تبیان، دستیار زندگی
برنامه های روز جهانی كودك برای نخستین بار با شعار «در همه جای ایران ، با همه كودكان» در مراكز كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان سراسر كشور اجرا می شود. مهندس محسن چینی فروشان در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت : برنامه های
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كودكان ایرانی همگام با روز جهانی كودك

روز جهانی کودک

برنامه های روز جهانی كودك برای نخستین بار با شعار «در همه جای ایران ، با همه كودكان» در مراكز كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان سراسر كشور اجرا می شود. مهندس محسن چینی فروشان در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت : برنامه های روز جهانی كودك امسال حول 4محور برگزاری سراسری برنامه ها ، نگاه همه جانبه به مسائل كودك به جای نگاه صرفا فرهنگی ، مشاركت كودكان و نوجوانان و برنامه ها و ایجاد فضای شاد و پرنشاط برای كودكان به اجرا در می آید. وی با اشاره به برنامه های امسال در قالب 3 بخش بین المللی ، تهران و استان ها گفت : بخش ایران موزه ملی آمستردام و كارگاه مربوط به آن كه برای 5/2 سال برپا شده است در این هفته برنامه های ویژه ای دارد. چینی فروشان نمایش 37 عروسك دخترهای افغانی كه در اردوگاه آوارگان افغانی سال گذشته با نظارت مربیان كانون ساخته و برگزیده شده اند را از دیگر فعالیت های بخش بین المللی روز جهانی كودك عنوان كرد. چینی فروشان گشایش پایگاه ارتباطی و كانون دوستی كودكان ایرانی و هلندی همزمان با روز جهانی كودك را از دیگر برنامه های این هفته عنوان كرد و افزود: نمایشگاه دوستان هم با حضور مدارس خارجی مقیم تهران از كشورهای فرانسه ، آلمان ، هند، كره ، سودان و مدارس بچه های ایرانی مقیم خارج از كشور و برپایی مجدد نمایشگاه كتاب بچه ها و دنیاها كه آثار برگزیده كتابخانه بین المللی جوانان مونیخ را به نمایش می گذارد همزمان با این روز و از 13 تا 17 مهر برپا می شوند. مدیرعامل كانون پرورش فكری درباره برنامه های استان تهران گفت : نمایشگاه فعالیت ها و دستاوردهای سازمان های دولتی و غیردولتی مرتبط با امور كودكان با مشاركت NGO 38 ، نمایشگاه عكس كودك با عنوان نان آوران وچك ، پایگاه بازیهای رایانه ای ، بازارچه معاوضه اسباب بازی و مسابقه نامه ای به دارا و سارا در این شهر برگزار می شوند. وی با اشاره به برنامه های این هفته در استان ها گفت : قرائت پیمان نامه حقوق كودك روی دریا در استان بوشهر ، عكس یادگاری كودكان با عنوان لحظه سبز شكفتن ، راهپیمایی كودكان و نوجوانان در استان ها برای طرفداری از حقوق كودك و مسابقه نامه ای به بچه های جهان در كهگیلویه و بویراحمد و ارسال آن به سفارتخانه های كشورهای خارجی در تهران ، در دیگر شهرهای ایران برگزار می شوند. چینی فروشان گفت : عروسك های دارا و سارا پس از یك سال ، جای خود را در میان كودكان و نوجوانان باز كرده اند كه فروش خوب عروسك ها و استقبال خانواده ها از لوازم جانبی آنها در تابستان حكایت از این امر دارد. وی با اشاره به این كه تا پایان امسال 8میلیون دفترچه در اندازه های مختلف و با عكسهای دارا و سارا به فروش می رسد گفت : امسال لباسهای ورزشی و مشاغل عروسك های دارا و سارا از جمله آتش نشان ، معلم و پزشك روانه بازار می شود.

روز جهانی کودک

بازدید كودكان به همراه خانواده از موزه ها رایگان است

همزمان با گرامیداشت روز جهانی كودك ( 16 مهر ) بازدید از موزه ها و اماكن تاریخی فرهنگی كشور برای كودكان و خانواده ها ی آنها در سراسر كشور رایگان است .

به گزارش خبرگزاری فارس در جشنواره ای كه به این مناسبت در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار می شود ایستگاه های سفال، خوشنویسی، طراحی، نقاشی، گریم و ... برای كودكان و نوجوانان راه اندازی شده است . در این جشنواره گروه سرود و موسیقی مركز آموزش سعدآباد در محوطه همین كاخ به اجرای برنامه خواهند پرداخت .

براساس همین گزارش ، برپایی نمایشگاهی از آثار خوشنویسی كودكان و نوجوانان انجمن خوشنویسان در موزه میرعماد ، آثار طراحی و نقاشی هنرجویان كودك و نوجوان در گروه سنی 7 تا 17 سال شامل 70 اثر با موضوعات گل، منظره، نقاشی ذهنی، طبیعت بی جان در موزه رضا عباسی، برگزاری نمایشگاه سفال، تراش روی شیشه و نقاشی در موزه آبگینه و سفالینه های ایران از جمله برنامه های تدارك دیده شده از سوی سازمان میراث فرهنگی در این روز است .

گفتنی است : مجمع عمومی سازمان ملل طی قطعنامه دسامبر 1954 اختصاص یك روز از سال را به روز جهانی كودك تصویب كرد. از آن سال شمار كشورهایی كه روز جهانی كودك را به عناوین مختلف برگزار می كنند از 50 به 150 كشور رسیده است.

تنظیم :کودک و نوجوان

منبع : سایت شهید آوینی

**************************

مطالب مرتبط

کشکول شادی

دنیا مال تو

روز جهانی کودک سال 1383 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.