تبیان، دستیار زندگی
اگر جایگاهی که برای حضور صادق محصولی در دولت درنظر گرفته شده نیز اعلام شود، جز هشت نفر از وزرای پیشین کابینه نهم، بقیه وزرا از دولت فاصله گرفته‌اند؛ یا به کارهای پیش از وزارت بازگشته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

14 وزیر کجا هستند؟
علامت سوال

اگر جایگاهی که برای حضور صادق محصولی در دولت درنظر گرفته شده نیز اعلام شود، جز هشت نفر از وزرای پیشین کابینه نهم، بقیه وزرا از دولت فاصله گرفته‌اند؛ یا به کارهای پیش از وزارت بازگشته‌اند.

دوشغله‌ها هم یا یکی از دو شغل همزمان را برگزیده‌اند یا اگر در جایی منصوب نشده‌اند، کرسی استادی دانشگاه را غنیمت شمرده‌اند. این وزرا که در پایان دولت‌نهم تعدادشان به سیزده نفر رسید به گفته رئیس‌جمهور «خودشان افراد خوبی هستند، اما اگر درازمدت در جایی بمانند حلقه‌هایی دورشان تشکیل می‌شود» که او «برای شکستن آن حلقه‌ها آمده است وزرایی که «سیاست‌گذاری نو به نو» دکتر احمدی‌نژاد آنها را از گردونه دولتی‌ها خارج کرد.

برای وزرات هفتاد میلیونی

از میان وزرای دولت‌نهم غلامحسین محسنی‌اژه‌ای از سوی رئیس قوه‌قضائیه به سمت دادستانی کل کشور منصوب شد. محسنی‌اژه‌ای «خوب» و «زحمت کش» از وزارت اطلاعات رفت چون «این وزارتخانه به تغییر نیاز داشت». او به وزارت اطلاعات دولت دهم هم دعوت نشد چون رئیس‌جمهور معتقد است «اگر مأموریتش را درست انجام می‌داد آسیب‌های پس از انتخابات را نداشتیم و عده‌ای از مردم از دست نمی‌رفتند». اژه‌ای از وزرات اطلاعات به دادستانی کل کشور رفت تا از این پس این وزراتخانه را یکی از «پاک‌ترین و مردمی‌ترین» افراد با «ارتباط اجتماعی قوی» اداره و «وزارت اطلاعات 70 میلیونی را برپا کند».

بازگشت به سپاه

حسین صفارهرندی و پرویز فتاح، وزرای ارشاد و نیروی دولت دهم که با سابقه حضور در سپاه به دولت راه یافته بودند، از راه آمده بازگشتند. این‌گونه صفارهرندی در دفتری به عنوان مشاورفرهنگی فرمانده سپاه به فعالیت پرداخت. صفارهرندی عضو رسمی سپاه پاسداران است و تا سال 1372 بطور تمام وقت در این نهاد مشغول کار بود و سپس به صورت مأمور به کیهان رفت.

دکتر احمدی‌نژاد که در توضیح رفاقت 29 ساله خود با فتاح گفته بود «در مناطق عملیاتی خدمتگزاری ایشان را می‌کردیم»، او را راهی سپاه کرد تا به عنوان جانشین سردار قاسمی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌(ص) معرفی شود. رئیس دولت دهم علاوه بر تعریف فوق در برنامه زنده تلویزیونی که 29 مرداد از شبکه یک سیما پخش شد جمله دیگری نیز درباره فتاح گفت: باید برود جای دیگر که کار بسیار مهمی است.

به سوی شیراز. . .

هرچند دکتر احمدی‌نژاد «علاقه شخصی ویژه» خود را نسبت به وزیر بهداشت پیشین خود اعلام کرده بود، اما او نیز پس از فراغت از وزارت به منظور ادامه فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و درمانی خود به شیراز بازگشت و این وزارتخانه را به اولین زن وزیر داد، چرا که «نصف جمعیت کشور و بیش از نیمی از کادر پزشکی خانم‌ها هستند». دکتر کامران باقری‌لنکرانی گذراندن تمام دوران تحصیل خود در شیراز و ادای دین به مردم این شهر را از دلایل بازگشت خود به شیراز اعلام کرد. او که عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است در تشریح برنامه‌های خود گفت: سعی خواهم کرد با ادامه فعالیتهای علمی و تحقیقاتی خود بتوانم در پیشبرد نهضت علمی تلاش کنم. لنکرانی همچنین در مورد ادامه کار خود در بخش‌های دیگر دولت دهم گفته بود: شایعات زیاد است. او این‌گونه شایعه سفیر شدن و رفتن به چین را هم تکذیب کرد.

گره کور

محمد سعیدی‌کیا تجربه پنج دوره وزارت را به یکی از «نفرات اول مدیرکل‌های مسکن و شهرسازی» سپرد. علی نیکزاد که «در کارهای عمرانی موفق بوده» در رأس وزارت مسکن قرار گرفت تا با حضورش «بسیاری از گره‌ها باز شود». دکتر احمدی‌نژاد در توضیح عدم حضور «دوست خوب و قدیمی» خود در کابینه دهم که در این دوره وزارت «کارش به عمل باز قلب هم کشید» گفت: بعد از این فشار بیشتر است. سعیدی‌کیا با این توصیه به وزیر جدید مسکن که «به مردم راست بگوییم» در یکی از اداره‌های زیرمجموعه بنیاد مسکن مستقر شد.

رئیس‌جمهور از درد دل وزیر ارتباطات خود نیز گفت که: سلیمانی به من گفت خسته شدم! به گفته او سلیمانی خود رضا تقی‌پور را برای این وزارتخانه معرفی کرده. همان کسی که «دارد دکترایش را می‌گیرد». با توجه به اینکه سلیمانی در حال طی کردن مرز میانسالی است به نظر می‌رسد، دیگر نام او همنشین نام دولتی‌ها نشود و او دوران بازنشستگی را تجربه کند؛ حداقل در بخش دولتی.

نفس جدید، برنامه جدید

محمد جهرمی، که روزهایی سودای کاندیداتوری ریاست جمهوری را در سر می‌پروراند این روزها در دفتری واقع در طبقه چهارم ساختمان پزشکان جمعیت کارآفرینان را می‌گرداند. جمعیتی که سه روز پیش از اخذ رأی اعتماد کابینه دهم آن را برای رفع مشکلات عدیده کارآفرینی در کشور را ضروری دانسته بود. او درباره فعالیت این جمعیت که مجوز آن را زمان وزارت کار که هیأت مؤسس جمعیت مشخص شده بود از وزارت کشور گرفتند گفت: در این جا در قالب یک NGO‌ در حال انجام دادن یک سری اقدامات برای خدمت به تولید کشور هستیم. منتقد چهارساله دولت نهم و «مدیر با تجربه کشور»، علی‌رغم اینکه «زحمت کشید»، اما وزرات کار را رها کرد چون این وزارتخانه «نیازمند نفس جدید» بود.

محمدرضا اسکندری نیز علی‌رغم «تلاش شبانه روزی» برای وزارت جهاد کشاورزی دوباره به این وزارتخانه دعوت نشد چرا که به گفته رئیس‌جمهور این وزراتخانه نیز «نیازمند برنامه جدید است و اقتصاد کشاورزی باید وارد برنامه شود». اسکندری که همان ابتدای وزارت ‏شماره‌تلفن همراه خود را از طریق تلویزیون و برنامه 20:30 اعلام کرد تا همه مخصوصاً ‏کشاورزان به راحتی با او تماس برقرار کنند، با برنامه‌های خود به اداره اقتصادی بنیاد مستضعفان اسباب‌کشی کرد.

استاد تمام

علیرضا علی‌احمدی، سومین وزیر آموزش و پرورش دولت نهم که از ریاست دانشگاه پیام‌نور بر صندلی محمود فرشیدی تکیه زد، به سمت پیشین خود باز نگشت. هرچند قرار بود علی‌احمدی از لیست وزرای کابینه دهم حذف شود، با رد سوسن کشاورز از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت، زمزمه‌هایی از معرفی او به عنوان وزارتخانه بی‌وزیر آموزش و پرورش به گوش می‌رسد. این درحالی است که رمضان محسن‌پور سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را به عهده دارد. به نظر می‌رسد ریاست دانشگاه پیام‌نور به سکوی پرشی تبدیل شده که این‌بار سیدمحمد حسینی رئیس پیشین دانشگاه پیام‌نور نیز به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم معرفی شد.

محمدمهدی زاهدی «استاد تمام ریاضیات» به دانشکده ریاضیات دانشگاه تربیت مدرس رفت و به تدریس مشغول شد. هرچند که به سفارت امارات رفتن او نیز مطرح شده بود. دکتر احمدی‌نژاد درباره تغییر در وزارتخانه علوم گفت: فضای عمومی آموزش عالی احتیاج به تغییر و تحولات اساسی داشت». درباره وضعیت کنونی عبدالرضا مصری و غلامحسین نوذری وزرای رفاه و نفت دولت نهم اخباری منتشر نشده است.

یکی به جای همه

بعد از اعلام مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر ممنوعیت دو شغله بودن کارمندان دولت، غلامحسین الهام به عضویت در شورای نگهبان قناعت کرد و نه تنها با وزارت دادگستری، بلکه با سخنگویی دولت نیز خداحافظی کرد. او که مجمع تشخیص مصلحت نظام را عامل این وداع می‌دانست از این اتفاق خرسند نبود. او بارها در توجیه دو شغله بودن خود گفت: رویه 30ساله در کشور این بوده است که اعضای شورای نگهبان در ارکان اجرایی و قضایی کشور هم بوده‌اند و حتی در موردی آقای مهدوی‌کنی هم وزیر کشور و هم در شورای نگهبان بوده‌اند که بعد هم استعفا دادند. البته باید گفت این امر آفت‌هایی هم دارد.

نام وزارتخانهوزیر دولت نهمسمت کنونی
1آموزش و پرورشعلیرضا علی احمدی
2ارتباطات و فن آوری اطلاعاتمحمد سلیمانی

بازنشسته شد

3اقتصاد و دارایی

شمس الدین حسینی

وزیر اقتصاد دولت دهم
4اطلاعاتغلامحسین محسنی اژه ایدادستان کل کشور
5امور خارجه

منوچهر متکی

وزیر امورخارجه دولت دهم

6بازرگانیمسعود میرکاظمی

وزیر نفت دولت دهم

7بهداشت، درمان و آموزش پزشکیکامران باقری لنکرانیفعالیت‌های علمی تحقیقاتی در سمت عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز
8تعاونمحمد عباسیوزیر تعاون دولت دهم
9جهاد کشاورزیمحمدرضا اسکندری

اداره اقتصادی بنیاد مستضعفان

10دادگستریغلامحسین الهام

عضو شورای نگهبان

11دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلحمصطفی محمد نجاروزیر کشور دولت دهم
1212

راه و ترابری

حمید بهبهانی

وزیر راه دولت دهم

13رفاه و تأمین اجتماعی

عبدالرضا مصری

14صنایع و معادنعلی‌اکبر محرابیانوزیر صنایع دولت دهم
15علوم، تحقیقات و فن آوریمحمد مهدی زاهدیاستاد دانشکده ریاضیات دانشگاه تربیت مدرس
16فرهنگ و ارشاد اسلامی

حسین صفار هرندی

مشاور فرمانده کل سپاه
17کار و امور اجتماعیمحمد جهرمیرئیس جمعیت کارآفرینان
1818

کشور

صادق محصولیبه زودی در مجموعه دولت حاضر شده و مسئولیتی را به عهده خواهد گرفت
19مسکن و شهرسازیمحمد سعیدی کیایکی از اداره‌های زیرمجموعه بنیاد مسکن
20نفتغلامحسین نوذری
21نیرو

پرویز فتاح

جانشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا