تبیان، دستیار زندگی
راست، حربه اصلى تیم ملى اگر در ساعات باقى مانده تا شروع بازى با بحرین اتفاق غیرمترقبه یى رخ ندهد، تركیب تیم ملى فوتبال دقیقاً همانى خواهد بود كه در یكى دو روز گذشته عنوان شده است. برانكو ایوانكوویچ سرمربى كروات تیم ملى روز گ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هم زندى هست هم هاشمیان

حمله از راست، حربه اصلى تیم ملى


اگر در ساعات باقى مانده تا شروع بازى با بحرین اتفاق غیرمترقبه یى رخ ندهد، تركیب تیم ملى فوتبال دقیقاً همانى خواهد بود كه در یكى دو روز گذشته عنوان شده است.

برانكو ایوانكوویچ سرمربى كروات تیم ملى روز گذشته در گفت وگو با شبكه خبر تلویزیون ضمن اعلام شماره پیراهن فریدون زندى (12) به صراحت از حضور او در تركیب اصلى تیم ملى در كنار جواد نكونام سخن گفت و یك وظیفه دفاعى هم براى او در جهت ممانعت از بازیسازى بحرینى ها در میانه میدان اعلام كرد ولى در عین حال او از نقشى كه فریدون در حملات تیم ایران خواهد داشت، سخن نگفت.

در واقع زندى با وجود 2 سال بازى در نقش دفاع چپ در باشگاه هاى آلمانى، ویژگى هاى تهاجمى بیشترى نسبت به كارایى دفاعى خود دارد، به خصوص كه او یك شوتزن قهار با پاى چپ است و مى تواند در زدن توپ هاى برگشتى از پشت 18 قدم، نقش ویژه یى در تیم ملى داشته باشد.

اما نگاهى به تركیب احتمالى تیم ملى حكایت از این دارد كه جدا از حركت هاى ویرانگر جادوگر شماره ? (كریمى) بار اصلى حملات ایران بر دوش جناح راست یعنى حسین كعبى (مدافع) و مهدى مهد وى كیا (هافبك تهاجمى راست) خواهد بود. این دو بارها و بارها در تیم ملى در همین نقش ها همبازى بوده و هماهنگى آنها صحنه هاى بدیعى را هم خلق كرده است و پایه اكثر گل هاى تیم ملى در جام ملت هاى 2004 آسیا از همین جناح گذاشته شده است در حالى كه در جناح چپ محمدرضا نصرتى (مدافع) و وحید هاشمیان (هافبك تهاجمى چپ) با تمام شایستگى هاى غیرقابل انكار خود نمى توانند یك زوج موفق تهاجمى بسازند چراكه هیچ كدام از آنها خصوصیات بازى در لب خط و یك ارسال كننده موفق را ندارند. در عین حال با توجه به چپ پا بودن زندى و تمایلات تهاجمى او به هیچ عنوان صلاح نیست كه نصرتى هم به مردان حمله ور تیم ملحق شده و دفاع را كم نفرتر از همیشه بكند.

جواد نكونام در این بازى باید برخلاف گذشته، نقش دفاعى ترین هافبك تیم ملى را ایفا كند. در بازیهاى گذشته او به دلیل حضور یحیى گل محمدى یا سیدمحمد علوى در عرض خود فرصت زیادى براى حمله به دروازه حریف داشت ولى در حال حاضر با توجه به حضور زندى باید وقت بیشترى را مصروف كارهاى دفاعى كند.

ویژه ترین نقش تهاجمى را در تیم ایران على كریمى ایفا خواهد كرد. مرد سال 2004 فوتبال آسیا كه به لطف تكنیك ناب خود قدرت عبور از چندین مدافع را در یك لحظه دارد باید نیم نگاهى هم به سمت چپ تیم ایران داشته باشد چرا كه طبیعى است با حملات كعبى و مهدوى كیا از راست، وحید هاشمیان بیشتر نقش مهاجم مكمل دایى را ایفا كند و چون تخصصى در بازى و حركت از كناره ها ندارد، كریمى باید براى حركت تیم از چپ همت بیشترى بكند.

اما هر چقدر هم كه قرار بر حمله مداوم به دروازه بحرین باشد نباید از كارهاى دفاعى غافل ماند چرا كه ممكن است در ضد حملات، صدمات جبران ناپذیرى به تیم ایران وارد شود و برانكو هم براى جلوگیرى از این وضعیت، نصرتى را در دفاع چپ قرار داده تا پوشش دهنده دو مدافع میانى یعنى گل محمدى و رضایى باشد.

حسن كار یحیى و رحمان، تجربه فراوانشان است كه باید باعث آرامش دفاعى تیم ملى شوند. ضمن اینكه گل محمدى باید مراقب فضاى پشت سر كعبى پیش تاخته هم باشد تا دچار حوادثى مثل گل تیم بوسنى در دیدار دوستانه هفته گذشته نشویم. همچنین طبیعى خواهد بود كه یحیى زدن توپ هاى اول را به رحمان و نصرتى واگذار كرده و خود بیشتر نقش پوششى را ایفا كند.

در مجموع گرچه تركیب تیم ایران تا حدودى با گذشته متفاوت است و با حضور توأمان زندى و هاشمیان سیستم جدیدى كه تلفیقى از -4-2-3-1 و 4-1-3-2 خواهد بود، اجرا مى شود ولى پتانسیل تهاجمى كم نظیر تیم ملى، این امیدوارى را به وجود مى آورد كه اگر اتفاق غیرمترقبه یى رخ ندهد، ایران با یك پیروزى قاطع در خانه حریف گام اول را به صورت كاملاً محكم در راه جام جهانى 2006برداشته و باعث خوشحالى فوتبالدوستان ایرانى شود.