تبیان، دستیار زندگی
در قرون وسطی، علم شیمی کیمیاگری نامیده می‏شد و ترکیب شگفت‏انگیزی از جادو، علم و دین بود. کسانی که با این علم سروکار داشتند، در فکر تولید ماده‏ای سحرآمیز به نام کیمیا بودند. به عقیده آنان این ماده‏ قادر بود که فلزات ارزان مانند سرب را به طلا تبدیل کند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیمیاگری
کیمیاگری

در قرون وسطی، علم شیمی کیمیاگری نامیده می‏شد و ترکیب شگفت‏انگیزی از جادو، علم و دین بود. کسانی که با این علم سروکار داشتند، در فکر تولید ماده‏ای سحرآمیز به نام کیمیا بودند. به عقیده آنان این ماده‏ قادر بود که فلزات ارزان مانند سرب را به طلا تبدیل کند، مردم را جوان نگه دارد و بیماری‏ها را درمان کند.

مسلم است که آنها موفق به یافتن کیمیا نشدند، ولی در تحقیقات خود، نکته‏های زیادی درباره علم شیمی آموختند و وسایلی اختراع کردند که هنوز هم توسط شیمیدان‏ها به کار می‏روند.

کیمیاگران، در زمینه کاری ناممکن چون تبدیل فلزات ارزان به طلا، آزمایش‏هایی انجام می‏دادند.

الکل
الکل

الکل انواع بسیار گوناگونی دارد. این ماده، بر اثر فرآیندی به نام تخمیر، به وجود می‏آید. در عمل تخمیر، مخمرها روی قند موجود در غلات و میوه‏ها تاثیر می‏گذارند و آن را به الکل تبدیل می‏کنند. اگر الکل قوی مورد نیاز باشد، باید این مایع را تقطیر کرد. [محمد زکریای رازی، دانشمند ایرانی، کاشف الکل است.]

الکل‏ها، در بسیاری از مواد وجود دارند و از آنها برای ساختن عطر، دارو و مواد ضدعفونی کننده استفاده می‏شود.

عطر

این مواد، روغن، چربی و پلاستیک را در خود حل می‏کنند. الکلی به نام گلیکول به عنوان ضد یخ در رادیاتور اتومبیل به کار می‏رود، زیرا نقطه انجماد آن بسیار پایین است.

دایره المعارف کودکان و نوجوانان

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

********************************************

مطالب مرتبط

چرا طلا این‏قدر ارزشمند است؟

رعد و برق کبریت انسان های اولیه

باران رنگی هم وجود دارد؟

آیا می دانید؟

چرا وسایل آتش بازی رنگارنگ اند؟

آنتی بیوتیک چیست؟

تا حالا ماسه رنگی دیدی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.