تبیان، دستیار زندگی
به جوانان باید آموخت که آنچه نسلی پاک را به دنبال دارد میزان اندیشه پاک و سبک و سیاق پاکی است که پدر و مادر می توانند داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب از نوعی دیگر

مادر شایسته

یک پدر خوب قبل از اینکه در پی فرزند دار شدن باشد باید مادری پاک و پاکیزه دامن را برای فرزند خود انتخاب کند، دختری که با نان حلال و پاک بزرگ شده باشد با عفت و با حیا و اهل تقوای الهی باشد تا بذری که می‏خواهد در دامن او پرورش یابد بذری پرثمر و شاداب و سالم باشد. کسانی که در پی داشتن فرزندان سالم و صالح می‏باشند، باید در انتخاب همسر خود ملاک و معیارهای انتخاب همسر شایسته را رعایت کنند و دوراندیش باشند. کسانی که همسر خود را از کوچه و بازار و خیابان و چشم بسته و با توجه به رفتارهای شهوانی و حیوانی انتخاب می‏کنند، بدانند که آینده‏‏ی خوبی در انتظار فرزندانشان نیست. پدر خوب اگر در پی فرزند صالح و سالم و شایسته است، باید در انتخاب مادر فرزند، صالحه بودن و شایسته بودن را ملاک قرار دهد و تلاش کند تا زمینه‏ی مساعدی را برای پرورش و رشد ونمو بذری که می‏کارد، فراهم آورد. فرزندان پاک و سالم فقط از پدران و مادرانی متولد می‏شوند که زندگی آنان با پاک بودن شروع شده باشد.

به طوری که از مفاد روایات به دست می‏آید باید قبل از ازدواج و در هنگام انتخاب همسر به فکر تربیت فرزندان خوب و مفید بود.

زن و شوهر باید از خوردن هر گونه غذای حرام و شبهه ناکی پرهیز کنند که نوزاد و کودک آنان مانند همان بذر کشاورز است و در روح و روان فرزند تاثیر به سزایی دارد و تمامی آنها پس از تولد فرزند، روز به روز در وجودش آشکار می‏شود.

علّت اینکه اسلام این همه در نحوه‏‏ی انتخاب همسر دقت دارد، مساله‏ی تولد کودکان است. غایت و هدف ازدواج، تداوم نسل انسان است. کمبودهایی که در ساختمان جنین در رحم مادر ایجاد می‏گردد در عیوب و ضایعات بدنی خلاصه نمی‏شود. بسیار دیده می‏شود که امراض روانی و انحرافات معنوی بر جنین عارض می‏گردد و به ظاهر آشکار نیست ولی مادر سبب ایجاد آن شرایط و زمینه‏ساز آن است و به فرموده‏‏ی مولای متقیان علی علیه‏السلام: «الایام توضح سرائر الکامنة» گذشت زمان، پنهانی‏ها را روشن می‏نماید. همچنان که امراضی مانند سرطان، سل و ... از راه وراثت از مادر به طفل منتقل می‏شود، انحرافات روحی و اخلاقی و صفات زشت نیز به کودک انتقال می‏یابد.

از پدران و مادران دیوانه یا فریبکار و بی‏عفت و کینه‏توز و حسود و هوسباز و متکبّر و بدنام و زناکار و شرابخوار و قمارباز و ساده لوح یا بی‏ریشه‏ی خانوادگی و... انتظار فرزندانی دانشمند و عاقل، اصیل و... نمی‏توان داشت. کسی نمی‏تواند منکر تاثیر جسم و روان در یکدیگر شود. متاسفانه در بسیاری از موارد، ملاک انتخاب همسر رعایت زیبایی، صورت، اندام و... است و توجهی  به روحیات و اخلاقیات و صفات پسندیده و اصالت خانوادگی و تربیت و ایمان و صلاحیت‏های معنوی او نمی‏شود. سخن ما در این بخش درباره‏ی لزوم رعایت موارد و ملاک‏هایی است که باید در انتخاب همسر رعایت شود تا غایت امر ازدواج که تولید نسل است به عالی‏ترین شکل آن محقق شود.

زن و شوهر باید از خوردن هر گونه غذای حرام و شبهه ناکی پرهیز کنند که نوزاد و کودک آنان مانند همان بذر کشاورز است و در روح و روان فرزند تاثیر به سزایی دارد

مادر شایسته

حضرت امام موسی کاظم علیه‏السلام فرمود: «سعد امرو لم یمت حتی یری خلفا من نفسه» خوشبخت است انسانی که نمیرد تا فرزندی از خود ببیند و جانشینی بر جای بگذارد. اولین پایه‏ی این خوشبختی انتخاب همسر مناسب، طبق موازین اسلامی است تا فرزندی صالح و مفید به حال خود، والدین و اجتماع، با بدنی سالم و عقلی سلیم و ایمانی استوار به وجود آید. چگونه است که افراد زیرک و فهمیده برای تنظیم امور مالی دنیوی خود کوشش بسیاری می‏کنند اما گاهی در این مساله‏ی بسیاری مهم غفلت روا می‏دارند؟ متخصصان فنون تربیتی و روانشناسان معتقدند که زمان تربیت نوزاد از شروع تولد است و بعضی دیگر هم آن را از سه سالگی دانسته‏اند ولی به طوری که از مفاد روایات به دست می‏آید باید قبل از ازدواج و در هنگام انتخاب همسر به فکر تربیت فرزندان خوب و مفید بود.

آنچه در جامعه امروز بسیار نادیده گرفته می شود این است که جوانان ما در هنگام انتخاب همسر بیش از آنکه به ملاک های تربیتی خانواده دختر و ارزش های حاکم بر خانواده (که همان اصالت خانوادگی محسوب می شود) توجه شود به تراز های اقتصادی و مادی ، زیبایی های ظاهری و ....تاکید می گردد در صورتی که به جوانان باید آموخت که آنچه نسلی پاک را به دنبال دارد میزان اندیشه پاک و سبک و سیاق پاکی است که پدر و مادر می توانند داشته باشند. در بسیاری از مواقع زن و شوهر سرگشته اند از این که علت بیراهه های فرزند خود را نمی یابند و این در حالی است که این رفتار ها ریشه درگذشته خود آنها دارد و روح و جسمشان به یاد خدا آراسته نشده است. پس چه خوب است که در عرصه فرهنگ سازی به این امر مهم اهمیت دهیم.

برگرفته از کتاب "فرزند صالح" همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

اگر فرزندی موفق می خواهید...

ریشه های تربیت دینی

تربیت و آموزش دینی كودكان ( قسمت اول )

تربیت دینی به روش mp3؟

روش هایی برای مذهبی بار آوردن كودكان

پله پله ، تا آسمان

چگونه قرانی شود؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.