونی 70 میلیون دلار تمام شده است. وجود آب منجمد در حفره هایی در قطب های کره ماه قبلا توسط دانشمندان امری مسلم شناخته شده بود ولی هرگز تایید نشده بود.

به نقل از:

parssky.com

nojumnews.com

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی