تبیان، دستیار زندگی
جمشید خانیان، یكی از برگزیدگان جشنواره ربع قرن معتقد است: استفاده و برداشت از خاطرات جنگ، راه مناسبی برای برون رفت تئاتر دفاع‌مقدس از كلیشه و تكرار است. نمایشنامه نویسان دفاع‌مقدس باید آثار منتشر شده در حوزه خاطرات را مطالعه كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه خاطرات، تئاتر دفاع مقدس را از ‌كليشه و تكرار دور مي‌كند

جمشید خانیان

جمشيد خانيان، يكي از برگزيدگان جشنواره ربع قرن معتقد است: استفاده و برداشت از خاطرات جنگ، راه مناسبي براي برون رفت تئاتر دفاع‌مقدس از كليشه و تكرار است. نمايشنامه نويسان دفاع‌مقدس بايد آثار منتشر شده در حوزه خاطرات را مطالعه كنند.

جمشيد خانيان، برگزيده بخش‌هاي؛ داستان نوجوان، پژوهش‌هاي هنري و نمايشنامه در جشنواره ربع قرن كتاب دفاع‌مقدس به خاطر كتاب‌هاي؛ "شبی که جرواسک نخواند"، "وضعیت‌های نمایشی دفاع‌مقدس" و "چهارمین نامه" در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: در كتاب "وضعیت‌های نمایشی دفاع‌مقدس" (برگزيده بخش پژوهش‌هاي هنري)، پژوهشي پيرامون نمایشنامه نویسی دفاع‌مقدس و چگونگی بهره‌گیری از نمونه‌های موضوعی دوران دفاع‌مقدس، صورت گرفته است.

وي افزود:

بخش اعظم اين كتاب مربوط به خاطرات رزمندگان و جانبازان در دوران دفاع‌مقدس است كه آن ها را طبقه‌بندي كرده‌ام. تأكيد من بر اين خاطرات براي اين است كه ما جنگ تحمیلی و آدم‌هاي آن را بشناسيم و بدانيم زمينه‌ها و الگوهاي واقعي در آن حادثه، كدام‌ها هستند. اين خاطرات براساس موقعيت‌هاي دراماتيك انتخاب شده‌ و آماده تبديل شدن به نمايشنامه و داستان اند.

خانيان استفاده و برداشت از خاطرات را راه مناسبي براي برون رفت تئاتر دفاع‌مقدس از كليشه دانست و گفت: در نمايشنامه‌ها علاوه بر خاطره، از داستان، رمان و شعر نیز مي‌توان استفاده كرد. متاسفانه اکثر نويسندگان ما با اين حوزه‌ها غريبه اند و نمي‌دانند در آنجا چه اتفاقي افتاده است. در صورتي كه نمایشنامه‌نویسی دفاع‌مقدس به آن‌ها نياز دارد و باید آثار منتشر شده در این زمینه را مطالعه کرد.

وي در خصوص نمايشنامه "چهارمين نامه"(برگزيده اول بخش نمايشنامه) اظهار داشت: اين نمايشنامه كه داستان یک همسر شهيد و مشكلاتش را در دوران كنوني بررسي مي‌كند، در اولين دوره جشنواره تئاتر ايثار به روي صحنه رفته است.

اين نويسنده و پژوهشگر تئاتر مشكل كنوني نمايشنامه‌نويسي دفاع‌مقدس را عدم تحقيق و پژوهش نمايشنامه نويسان دانست و تصريح كرد: نمايشنامه‌نويسان براي خلق متني مناسب و گيرا بايد تحقيقات كتابخانه‌اي و ميداني خود را گسترش دهند.

خانيان درباره كتاب "شبي كه جرواسك نخواند"(برگزيده بخش داستان نوجوان) نيز گفت: اين كتاب روايتگر زندگي يك نوجوان در روزهاي آغازين جنگ تحميلي است.

وي‌ برگزاري جشنواره ربع قرن كتاب دفاع‌مقدس را نوعي ايجاد انگيزه و تقويت روحيه نويسندگان و پژوهشگران دانست و افزود: اين جشنواره نويسندگان و پژو هشگران را به خلق آثاري بهتر از گذشته ترغيب و تشويق كرد.

جمشيد خانيان، سال 1340 در آبادان متولد شده و مجموعه داستان "بازي روي خط ممنوع"، رمان های؛ "او" (با موضوع انقلاب اسلامي)، "كودكي‌هاي زمين" و "سبور" (با موضوع دفاع‌مقدس) و نمايشنامه‌هاي؛ "بابور"، "عشق سال ريكن"، "روي ني‌بندي"، "پرگار" و "چهارمين نامه" از آثار منتشر شده وی هستند.