تبیان، دستیار زندگی
با گذشت 6 سال همچنان رسما وضعیت نمایش «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌كیا مشخص نشده است و با پیگیری‌های امروز خبرنگار ایسنا از وزارت ارشاد همچنان هیچ پاسخی رسمی مبنی بر مشخص شدن وضعیت نمایش این فیلم و رفع توقف نمایش آن اعلام نشده است، اما امید می‌رود هر چه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلسم اكران «به رنگ ارغوان» شکست !

به رنگ ارغوان

بازخوانی توقف نمایش 6 ساله یك فیلم

با گذشت 6 سال همچنان رسما وضعیت نمایش «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌كیا مشخص نشده است و با پیگیری‌های امروز خبرنگار ایسنا از وزارت ارشاد همچنان هیچ پاسخی رسمی مبنی بر مشخص شدن وضعیت نمایش این فیلم و رفع توقف نمایش آن اعلام نشده است، اما امید می‌رود هر چه زودتر خبر رسمی رفع توقف نمایش این فیلم از طرف مسئولان مربوطه منتشر شود.

شش سال قبل در آستانه‌ی برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر سال 83؛ خبر رسید كه فیلم «به رنگ ارغوان» ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌كیا به نمایش در نمی‌آید.

سیدجمال ساداتیان ـ تهیه‌كننده‌ی این فیلم در همان سال به ایسنا گفت: مسوولین مربوط به موضوع فیلم، خواستند كه فعلا «به رنگ ارغوان» در جشنواره نمایش داده نشود.

ممكن است بعد از مذاكرات راه حل‌هایی ارایه شود و فیلم بعدا به نمایش درآید اما هیچ چیز مشخص نیست.

همان زمان ابراهیم حاتمی‌كیا نامه‌ای خطاب به یونسی وزیر اطلاعات وقت نوشت كه در بخشی از آن آمده است:«شاید « به رنگ ارغوان» گل سرخ خارداری باشد كه دل یاران را ریش كرده است؛ ولی شما میدانید كه من نیتی جز تقدیم گل نداشتم.

شهادت میدهم كه بعنوان پدر معنوی « به رنگ ارغوان » با میل و خواست شخصی خودم فیلم را از شركت در جشنواره فجر محروم میكنم. میگویم محرومیت و این سخت و دردناك است. میدانم كه شما نیز همچون من از اینكه حاصل یكسال زحمت اهالی هنر در دولت هنر دوست خاتمی چنین سرنوشتی پیدا كرده است متاسف هستید.

«شاید « به رنگ ارغوان» گل سرخ خارداری باشد كه دل یاران را ریش كرده است؛ ولی شما میدانید كه من نیتی جز تقدیم گل نداشتم.

ولی با اطمینان و با صدای رسا میگویم كه اجازه به هیچ خناسی نخواهم داد كه این رود ارادت را بركه‌ای ساكن تصور كند كه میتواند ماهیان نامشروع خود را پرورش و صید كند.

ابراهیم حاتمی کیا

من و یارانم منتظر روزی خواهیم بود كه « به رنگ ارغوان» در فضایی صرفا فرهنگی بهمراه شما و یارانتان؛ در منظر نگاه مخاطبان اصلی آن قرار گیرد.»

حكایت نمایش و پروانه نمایش گرفتن «به رنگ‌ارغوان» ادامه داشت تا سال 86 كه محمود اربابی مدیر وقت اداره كل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به وضعیت نمایش «به رنگ ارغوان» گفت: هنوز این فیلم را ندیدم و اكران آن فعلا مساله‌ی ما نیست.

اربابی مشكل فیلم به رنگ ارغوان را متعلق به دوره قبل می‌دانست و توضیح داد: من هنوز این فیلم را ندیده‌ام. توقیف این فیلم یك مسله قانونی است كه از سوی نهادی دنبال شده و فیلم در اختیار آن نهاد است و مساله فعلی ما نیست و اطلاعات ویژه‌ای هم ندارم. اما وقتی فیلمی را قانونی متوقف می‌كنند، مسوولیتی برای پرداخت هزینه آن فیلم وجود ندارد و این مسایلی كه مطرح می‌شود جنبه خبری دارد.»

شهادت میدهم كه بعنوان پدر معنوی « به رنگ ارغوان » با میل و خواست شخصی خودم فیلم را از شركت در جشنواره فجر محروم میكنم. میگویم محرومیت و این سخت و دردناك است.

و اما در بهمن ماه 87 و در آستانه‌ی برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر؛ سید جمال ساداتیان تهیه‌كننده «به رنگ ارغوان» در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار نمایش این فیلم در جشنواره‌ی فیلم فجر شد.

و در پاسخ به این نامه؛ شمقدری مشاور رئیس‌جمهور در امور هنری در مصاحبه‌ای اعلام كرد: پس از تماشای «به رنگ‌ارغوان» طی گزارشی به حضور آقای احمدی‌نژاد گفتم كه منعی برای اكران آن نمی‌بینم. آقای رئیس‌جمهور نیز گفتند پس چرا تا به حال اکران نشده است، گفتم بعضی‌ها مخالف اکران آن هستند، مثلاً آقای یونسی وزیر اطلاعات دوره اصلاحات همچنان مخالف اکران فیلم است.

شمقدری كه طی دو هفته‌ی گذشته مسئولیت معاونت سینمایی وزارت ارشاد را برعهده گرفته است، در ادامه مطرح كرد:دکتر احمدی‌نژاد تأکید کردند پس تلاش کنید نظر مسئولین امر در وزارت اطلاعات نیز اخذ شود، در حال مذاکره و برگزاری جلسه‌ای با وزارت اطلاعات در روزهای آینده بودیم که این نامه‌ی سرگشاده منتشر شد.

او ادامه داد: شخصیت و جایگاه فرهنگی آقای حاتمی‌کیا به عنوان فیلمساز انقلاب و دفاع مقدس آنقدر ارزش دارد که مسئولیت اکران فیلم را به عهده‌ی خودش بگذاریم و مجوز آن توسط وزارت ارشاد صادر شود.»

منبع :سینمای ما

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی