تبیان، دستیار زندگی
حس لامسه، اولین حسی است که در او رشد می کند. از دومین ماه بارداری، نوزاد اولین احساسش را تجربه می کند. زمانی که او در محیط مایع قرار گرفته، تماسها و نوازشها را کاملا احساس می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجربه ی اولین احساس

نوزاد

رشد پنج حس اصلی کودک، از یک روند بسیار دقیق پیروی می کند؛ لامسه، چشایی، بویایی، شنوایی و در آخر بینایی. از همان بدو تولد، بعضی از حس های کودک، از بقیه حس های او، کاربردی تر هستند.

حس چشایی

از هفته یازدهم بارداری ،این حس شروع به رشد می کند .نوزاد، روی زبانش همان اندام چشایی را که ما داریم، دارد. او از درون مایعی که داخل آن قرار گرفته ، طعم هر چیزی را که شما می خورید ،احساس می کند .در این زمان،نوزاد کاملا تفاوت مز ه ها را می داند و شیرینی ،شوری ،ترشی و تلخی را احساس می كند .از این گذشته ،او شیرینی را که بیشتر می تواند با مزه مایع، طعم خود را نشان دهد، بیشتر ترجیح می دهد .معمولا او از هر چیزی که طعم ترشی و تلخی داشته باشد ،متنفر است.

حس بویایی

از زمان تولد، به طور دقیق تر از زمانی که بند ناف بریده می شود، نوزاد شروع به نفس کشیدن می کند. او از قبل، به بوهای بد و خوب حساس است. اگر او را وادار به بوییدن عطر وانیل کنید، قیافه با نمک و راضی او را خواهید دید. این امتحان را با یک عدد تخ مرغ گندیده انجام دهید و اخم و نارضایتی او را ببینید.

بدون شک، بویی که نوزاد شما دوست دارد احساس کند، بوی شماست. او از شش روزگی قادر است بوی شما را که به او اطمینان و آرامش خاص می دهد، کاملا تشخیص دهد.

وقتی می خواهید او را آرام كرده یا برای خوابیدن آماده اش کنید، به او روسری یا لباسی را که به تن داشته اید، بدهید.

نوزاد

حس بینایی

این حس، آخرین حسی است که در دوران بارداری شکل می گیرد. در زمان تولد، میدان دید نوزاد تا 30 سانتیمتر است. او از این فاصله بیشتر را به سختی می بیند. معمولا تفاوت بین روشنایی و تاریکی و اندازه ها را متوجه می شود. تقریبا نزدیک سه ماهگی، کودک شما نزدیکانش را تشخیص می دهد؛ پدربزرگ و مادربزرگ، برادر و خواهر و البته او، پدر و مادرش را خیلی بهتر و سریع تر از هر کسی می شناسد. حتما به او وسیله های رنگی گوناگون را نشان دهید تا روز به روز بهتر و بهتر رنگ ها و شکل ها را تشخیص دهد.

حس شنوایی

او زمانیکه در شکم شما بوده، صدای ضربان قلب شما را می شنیده است. پس از تولد، نوزاد شیرخوار تفاوت بین صداهای زیر و بم و صداهای مختلف را کاملا می فهمد. خیلی زود صدای شما و حتی صدای موسیقی را که شما در زمان بارداری گوش داده اید، تشخیص می دهد. او خیلی سریع نسبت به یک صدای ناهنجار مانند بوق، واکنش نشان می دهد. به محض اینکه یک صدای تازه می شنود، تکان می خورد و به همه چیزهایی که در اطرافش هستند، نگاه می کند. بعضی از صداها با یک ریتم مرتب و منظم به او آرامش می دهد و او را به خواب می برد.

نوزاد شما احتیاج دارد صداهای آشنای داخل خانه را که برای او علامت و نشانه است، بشنود. صدای آب به او اعلام می کند که وقت حمام رسیده است. صدای بشقاب ها برای او نشانه زمان غذا خوردن است. به همین راحتی صدای صحبت کردن شما، قدم زدنتان و همچنین صدای تلویزیون به او یادآوری می کند که تنها نیست.

حس لامسه

حس لامسه، اولین حسی است که در او رشد می کند. از دومین ماه بارداری، نوزاد اولین احساسش را تجربه می کند. زمانی که او در محیط مایع قرار گرفته، تماس ها و نوازش ها را کاملا احساس می کند. در چهارمین ماه بارداری، انگشتهای کودک، حرکتها را حس می کنند و نوزاد نیاز دارد تا کم کم با مادرش ارتباط برقرار کند. به همین دلیل است که فشارها، نواز ش ها، ماساژها و تکانها، به او اطمینان می دهد و موجب لذت و شادابی او می شود.

منبع :مجله تخصصی شهرزاد

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

مادری شاداب، کودکی سالم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.