تبیان، دستیار زندگی
برای كاهش گرفتگی عضلات گردن تان، سرتان را كمی به اطراف می‌چرخانید و سپس چشمان تان را می‌بندید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاهش بینایی با نگاه به مانیتور

سلامت چشم ها در کار با کامپیوتر

برای كاهش گرفتگی عضلات گردن تان، سرتان را كمی به اطراف می‌چرخانید و سپس چشمان تان را می‌بندید. پس از اندكی استراحت در حالتی كه به سمت نمایشگر رایانه خم شده‌اید و در نزدیكی آن قرار دارید، دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرید. این در حالی است كه برای مدتی كوتاه همه چیز در مقابل دیدگان شما تیره و تار است. بنابراین نمی‌توانید واژه‌هایی را كه روی صفحه نمایشگر نقش بسته‌اند، تشخیص دهید.

آیا واقعا با هر ضربه‌ای كه انگشتان شما بر صفحه كلید رایانه می‌زنند یا هر فایل ویدئویی كه روی صفحه رایانه به تماشای آن می‌نشینید یا حتی هر نامه الكترونیكی ارسالی كه می‌خوانید، به بینایی خود صدمه می‌زنید؟

پزشكان و متخصصان چشم پزشك، وجود ارتباط بین نزدیك‌بینی و فعالیت‌های دیداری مانند كتاب خواندن را كه در فاصله حدود 40 سانتی‌متری از چشم انجام می‌شوند، مورد تایید قرار داده‌اند. اگرچه معمولا نمایشگر رایانه‌ها در فاصله حدود 50 سانتی‌متری از چشم قرار می‌گیرند، اما می‌توانند با ایجاد محدودیت، در بینایی تاثیرگذار باشند. این در حالی است كه تنها در تعداد اندك‌شماری از افراد در نتیجه انجام كارهایی مانند تمركز روی نمایشگر رایانه و ثبت آمار و ارقام در دفاتر حسابداری، احتمال ابتلا به نزدیك‌بینی افزایش خواهد یافت.

با وجود این كه فعالیت‌های دیداری كه در نزدیكی چشم انجام می‌شوند، در همه افراد منجر به ابتلا به نزدیك‌بینی نمی‌شوند، اما نباید تصور كرد كه نگاه كردن به صفحه رایانه از فاصله نزدیك هیچ پیامد نامطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

اغلب علائم خستگی چشم تنها برای چند ساعت ادامه خواهند داشت و پس از اندكی استراحت، پلک زدن و تمركز روی اجسامی كه در دوردست قرار گرفته، از بین خواهند رفت.

معمولا انجام چنین فعالیت‌هایی سبب خستگی چشم، سوزش چشم، دردناك شدن ماهیچه‌های چشم و همچنین خشكی سطح چشم خواهد شد كه استمرار این علائم برای مدت طولانی، منجر به ضعیف شدن چشم‌ها خواهد شد.

نگاه كردن به صفحه رایانه از فاصله نزدیك، عضله مژگانی چشم را كه نقش مهمی در كنترل شكل عدسی‌ها و افزایش توانایی چشم برای ایجاد تمركز روی یك جسم دارند، برای مدت زمان نسبتا طولانی و بدون استراحت منقبض نگه می‌دارد. همچنین این كار مانع از مژه زدن فرد خواهد شد. در حالی كه مژه زدن سبب پخش شدن اشك چشم در سطح آن شده و برای سلامت چشم ها ضروری است. مژه نزدن برای مدت طولانی، سبب خشكی سطح چشم و تار شدن دید می‌شود.

البته اغلب علائم خستگی چشم تنها برای چند ساعت ادامه خواهند داشت و پس از اندكی استراحت، پلک زدن و تمركز روی اجسامی كه در دوردست قرار گرفته، از بین خواهند رفت. بنابراین بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید به كارهای خود ادامه دهید و طبق توصیه پزشكان متخصص، برای كاهش فشار روی چشم ها، باید میزان روشنایی نمایشگر رایانه، رنگ زمینه و اندازه متن نمایش داده شده را اندكی تغییر دهید.

همچنین بهتر است نمایشگر رایانه را اندكی پایین‌تر از سطح چشمانتان قرار دهید. به طوری كه سطح بالای نمایشگر رایانه شما هم سطح ابروهای تان باشد.

به یاد داشته باشید كه ساده‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی این است كه هر چند ثانیه یك بار پلک بزنید، پس از یك یا دو ساعت كار با رایانه كمی استراحت كنید و فاصله مناسب برای نشستن از کامپیوتر را انتخاب كنید تا چشم‌هایتان خسته نشوند.

زهرا هداوند – جام جم

*مطالب مرتبط:

باورهای غلط درباره چشم(1) و (2)

از چشم ها مراقبت كنیم

مراقبت‌ از چشم در کار با كامپیوتر

آیا نمایشگر رایانه براى چشم مضر است؟

تماشای تلویزیون در اتاق تاریک چه ضرری دارد؟

مشكلات چشمی كار با كامپیوتر

هنگام استفاده از رایانه دائم پلك بزنید

کاهش خستگی چشم با اصلاح تنظیمات نمایشی

توصیه هایی پزشکی برای كارمندان پشت میزنشین

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.