تبیان، دستیار زندگی
پشت سر هم حرف می زد و گله می كرد از دست دو پسرش كلافه بود و به اصطلاح آمده بود قهر. بهشون گفتم تا آدم نشن و رفتارشون را عوض نكنند برنمی گردم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دارندگان بچه های سر به هوا !

کودک

خسته و كلافه به نظر می رسید، آن قدر عصبی و ناراحت، كه می شد فهمید روز سختی را گذرانده است. كم و بیش حدس می زدم دلیل ناراحتیش چیست ولی صبر كردم تا خودش شروع به صحبت كند. در حالی كه كمی آرام تر شده بود گفت: دیوانه ام كردند، نمی دانم خودشان خسته نمی شوند از صبح تا شب یك لحظه هم آرام نمی نشیند حالا میگم كوچیكه عقلش نمی رسه و اذیت می كنه از بزرگه توقع ندارم.  پشت سر هم حرف می زد و گله می كرد از دست دو پسرش كلافه بود و به اصطلاح آمده بود قهر. بهشون گفتم تا آدم نشن و رفتارشون را عوض نكنند برنمی گردم. در حالی كه چای گرمی جلویش می گذاشتم گفتم البته اینجا خانه خودت است اما فكر می كنی با قهر كردن مشكلات حل می شود. دو تا بچه را تنها توی خانه گذاشته ای كه مثلاً ادبشان كنی خودش كه از این عمل ناراحت بود بغضش را قورت داد و گفت خوب میگی چه كار كنم.

برای زمان هایی از روز كه احساس می كنید بچه ها انرژی بیشتری دارند از تمرینات ورزشی مثل فوتبال و دوچرخه سواری در نزدیك ترین پارك یا فضای سبز استفاده كنید.

پدرشان كه بیشتر اوقات به خاطر مشغله زیادش وقتی خواب هستند به خانه می آید و من باید یكه و تنها همه امورات آنها را برآورده كنم. گاهی خسته می شوم و كم می آورم. مخصوصاً كه این دو تا با بچه های دیگر هم فرق دارند.

چه فرقی؟

خوب، خیلی بازیگوش و سر به هوا هستند. كافی است فقط پنج دقیقه تنهایشان بگذارم می توانند خانه را به آتش بكشند.

چرا فكر می كنی بچه ای كه انرژی دارد باید 24 ساعته توی آپارتمان آرام و ساكت باشد. اصلاً تو بچه هایت را هفته ای چند بار به پارك می بری؟

كمی فكر كرد و با تعجب گفت: هفته ای چند بار؟ دو ماه یك بار و شاید بیشتر، من كه تنهایی از پس همه كارهاشون برنمی آیم كه هفته ای چندبار به پارك ببرمشان. همین كه بتوانم به درس و مشقشان برسم هنر كرده ام.

خوب اشتباه تو همین جاست. شرایط كاری همسرت ایجاب می كند كه زمان كوتاهی را با شما بگذراند و بیشتر مسئولیت خانه و بچه ها به دوش شما افتاده است. شاید نتوانسته ای خوب برنامه ریزی كنی تا از همان زمان كوتاهی كه پدر بچه ها در خانه است استفاده كنی.

بی برنامگی در تربیت بچه ها بزرگترین آفت است كه گریبان گیر همه خانواده ها می شود و نه تنها امروز بلكه آینده آنها را با خطر بی مسئولیتی و بی برنامگی مواجه می كند.

یك قلپ چای نیمه گرمش را یك نفس سركشید و گفت: به نظر تو من چه كار كنم؟

با این شرط قبول كردم كمكش كنم كه همه موارد را مو به مو اجرا كند او هم قبول كرد.

در درجه اول شناخت خلق و خوی هریك از بچه ها مهم است كه مادر می تواند بهترین شناخت را روی هریك از فرزندانش داشته باشد.

با این شناخت می توانید به اصطلاح رگ خواب هر كدام را به دست بیاورید و این راه بهترین روش برای كنترل بچه هاست.

برای زمان هایی از روز كه احساس می كنید بچه ها انرژی بیشتری دارند از تمرینات ورزشی مثل فوتبال و دوچرخه سواری در نزدیك ترین پارك یا فضای سبز استفاده كنید.

کودک

از حضور پدر حتی برای نیم ساعت در بازی بچه ها استفاده كنید، مثل بازی منچ یا شطرنج.

زمان درس خواندن، خوابیدن، بیدار شدن از خواب، نظافت شخصی و تفریح باید برای بچه ها تعریف و به آنها آموخته شود.

بی برنامگی در تربیت بچه ها بزرگترین آفت است كه گریبان گیر همه خانواده ها می شود و نه تنها امروز بلكه آینده آنها را با خطر بی مسئولیتی و بی برنامگی مواجه می كند.

مخصوصاً برای شما كه فكر می كنید بچه هایتان انرژی مضاعف دارند نداشتن برنامه ای دقیق و حساب شده به اتلاف انرژی مفید آنها منجر می شود.

از بازی های بدون تحرک کمتر برایشان استفاده نکنید و زمینه را برای تحرک بیشتر فراهم کنید.

از تکنیک های اصلاح رفتار می توانید برای ایجاد تغییرات رفتاری بیشتر کمک بگیرید . مثلا به آنها اخطار دهید که اگر به صداهای بی موردشان ادامه دهند و یا با هم سر و کله بزنند هر دوی آنها را از کارتونی که قرار است ببینند و یا خوراکی که قرار است بخورند و خیلی هم به آن علاقه دارند محروم می کنید . البته ، اولا اخطاری دهید که عملی باشد و دوما حتما آنرا در موقع لزوم عملی کنید. و در عوض در مواقع رفتار مسالمت آمیز آنها را مورد توجه قرار دهید.

حرف هایم كه تمام شد احساس كردم آرام تر شده و در روش های پیشنهادی عمیق شده است.

آرام و زیر لب زمزمه كرد تا حالا هیچ وقت فرصت فكر كردن این موارد را نداشتم. بچه ها هم حق دارند از زندگی لذت ببرند.

یك مرتبه به خودش آمد و سریع چادرش را روی سرش مرتب كرد و گفت تا شب نشده برم، بچه ها تنها هستند.

خنده ای كردم و گفتم: پس قهر چه می شود؟ صورتم را بوسید و گفت ما آدم بزرگا گاهی مثل بچه ها می شویم و قهر می كنیم. ای كاش مثل بچه ها زود هم آشتی كنیم.

وقتی رفت مطمئن بودم كه با كمك همسر و بچه ها می تواند  مشكلاتش را حل كند.

ماهنامه آشنا همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

آینده ای که در انتظار اوست

اگر فرزندی موفق می خواهید...

بد اخلاقم اما محبت می خوام

میشه منو جدی بگیرید؟

می دونی چیا بهم نگی؟

آموزش انضباط در خانواده

راهکارهای تربیت ماندگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.