تبیان، دستیار زندگی
از آنجا که كابینت های آشپزخانه همواره در معرض بخارات ناشی از پخت غذا قرار دارند، پس از گذشت مدتی فرسوده می شوند و ظاهر اولیه خود را از دست می دهند. در سال های پیشین، در سیستم كابینت بندی، تنها از فلز استفاده می شد كه البته ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح هایی زیبا بر روی كابینت ها

از آنجا که كابینت های آشپزخانه  همواره در معرض بخارات ناشی از پخت غذا قرار دارند، پس از گذشت مدتی فرسوده می شوند و ظاهر اولیه خود را از دست می دهند.

در سال های پیشین، در سیستم كابینت بندی، تنها از فلز استفاده می شد كه البته همان طور كه می دانید فلز نیز در مجاورت مستقیم با آب و رطوبت به سرعت زنگ می زد و آسیب می دید. پس از آن رفته رفته این ماده جای خود را در قسمت درها، به چوب داد كه آنها هم مقاومت چندانی در برابر عوامل محیطی یاد شده نداشتند و با گذشت زمانی نه چندان مدید، پوسته پوسته می شدند ؛ ولی امروزه كاربرد چوب و فلز در سیستم كابینت بندی آشپزخانه ها بسیار كم شده و این مواد جای خود را به محصولی دیگر به نام ( MDF (MIDDLE DENSITY FIBER) داده اند. این محصول نوع فشرده ای از نئوپان است كه با ایجاد تغییراتی در تركیب مواد تشكیل دهنده آن، نسبت به نئوپان از استحكام بیشتری برخودار است. MDF ها با روكش هایی كه دارای خاصیت ضدخش و ضدآب هستند پوشش می یابند. این ویژگی ها برای كابینت های آشپزخانه و حتی دیگر محیط هایی كه بخارات آب به میزان زیادی در آن مكان ها وجود دارد ( مثلاً سرویس های بهداشتی )، حائز اهمیت است؛ لذا جایگزین شدن (MDF) به جای چوب و فلز به دوام سرویس های آشپزخانه و سرویس های مشابه کمک می کند.

با تمام توضیحات فوق، حال اگر كابینت های قدیمی چوبی یا فلزی ، و یا تركیبی از چوب و فلز به كار رفته در آشپزخانه شما در اثر مرور زمان به اصطلاح پوسته پوسته شده و ظاهری ناخوشایند یافته است، در ضمن تعویض آنها نیز برایتان امكان پذیر نیست، لازم نیست نمای نازیبایی آنها را از این به بعد نیز تحمل كنید ؛ بلكه كافی است چند قوطی رنگ روغنی ساختمان و ابزار مورد نیاز برای رنگ آمیزی را تهیه نمایید و دست به كار شوید.

پیش از هر كار،اولین اقدام زیرسازی است. در صورتی كه پوشش نمای كابینت آسیب دیده یا احتمالاً مواردی مانند شكستگی و یا ترك خوردگی به خصوص در چوب، پیدا كرده ، ابتدا مراحل بتونه كردن و سمباده كشی را انجام دهید و سطحی صاف جهت رنگ آمیزی آماده كنید.

رنگ آمیزی سطوح بدنه كابینت  یا درهای آن را با توجه به مشخصات سطح، می توانید با قلم مو یا غلتك انجام دهید. پس از آن كه رنگ زمینه خشك شد می توانید از انواع تكنیك های پتینه استفاده كنید و با تماس ضربات پارچه، اسفنج ، یا هر نوع مواد بافت دار دیگری مانند آنها، طرحی را ایجاد كنید.

البته برای اجرای چنین تكنیك هایی معمولاً سطوح درها بستر مناسب تری هستند؛ لذا بهتر است بدنه و دیواره ها را به رنگ ساده ای پوشش دهید و سپس درها را به رنگی متناسب و روشی دلخواه طرح دار نمایید.

در این جا نیز به چند روش ساده و كاربردی اشاره شده است:

ـ شما می توانید مانند تصویر(1) از تكنیك های پتینه در محدوده ای خاص از در ، یا دیواره های كابینت استفاده كنید. به این ترتیب كه به وسیله چسب نواری كاغذی اطراف قسمت هایی را كه می خواهید توسط یكی از این تكنیك ها طرح دار شود، بپوشانید و یا به اصطلاح ماسكه كنید ؛ سپس طرح مورد نظر را كه در داخل این محدوده ایجاد شده، اجرا كنید.

پس از کندن چسب ها خواهید دید نمای كابینت آشپزخانه تان به طرزی زیبا و متفاوت آراسته شده است.

توضیح:در تصویر(1) سطحِ در با رنگ سبز پـُررنگ پوشش یافته سپس با چسب نواری، دو سطح مربع شكل در میان و نواری مستطیلی در سه وجه آن تشكیل داده اند. طرح های حاصل را نیز با ضربات پارچه ای آغشته به تركیب همان رنگ سبز با سفید و تماس با محدوده داخل چسب ها ایجاد كرده اند.

ـ كاربرد تكنیك استنسیل: شما می توانید طرحی متناسب و دلخواه انتخاب نمایید و به وسیله طلق ، شابلونی از آن درست كنید. حال شابلون را در مكان های مورد نظر بر روی در یا بدنه كابینت و بر روی رنگ زمینه قرار دهید و به وسیله قلم مو یا یك تكه ابر و رنگ، طرح را چاپ كنید.

توضیح:در تصویر(3) ابتدا بر روی سطح قرمز شابلونی به شكل چهارگوش نامساوی قرار داده و به وسیله آن، داخل محدوده ایجاد شده را با رنگ سفید پوشانده اند ؛ سپس چاپ طرح مشكی بر روی همین چهارگوش سفید انجام گرفته است. در واقع در این پروژه دو بار از تكنیك استنسیل استفاده شده است.

در این جا رنگ و نوع طرح انتخابی برای چاپ به سبك مدرن است شما می توانید با توجه به سبك آشپزخانه تان طرح و رنگی متناسب انتخاب كنید.

نكته: در صورتی كه پوشش كابینت شما چه از جنس چوب و چه از جنس فلز و یا حتی روكش های سطح MDF ساده و سالم است، می توانید این تكنیك را تنها با هدف تزیین بر روی كابینت ها انجام دهید و بر روی همان زمینه موجود طرح مورد نظر را چاپ كنید. به این ترتیب نمای كابینت شما به راحتی زینت می یابد.

ـ در صورتی كه شابلون مورد استفاده شما از سطحی بزرگ تشكیل شده كه تمام سطح درِ كابینت را می پوشاند، كافی است ابتدا به وسیله پیچ گوشتی درها و دسته های آنها را باز كنید سپس درها را روی روزنامه یا پلاستیك بزرگ قرار دهید. اگر به رنگ زمینه نیاز است، ابتدا رنگ آمیزی را انجام دهید ، سپس شابلون را بر روی كل سطح درِ كابینت قرار دهید. رنگ دیگری انتخاب كنید و آن را به وسیله اسپری همان رنگ یا پیستوله ، بر سطح شابلون و در نهایت درِ كابینت بپاشید.

پس از پایان كار، شابلون را دارید و شاهد نقش دار شدن تمام سطح در كابینت باشید. (تصاویر4 و5)

برای طرح دار كردن پوشش كابینت های آشپزخانه ها ، مانند دیگر سطوح ، راه های بسیاری وجود دارد كه شما می توانید با به كارگیری خلاقیت و نوآوری از آنها استفاده كنید.

ـ شما به راحتی می توانید با استفاده از چسب های كاغذی و با چسباندن آنها به موازات هم به صورت عمودی یا افقی بر روی درهای كابینت قدیمی تان و سپس رنگ آمیزی فضای داخل آنها، به وسیله قلم مو یا غلتك ، به همین سادگی نمای سطح انتخابی را راه راه كنید. ( تصویر2)

نكته1 : البته لازم نیست مانند تصویر(2)

همه درها را به این طرح درآورید بلكه تلفیق رنگ و طرح نیز نمایی زیبا و متفاوت ایجاد می كند.

نكته 2: برای رنگ كردن درهای كابینت ها، نیازی به استفاده از تنها یك رنگ نیست؛ بلكه كاربرد رنگ های متنوع و هماهنگ در كنار هم محیطی دلپذیر و شاد را سبب می شود.

نكته 3: نوع رنگی كه برای هر یك از تكنیك های فوق انتخاب می كنید باید قابل شست و شو باشد. رنگ های روغنی و همچنین رنگ های آكریلیك ( برای چاپ ها و پتینه) از این ویژگی برخوردارند. توجه کنید شست وشوی رنگ های روغنی براق در مقام مقایسه با نوع مات آنها راحت تر است.

نكاتی درباره تزیین اتاق نشیمن

تزئینات جنبی پرده ها ، اتاق شما را زیباتر می كند

آموزش تزئیناتی برای آشپزخانه از گل چینی

چگونه می توان با تزیین در و پنجره ها به خانه ی خود جلوه ببخشیم.

معرفی انواع پرده و چگونگی به كاربردن آنها در دكوراسیون های مختلف

منبع : سایت همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.