تبیان، دستیار زندگی
یسان تهران : هنر خوشنویسی با خطر مواجه است رئیس انجمن خوشنویسان تهران گفت : توجه به مسائل جانبی سبب شده تا فعالیت این انجمن رشد کیفی نداشته باشد، به طوریکه این امر ، آینده خوشنویسی کشور را با خطر مواجه خواهد کرد . به گزارش رو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس انجمن خوشنویسان تهران : هنر خوشنویسی با خطر مواجه است

رئیس انجمن خوشنویسان تهران گفت : توجه به مسائل جانبی سبب شده تا فعالیت این انجمن رشد کیفی نداشته باشد، به طوریکه این امر ، آینده خوشنویسی کشور را با خطر مواجه خواهد کرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از ایرنا ، اکبر ساعتچی ، در مجمع عمومی این انجمن افزود : نباید تلاش استادان قدیم خوشنویسی را فراموش کرد. به گفته وی : انجمن خوشنویسان باید در اندیشه انجام کار فرهنگی و امور مدرسان و هنرجویان باشد . این استاد پیشکسوت خوشنویسی ، تاکید کرد: اگر خوشنویسی و هنرجو نباشد انجمن خوشنویسیان دیگر معنا ندارد ، ضمن آنکه تلاش استادان بزرگ گذشته که عمرشان را صرف ترویج و ارتقای این هنر اصیل کردند، بی ثمر خواهد ماند . ساعتچی جلسات نقد وبررسی ، بزرگداشت استادان قدیمی و معرفی جوانان مستعد را برای رشد وشکوفایی انجمن خوشنویسی ضروری دانست . گفتنی است در این نشست 64 نماینده مجمع عمومی انجمن خوشنویسان تهران انتخاب شدند .

روسیه خواستار گسترش همکاری سینمایی با ایران شد

دست اندرکاران سینمایی روسیه با اشاره به موفقیت های روز افزون سینمای ایران درعرصه بین المللی خواستار گسترش همکاری با کشورمان در زمینه امور سینمایی شدند .

" کارن شاه نظروف " مدیر عامل " موسفیلم " بزرگترین شرکت سینمایی روسیه و چند تن از کارگردانان این کشور امروز در دیدار با مهدی سینایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو این پیشنهاد را مطرح ساختند . آنها صنعت فیلم سازی در کشور را در حال رشد و افق همکاری های دو جانبه در این زمینه را روشن خواندند . شاه نظروف گفت : ما امروز شاهد موفقیت سینمای ایران در نقاط مختلف جهان هستیم که برای نمونه، کسب جایزه ویژه به وسیله فیلم ایرانی در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو می باشد .

وی با اشاره به گسترش روابط فرهنگی وهنری دو جانبه ،از برگزاری هفته های فیلم دو کشور استقبال و برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد. فیلم " آرزوهای زمین " کار وحید موسائیان که به همراه 13 فیلم دیگر در بخش مسابقه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مسکوشرکت کرده بود برنده جایزه ویژه هیات داوران شد . رخشان بنی اعتماد ، کارگردان مشهور کشورمان نیز یکی از اعضای هیات داوران این جشنواره بود که تیرماه سال جاری برگزار شد. گفتنی است در 2 ساله اخیر علاوه بر نمایش چند فیلم سینمایی ایرانی در موزه سینمای مسکو، دو هفته " فیلم ایران " نیز در مسکو و سنت پطرزبورگ بوسیله رایزنی فرهنگی برگزار شده است .

شب شعر طنز در حلقه رندان

سیزدهمین شب شعر طنز در حلقه رندان توسط مرکز آفرینش های ادبی ودفتر طنز حوزه هنری برگزار می شود . دراین برنامه ابوالفضل زرویی نصرآبادی ، سید ابراهیم نبوی ، داریوش کاردان ، سید محمد سادات اخوی ، شهرام شکیبا و ... شعر طنز می خوانند .

علاقه مندان جهت شرکت دراین برنامه می توانند ساعت 17 روز یکشنبه هفتم مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری ، واقع در تقاطع خیابانهای حافظ و سمیه حضور یابند .

بافت قالیچه یتیم نوازی حضرت علی (ع) در سرخس

یک زوج هنرمند در شهرستان سرخس با بافتن قالیچه ای ، یتیم نوازی امام علی (ع) را به تصویر کشیدند.

علی میرزایی در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت : این قالیچه به مناسبت ایام ولادت حضرت علی (ع) بافته شده است و 210 سانتی متر طول و140 سانتی متر عرض دارد .وی گفت : این قالیچه 1900 گره ای ، از نوع ترکمنی است و با استفاده از رنگ های مصنوعی بافته شده است .

سه شب از هزار و یک شب در تئاتر شهر

نمایش « سه شب از هزار ویک شب » به نویسندگی وکارگردانی حسن خلیلی فر و با بازی جیران ممکن از اول مهرماه درسالن خورشید تئاتر شهر به روی صحنه رفت .

اپیزود اول وسوم این نمایش اقتباسی از داستان های شب یلدا و کنیز و نوشته منیر روانی پور است .

« سه شب از هزارو یک شب » کاری از گروه تولید مدرسه بازیگری حوزه هنری و سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران است و داریوش ارجمند ( مشاور طرح وسرپرست گروه ) ، زهرا سلیمانی ( دستیار کارگردان ) ، شاهرخ میرزایی ( مدیر صحنه ) ، حمیدرضا مرادی ( مدیر اجرایی ) ورضا فوادی ( اجرای موسیقی ) از جمله عوامل این نمایش هستند .

این نمایش

همه روزه به جز شنبه ها تا پایان مهرماه ساعت 18 در

سالن خورشید تئاتر شهر

اجرا می شود .

از 16 تا 22 آذر ماه نخستین جشنواره تئاتر کوتاه جوان استان تهران برگزار خواهد شد

نخستین جشنواره تئاتر جوان استان تهران با موضوع « ایدز و اعتیاد » از

16 تا 22 آذر ماه در حوزه هنری

برگزار خواهد شد .

به گزارش ستاد خبری حوزه هنری : نمایش های این جشنواره باید در محدوده زمانی 1 تا 10 دقیقه اجرا گردند و از این رو متن های ارائه شده باید از ایجاز لازم برخوردار باشند .

لازم به ذکر است ، هنرمندانی که تمایل به شرکت دادن آثار نمایشی خود در این جشنواره دارند باید متن های خود راتا نیمه دوم آبان به دبیرخانه جشنواره واقع در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ارسال وفرم مشخصات وفرم تقاضای شرکت درجشنواره راتکمیل کنند .

درگذشت هنرمند شهیر تاجیک

"عطا محمد جانف" ، هنرمند سرشناس تئاتر و سینمای تاجیکستان در اثر سکته قلبی در سن 63 سالگی درگذشت.

هنرشناسان تاجیک درگذشت این ستاره هنر را ضربه بزرگی به پیکر فرهنگ و هنر ملی در این کشور خوانده اند زیرا این هنرمند فقید تاجیک در تاجیکستان و کشورهای دیگر شوروی پیشین به عنوان یک هنرمند صاحب استعداد شناخته شده بود.

جسد عطا محمد جانف در یکی از قبرستان های شهر دوشنبه به خاک سپرده شد.

صدها نفر از ساکنان شهر دوشنبه و علاقمندان فرهنگ و هنر از مناطق دیگر تاجیکستان با برقراری یک لحظه سکوت در پای تابوت عطا محمد جانف که در تئاتر اپرا و باله شهر دوشنبه گذاشته شده بود، با وی وداع کردند.

عطا محمد جانف در شهر استرفشن واقع در استان سغد جهان را بدرود گفت.

قلب او در حالی از تپش بازماند که در قلعه موغ (محل اصلی برگزاری جشن دو هزار و پانصدمین سالگرد پایه گذاری شهر استرفشن ) مشغول تمرین برنامه هنری به مناسبت جشن این شهر کهن بنیاد بود.

عطا محمد جانف بیش از 40 سال در تئاتر " ابوالقاسم " شهر دوشنبه، بزرگترین تئاتر تاجیکستان فعالیت داشت.

آقای محمد جانف تنها هنرمند شناخته شده تاجیکستان است که در دانشگاه های هنر تحصیل نکرده است.

"حبیب الله عبدالرضا قوف"، هنرمند مردمی تاجیکستان، محمد جانف را گل خودرویی در باغ هنر ملی تاجیک می داند.

به اعتقاد سباحت قاسماوا، هنرمند تئاتر "اهارون" تاجیکستان، عطا محمد جانف در اجرای نقش در تئاتر و سینما بر اساس وضعیت روحی و احساسات شاعرانه قهرمانانش اولویت قایل می شد.

به گفته هنرشناسان، عطا محمدجانف از ستون های اصلی هنر تئاتر و سینمای تاجیک بود. او بخش اعظم شهرت خود را در سینما کسب کرد. عطا محمد جانف در فیلم های مرگ سودخور نسا، احمد دانش، خیانت، جزیره، ابو علی سینا و پدر مهتابی من نقش های مختلف را با مهارت زیاد اجرا کرده است.

در شوروی سابق ، عطا محمد جانف برای اجرای نقش احمد سامانی در فیلم ابو علی سینا ساخته سینماگران ازبک، جایزه دولتی اتحاد شوروی را که جایزه اصلی در بخش ادبیات و هنر بود، به خود اختصاص داد.

آقای محمد جانف همچنین برنده جایزه دولتی ابو عبدالله رودکی در تاجیکستان است.

یکی از آخرین نقش های عطا محمد جانف در سینما، آفرینش سیمای یک هنرمند سرشناس تاجیک در فیلم سراب بهشت ساخته یونس یوسوپف، کارگردان تاجیک است. قهرمان اصلی این فیلم که عطا محمد جانف نقش او را بازی می کند، یک هنرمند شناخته شده است که علی رغم دارا بودن توان هنری، پاداشی از سوی مقامات وقت حزب کمونیست نمی بیند.بسیاری از هنرشناسان تاجیک معتقدند که سرنوشت قهرمان فیلم تلویزیونی سراب بهشت با سرنوشت عطا محمد جانف بسیار شبیه است.

تماشاگران تلویزیون تاجیکستان تاکنون به دلایل سیاسی، امکان دیدن این فیلم را نداشتند.

رژه گاوهای نقاشی شده در لندن

گاوها بوم های تازه ای برای نقاشان شدهاند.

اکنون چند هفته ای است که در گوشه و کنار لندن، در پِِیاده روها و در پارک ها مجسمه هایی ازگاو به اندازه طبیعی اما به رنگ ها و نقش های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

اسم اِین رویداد هنری Cow Parade یا

"رژه  گاوها"

است و اولین بار است که در لندن برگزار می شود.

ترتیب دهندگان این برنامه هنری از تبدیل لندن به یک نمایشگاه آثار هنری چند هدف دارند: آوردن کارهای هنری به میان مردم، تشویق جوامع هنری محلی و ایجاد موقعیتی برای ارایه آثار هنری، جلب جهانگردان داخلی و خارجی به این شهر و از همه مهمتر جمع آوری پول برای سازمان های خیریه.

این گاوهای خوش آب و رنگ پس از دوازده هفته جمع آوری خواهند شد و بهترین های آنها از نظر طراحی برای فروش در Sotheby"s، یکی از حراجی های معروف لندن، انتخاب می شوند. بسیاری از آنها نیز از طریق شبکه کامپیوتری اینترنت به حراج گذاشته می شوند.

هزینه ساختن این گاوها و این رویداد هنری از طرف شرکت ها و سازمان هایی تامین می شود که اغلب ضمن کمک به جامعه هنرمندان و سازمان های خیریه، از این کار بهره تبلیغاتی نیز می برند.

قسمت اعظم درآمدی که از فروش گاوهای لندن به دست می آید به Childline

که یک موسسه خیریه برای کودکان است، داده می شود.

Childline

یک موسسه حمایت از کودکان است که با یک خط تلفنی ویژه به طور 24 ساعته به کودکانی که در موقعیت های سخت یا در معرض خطر قرار دارند کمک می کند.

قسمت دیگری از این پول نیز به موسسه خیریه

Royal Agricultural Benevolent Institute

داده می شود که به خانواده هایی کمک می کند که در نتیجه شیوع بیماری تب برفکی در سال گذشته خسارت مالی دیده اند.

رژه گاوها اولین بار در سال 1998 با هدف دیگری در شهر زوریخ برگزار شد: هدف اصلی آن افزایش تعداد کسانی بود که از این شهر دیدن می کردند.

چارلز لنگ هورن مدیر شرکت Cow Parade Europe چنین می گوید:

"در واقع رژه گاوها به ابتکار والترنپ که یک سوئیسی است بوجود آمد. مقامات شهر زوریخ به دنبال راهی بودند که چهره تازه ای به شهر بدهند و جهانگردان بیشتری را به آن جلب کنند. آنها از مردم خواستند که طرح هایی برای این منظور پیش بگذارند و والتر نپ هم ایده گاوها را مطرح کرد. اما مقامات شهر اول آنرا مسخره کردند و گفتند که کسی حاضر نیست برای دیدن مجسمه های گاو به زوریخ بیاید. ولی والتر نپ تسلیم نشد و سرانجام 800 گاو در سراسر شهر زوریخ به نمایش گذاشته شد و یک میلیون نفر بیشتر از معمول از این شهر دیدن کردند."

پس از آن در سال 1999 شهر شیکاگو، در سال 2000 شهر نیویورک و در سال 2001 کانزاس سیتی و هوستون میزبان "رژه گاوها" بودند.

شکل این گاوها در طی این چند سال تغییر زیادی نکرده است. آنها به سه شکل ساخته می شوند: گاو ایستاده، گاو نشسته و گاوهایی که در حال چریدن هستند . نقاشی های روی آنها و تکه هایی که برای تزیین آنها به کار برده می شود بسیار متنوع و دائما در حال تغییر است.

هنرمندان می توانند این گاوها را به سلیقه خود رنگ کرده و رویشان نقاشی کنند و حتی با اضافه کردن قطعاتی به آنها  تزیینشان کنند.

چارلز لنگ هورن در مورد اینکه چگونه این هنرمندان را انتخاب می کنند می گوید:

" در واقع هنرمندان ما را انتخاب می کنند. هر هنرمندی می تواند طرح خود را به ما ارائه دهد. ما از نظر هنری آن را ارزیابی نمی کنیم ولی دقت می کنیم که این طرح بار سیاسی یا مذهبی نداشته باشد و یا مغایر با اصول اخلاقی نباشد. بعد ما آنها را به کسانی که هزینه این رویداد هنری را می پردازند می دهیم و آنها به میل خودشان طرح هایی را که می پسندند انتخاب می کنند."

در " رژه گاوها " ی لندن از میان 820 طرحی که ارائه گردیده بود ؛170 طرح انتخاب شد و این طرح ها اکنون تبدیل به آثار هنری شده و برای تماشای مردم به نمایش گذاشته شده است.

یکی از نقاشانی که طرحش پذیرفته شده آنابل چرچ اسمیت است. آنابل یک نقاش ساکن لندن است که معمولا تابلوهای کوچک می کشد. ولی به گفته خود او اولین بار که او "رژه گاوها" را در نیویورک دید شیفته آنها شد و علاقمند شد که او هم به روی گاوی نقاشی کند.

یک سال بعد آنابل چرچ اسمیت آگهی شرکت Cow Parade را که در جستجوی هنرمندان بودند در یک نشریه هنری دید: "من آگهی آنها را در Art Press

لندن دیدم و مستقیما از Childline

تقاضای یک فرم کردم و طرح دوتا گاو را برایشان فرستادم. ولی مدت ها طول کشید و از آنها خبری نشد ، من فکر کردم که طرح های من را نپسندیده اند."

ولی بالاخره وقتی آنها با آنابل تماس گرفتند به او گفتند که یکی از طرح هایش مورد پسند شرکتی قرار گرفته و آنها قبول کرده اند که هزینه آن را بپردازند. اسم طرح او London Cow Bus

یا اتوبوس گاوی لندن است.

این گاو به شکل یک اتوبوس دو طبقه قرمز مخصوص لندن نقاشی شده که صورتهای مسافران آنرا نیز می توان از پنجره اتوبوس دید: آنابل می گوید که او چهره همه مسافران را از روی اقوام و فامیل خودش کشیده است.

"همه مردمی که در اتوبوس نشسته اند در واقع دوستان و افراد فامیل خودم هستند: مادر بزرگم، مادرم، پدرم... همه در میان مسافران هستند. من خیلی سعی کردم که صورت آنها شبیه مردم واقعی باشد و حتی یک پرتره از خودم هم کشیدم که در جلوی اتوبوس نشسته ام."

استقبال مردم از "رژه گاوها" بسیار زیاد بوده است. چارلز لنگ هورن از شرکت Cow Parade

می گوید که روزانه بسیاری از طریق اینترنت و یا نامه از ترتیب دهندگان این رویداد هنری تشکر می کنند. او در مورد برنامه های آینده این شرکت می گوید که تصمیم دارد این رویداد هنری را به سراسر شهرهای دنیا ببرد.

آغاز محاکمه نویسنده فرانسوی میشل هول بک

محاکمه "میشل هول بک"، نویسنده موفق فرانسوی، به اتهام برانگیختن تنفر نژادی و مذهبی در پاریس آغاز شد.

پرونده وی با شکایت گروه های اسلامی، به دنبال اظهارات سال گذشته این نویسنده درباره دین اسلام که در یک نشریه ادبی چاپ شده بود، گشوده شد.

آقای هول بک در ایرلند زندگی می کند و برای حضور در جلسه محاکمه به پاریس سفر کرده است.

اگر او در مقابل اتهام برانگیختن تنفر نژادی و مذهبی گناهکار شناخته شود، با مجازات حداکثر یک سال زندان روبرو است.

چهار گروه اسلامی از میشل هول بک شکایت کرده اند و انگیزه آنها نقطه نظرهایی است که وی در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی اظهار کرده بود.

وی سال گذشته در مصاحبه ای درباره آخرین کتاب خود به نام سکوPlatform اسلام را " یک دین احمقانه و خطرناک" خواند.

این رمان نویس که به انحطاط اخلاقی و مسائل جنسی می پردازد و آثارش در فهرست پرفروش ترین کتاب های جهان قرار دارد، میان دین اسلام و کسانی که به آن پایبند هستند، تمایز قائل شده است.

وی معتقد است که نه مسلمانان، بلکه اسلام را تحقیر کرده است.

شماری از نویسندگان و فیلمسازان پیشتاز فرانسه که برخی از آنها در دادگاه حضور داشتند، طوماری را در حمایت از هول بک امضا کردند.آنها استدلال می کنند که گناهکار شناختن هول بک ضربه ای به آزادی بیان خواهد بود.

در مقابل، مخالفان آقای هول بک می گویند که آنها با آزادی بیان مخالف نیستند ، بلکه با توهین به جوامع به عنوان یک اصل مخالفند.