تبیان، دستیار زندگی
سومین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال عصر روز چهارشنبه پس از مراسم افتتاحیه و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مسئولانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران، صدا و سیما و وزارت ارشاد و تعدادی از نمایندگان مجلس در محل مصلای امام خمینی (ره) رسماً .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سومین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال افتتاح شد

سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال

سومین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال عصر روز چهارشنبه پس از مراسم افتتاحیه و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مسئولانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران، صدا و سیما و وزارت ارشاد و تعدادی از نمایندگان مجلس در محل مصلای امام خمینی (ره) رسماً افتتاح شد.

در این مراسم سیدمحمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: بسیاری از روابط اجتماعی امروز تحت تاثیر ICT قرار گرفته به نحوی كه مرزهای گذشته در جهان امروز اعتباری ندارد و باعث شده نسل جوان و نوجوان مشاركت كم‌رنگی در اجتماع داشته باشند؛ بنابراین باید فرصت‌ها و تهدید‌های این تكنولوژی مورد بررسی قرار گرفته و برای نقاط منفی آن فرهنگ درست استفاده مدنظر قرار گیرد و فرهنگ‌سازی انجام شود.

او با اشاره به گام‌های بلندی كه بعد از سنت برگزاری این نمایشگاه كه توسط وزیر پیشین پایه‌گذاری شد، تصریح كرد: نمایشگاه ‌در سال اول با 300 غرفه، در سال دوم 500 غرفه و امسال با 700 غرفه در 55 هزار متر برگزار می‌شود و احتمال بازدید یك میلیون نفر از آن وجود دارد. در شرایطی كه سال اول 200 هزار و سال دوم 500 هزار بازدیدكننده از این نمایشگاه دیدن كردند.

تاثیر شگرف ICT در توسعه

وی با بیان این كه در بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال 25 كشور حضور دارند، ادامه داد: با تاكیدهای رهبر معظم انقلاب، در ابلاغیه سیاست‌های كلی برنامه پنجم توسعه در استفاده از IT به ویژه در بخش فرهنگ اقدامات موثر فراوانی باید انجام شود تا بتوانیم با كشورهای دیگر رقابت كنیم و ICT تاثیر شگرف و غیر قابل انكاری در توسعه دارد.

نیاز به نیروی متخصص در مدیریت با پایش اطلاعات

حسینی با بیان این كه در بحث مدیریت با پایش اطلاعات و استفاده به‌موقع از آن نیاز به نیروی متخصص نیاز است تا این تكنولوژی كمك‌كننده باشد، در بیان تلاش‌های انجام شده در نمایشگاه امسال خاطرنشان كرد: 7 هزار و 500 اثر در نمایشگاه امسال نمایش داده شده یا فروخته می‌شود. در این بین 7 هزار اثر داوری و برای تجلیل معرفی می‌شوند.

او افزود: در بخش نرم‌افزارهای رسانه‌یی نیز 5 هزار و 500 اثر از 100 شركت و موسسه و نیز 50 بازی رایانه‌یی داخلی و 250 بازی خارجی متناسب با شوونات در نمایشگاه عرضه خواهند شد.

وی تصریح كرد: در حوزه هنرهای دیجیتالی هم 200 اثر در نمایشگاه امسال حضور دارد و برای اولین بار یك نمایش مولتی ویژن اجرا خواهد شد. معرفی 500 سایت و وبلاگ برگزیده و نیز در بخش فن‌آوری و نوآوری و عرضه اقدامات دانشگاه شریف از دیگر اقداماتی است كه در این نمایشگاه انجام می‌شود.

وزیر ارشاد در پایان خاطرنشان كرد: علاوه بر اینكه ستاد مركزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاه فعال است، 30 اداره كل از 30 استان نیز در نمایشگاه حضور دارند. برگزاری 20 مسابقه با هدف فرهنگ‌سازی برای آشنایی مردم با فرصت‌های فضای دیجیتال و بیان باید‌ها، نبایدها و تبعات منفی رسانه‌های دیجیتال در این نمایشگاه از دیگر اقدامات امسال خواهد بود كه امیدواریم این اقدامات با نگاه تیزبین بازدیدكنندگان مورد توجه قرار گرفته و در پایان نظرات آن‌ها را داشته باشیم.

آغاز پخش برنامه‌های تلویزیون برروی تلفن همراه

در ادامه معاون توسعه و فن‌آوری صدا وسیما گفت: سخت‌افزار در آینده نزدیك به شكل موم در اختیار كاربر قرار می‌گیرد و در قالب نرم ارائه و جامدات هوشمند می‌شوند؛ امیدواریم با این قدم‌ها جامعه ما در لبه تكنولوژی جهانی جهش چشم‌گیری داشته باشد چرا كه دنیا 20 سال است از این تكنولوژی استفاده می‌كند.

سیاهكلی با استقبال از همكاری به وجود آمده بین صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌اگر از امكانات نوین برخوردار نباشیم مدیریت بر صدا و تصویر امكان‌پذیر نیست. بنابراین صدا و سیما به دلیل رسالتی كه دارد باید از فن‌آوری‌های دیجیتال استفاده كند.

وی خاطرنشان كرد: در بخش دیجیتال لازم است همكاری بین صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگ‌سازی و استفاده بهینه از هنر دیجیتال صورت بگیرد تا بهره كافی از این هنر منتج شود.

او ادامه داد: سیستم رسانه‌های دنیا از پخش یك‌جانبه درآمده و بنابراین ناچاریم پخش صدا و تصویر و مكتوبات را در یك تعامل دو طرفه قرار دهیم. در این راستا صدا و سیما در هزار متر و 10 غرفه در نمایشگاه امسال فعالیت‌های خود در این راستا عرضه می‌كند.

سیاهكلی افزود: پخش برنامه‌های دیجیتالی تلویزیون در تهران به صورت پایلوت همچنین پخش تلویزیون روی تلفن همراه در این شهر در مرحله‌ی آزمایشی است. نیوز روم‌ها، استودیو‌های مجازی، استفاده از هنرهای مجازی در حال استفاده از رادیو و تلویزیون هستند.

معاونت توسعه و فن‌آوری صدا و سیما همچنین اظهار كرد: در آینده نزدیك اینترفیس‌های بین پیام‌دهنده و پیام‌گیرنده از بین می‌رود و یا به حداقل خواهد رسید. فضای مجازی به ما اجازه می‌دهد به طور مثال در یك صفحه سفید كاغذ هر آنچه را دوست داریم بكشیم و به دنیا منتقل كنیم.

آشنایی بازدیدكنندگان با خطرهای بلوتوث

مدیر كل مركز توسعه IT و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد هم با بیان این كه باید تا پایان امسال زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت تكمیل شود گفت: باید فضای پیش آمده را عرصه‌ای برای توسعه فرهنگی بدانیم و با استفاده از ابزارهای جدید جذاب برای اشاعه مبانی فرهنگی خود استفاده كنیم تا روزی شاهد آن باشیم كه محصولات دیجیتالی به گونه‌ای توسعه عمیق فرهنگ ایرانی اسلامی موجب شده است.

عیسی زارع‌پور تصریح كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای برطرف كردن دغدغه‌های مقام عظمای ولایت و به منظور بهره‌گیری از فرصت‌های ابزارهای نوین فرهنگی و مقابله با چالش‌های آن در مردادماه سال 1385، با راه‌اندازی مركز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به عنوان یك واحد سازمانی مستقل اقدامات اجرایی خود در حوزه رسانه‌های دیجیتال را آغاز كرد تا ضمن مقابله با تبعات و چالش‌های رسانه‌های دیجیتال آن را به یك عرصه فرصت‌ساز برای عرصه فرهنگ كشور تبدیل كند.

وی افزود: امروز نام این مركز با اقدامات اساسی كه در سه سال گذشته برای سامان‌دهی و توسعه رسانه‌های دیجیتال و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال انجام داده است برای فعالان این عرصه آشناست.

او خاطرنشان كرد: در بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه در نمایشگاه امسال در بخش‌های اصلی حدود 100 نرم‌افزار تلفن همراه به نمایش درخواهد آمد. در این بخش ضمن ارائه محتوای مناسب برای بلوتوث، بازدیدكنندگان با مخاطرات این روش انتقال اطلاعات و همچنین با دستگاه‌های ارسال انبوه بلوتوث آشنا خواهند شد.

اختصاص یارانه خرید به عموم مردم

زارع‌پور همچنین اظهار كرد: در بخش فن‌آوری و نوآوری با هدف تشویق تولیدكنندگان آثار دیجیتالی به استفاده از فن‌آوری‌های نوین محصولات دارای جنبه نوآوری شناسایی و تقدیر خواهند شد. همچنین برای نخستین بار مسابقه طرح تجاری‌نویسی در حوزه رسانه‌های دیجیتالی و نیز كلینیك‌های كسب و كار رسانه‌های دیجیتال با مشاركت دانشگاه صنعتی شریف در این بخش برگزار می‌شود.

وی در پایان به یارانه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اشاره و خاطرنشان كرد: امسال یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عموم مردم اختصاص خواهد یافت در حالی كه سال‌های پیش به دانشجویان، دانش‌آموزان، اساتید حوزه و دانشگاه اعطا می‌شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهان پس از مراسم افتتاحیه از بخش‌های مختلف نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال دیدن كردند.

سیدمحمد حسینی در حاشیه این بازدید با وجود حضور تعداد زیادی خبرنگار از مطبوعات و خبرگزاری‌ها، به گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سیما اكتفا كرد و زمانی را برای پاسخگویی به سوالات دیگر خبرنگاران از مطبوعات و خبرگزاری‌ها اختصاص نداد.

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به مدت 10 روز و تا 18 مهرماه ادامه دارد تا همچون دو دوره‌ی گذشته توانمندی‌های عرصه‌ی رسانه‌های دیجتیال كشور و كلیه‌ی محصولات در بخش‌های مختلف مرتبط را به نمایش بگذارد.

این نمایشگاه كه از سوی معاونت فن‌آوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود امسال علاوه بر شش بخش اصلی (جشنواره‌ای) دارای 8 بخش جانبی (بخش‌های صرفا نمایشگاهی) نیز است.

بخش‌های اصلی این دوره از نمایشگاه‌ رسانه‌های دیجیتال شامل نرم‌افزارهای رسانه‌یی، نرم‌افزارهای تلفن همراه، بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها، هنرهای دیجیتال، فن‌آوری و نوآوری در رسانه‌های دیجیتال می‌شود.

بخش‌های جانبی نیز خانواده و رسانه‌های دیجیتال، نشست‌ها و كارگاه‌های آموزشی، مسابقات، رسانه‌ی دیجتیال در آینه‌ی هنر(دومین مسابقه‌ی بین‌المللی كاریكاتور رسانه‌های دیجتیال)، موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه‌های دیجتیال، استان‌ها، شهر دیجتیال، حركت به سوی اصلاح الگوی مصرف و بین‌الملل را شامل می‌شود.

تنظیم: هومن بهلولی