تبیان، دستیار زندگی
در روزهای گذشته مطلبی با عنوان «شب های گالیله ای» در بخش نجوم قرار گرفت که با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری این پروژه به ادامه آن می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت دیدن

لذت دیدن

در روزهای گذشته مطلبی با عنوان «شب های گالیله ای» در بخش نجوم قرار گرفت که با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری این پروژه به ادامه آن می پردازیم.

همان طور که می دانید یا شاید هم ندانید! امسال سال جهانی نجوم است. علت این نامگذاری هم چهارصدمین سالگرد رصدهای باشکوه و پرعظمت دانشمند بزرگ، گالیله است. اما چرا گالیله؟

گالیله اولین فردی بود که توانست از درون تلسکوپ خودش اقمار مشتری را رصد و در واقع کشف کند. (گفته می شود اگر گالیله یک شب دیگر به رصدهای خود ادامه می داد و در یک مهمانی شرکت نمی کرد می توانست یک سیاره جدید هم کشف کند!!) او با استناد به مشاهدات خود نتیجه گرفت اگر اقماری وجود دارند که می توانند به دور سیاره ای مثل مشتری بگردند پس زمین و سایر سیارات هم می توانند به دور ستاره ای مثل خورشید بگردند. این ادعای گالیله هم توانست نظریه کوپرنیک را اثبات کند و هم پایه های استور نظام بطلمیوسی و زمین مرکزی را به لرزه درآورد. بعد هم جریان دادگاه تفتیش عقاید پیش آمد که بقیه ماجرا را شما بهتر از ما می دانید ... .

لطفا امشب به هیچ عنوان سر به زیر نباشید!

مشتری

حالا این شب ها (البته به طور دقیق31 مهر تا 2 آبان) مشتری و قمرهایش به همان حالتی هستند که گالیله به رصد آن ها پرداخت و به نظر می رسد این زمان، فرصت خوبی برای دیدار دوباره با مشتری باشد. کافیست امشب که از محل کار، دانشگاه و یا مدرسه به خانه باز می گردید یا وقتی از بالکن یا پنجره اتاقتان بیرون را نگاه می کنید، رو به جنوب بایستید و سرتان را بالا بگیرید.( لطفا امشب به هیچ عنوان سر به زیر نباشید!) درخشانترین جرمی که در آسمان می بینید و درخشندگی اش از سایر ستاره ها یک سر و گردن بیشتر است سیاره مشتری است. به همین راحتی!

اگر امشب موفق به دیدن سیاره مشتری نشدید اصلا نارحت نباشید چون می توانید در شب های آینده هم این کار را  انجام دهید ولی اگر توانستید آن را رصد کنید به شما تبریک می گوییم و خوشحال می شویم لذت اولین ملاقت خود را با مشتری به ما اطلاع دهید.

این هم مختصات سیاره مشتری در ساعات مختلف امشب:

ساعت

سمت (درجه)

ارتفاع(درجه)

7:00

144

29

8:00

160

35

9:00

178

37

10:00

196

36

اکثر مردم تصور می کنند رصد اجرام سماوی کار پیچیده ایست و حتما نیاز به تلسکوپ و یا دوربین دوچشمی دارد ( مثل همین عکس بالای صفحه) و برای انجام آن حتما باید در محل هایی بود که اصلا آلودگی نوری نداشته باشد و تا صبح هم بیدار ماند. اما می بینید که به راحتی می توانید در هر کجا که باشید رصد کنید. البته شرایط بالا برای رصد کردن نیاز است اما نباید به بهانه در اختیار نداشتن آن ها خود را از زیبایی های آسمان شب محروم سازیم.

نویسنده:

محمد اربابی فر

تنظم برای تبیان:

ا.م.گمینی