تبیان، دستیار زندگی
رییس مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری معتقد است ترجمه برخی از كتاب‌های این حوزه، نخستین گام‌ در برگردان آثار داستانی مربوط به جنگ تحمیلی‌اند كه به خصوص در مجامع دانشگاهی آمریكا مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال مجامع دانشگاهي آمريكا از ادبيات داستاني دفاع‌مقدس
 استقبال مجامع دانشگاهی آمریكا از ادبیات داستانی دفاع‌مقدس

رييس مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري معتقد است ترجمه برخي از كتاب‌هاي اين حوزه، نخستين گام‌ در برگردان آثار داستاني مربوط به جنگ تحميلي‌اند كه به خصوص در مجامع دانشگاهي آمريكا مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

محسن مومني، در حاشيه ضیافت گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی و در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) تصريح كرد: خوشبختانه ادبيات دفاع‌مقدس،‌ جايگاه خود را در بستر ادبيات فارسي پيدا كرده است. به نظر من، اگر ادبيات جنگ را از ادبيات دوران پس از انقلاب جدا كنيم، اثر قابل افتخاري براي معرفي به دنيا باقي نمي‌ماند. چون بخشي از داستان‌هاي خلق شده در ايران، با تقليد از ديگران نوشته‌ و يا به صورت ناشيانه‌اي ترجمه شده‌اند.

وي درباره ويژگي‌هاي ادبيات دفاع‌مقدس، خاطرنشان كرد: روحيه و شخصيت ممتاز مردم ايران، ‌در اين گونه ادبي بيان مي‌شود و اين خصيصه اخلاقي مردم نيز در فرصت‌هاي سخت و ويژه مانند؛ جنگ بروز مي‌كند.

اين برگزيده جشنواره ربع قرن كتاب دفاع‌مقدس، ‌افزود: ترجمه برخي از كتاب‌هاي حوزه هنري، نخستين گام‌ در برگردان آثار داستاني مربوط به جنگ تحميلي‌اند كه به خصوص در مجامع دانشگاهي آمريكا مورد استقبال قرار گرفته‌اند. براي مثال؛ رمان "سفر به گراي 270 درجه" نوشته احمد دهقان، به عنوان منبع درسي در كلاس "ادبيات خلاق" دانشگاه رات گرز آمريكا، تدريس شده است.

مومني در ادامه، تاكيد كرد:

همچنين ترجمه و انتشار كتاب "فال خون" اثر داوود غفارزادگان توسط انتشارات دانشگاه تگزاس، نشانگر اهميت موضوع جنگ تحميلي براي آن‌هاست.

رييس مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري، در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا مبني بر موضع نويسندگان جنگ در مقابل عدم وجود ديدگاه مثبت برخي نويسندگان نسبت به جايگاه ادبيات دفاع‌مقدس، اظهار داشـت: در طول ده سال اخير، آثار برجسته‌اي در حيطه داستان جنگ خلق شده كه اگر ما هم با ديد بدبينانه به آن ها نگاه مي‌كرديم، اكنون همين كتاب‌ها را هم منتشر نكرده بوديم. به نظر من، استقبال مردم از كتاب‌هاي جنگ، در طول تاريخ كتاب ايران بي‌سابقه است. براي مثال؛ كتاب "دا" در كمتر از يكسال به چاپ هشتادم رسيده و جوانان نيز بيشترين استقبال را از اين اثر داشته‌اند. البته بيش از 50 كتاب نوشته شده در حوزه ادبيات داستاني جنگ را مي‌توان نام برد كه از مرز چاپ دهم هم گذشته‌اند.

وي در پايان گفت: ادبيات دفاع‌مقدس، ابتكار خودمان بوده و هر زماني كه از آثار ديگر تقليد كرده‌ايم، با شكست مواجه شده‌ايم. اگر جنگ را به درستي و با بيان حقيقت در كتاب‌ها معرفي كنيم، قطعا" مردم نيز استقبال خواهند كرد.

ضیافت گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی، شامگاه سيزدهم مهر 88، به همت موسسه خانه کتاب و با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در هتل لاله تهران برگزار شد.