تبیان، دستیار زندگی
جوانان چه دختر و چه پسر اگر به موقع ازدواج نكنند دچار اختلالات روحی و روانی می شوند كه نیازهای جنسی تنها بخشی از این نیازها محسوب می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج آگاهانه، بهنگام  و آسان

ازدواج

دكتر علیرضا عصارنیا معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان ملی جوانان در باره ی تاخیر سنی در ازدواج مشكلات فرهنگی را مهمترین علت افزایش سن ازدواج و حتی عدم ازدواج معرفی می كند و می افزاید : ما به همین دلیل همیشه باید به اصل مساله ازدواج تاكید كنیم و اگرازدواج آگاهانه به هنگام و ساده باشد 50 درصد از مشكلاتی كه در نهایت می تواند منجر به پدیده شوم طلاق هم شود كاهش می یابد .

وی می گوید : ما به هیچ وجه اعتقاد نداریم جوان ها به این دلیل كه ازدواج موضوعی ترسناك برای آنها شده پس به سمت ازدواج نمی روند جوان ها علاقمندترین طبقه برای ازدواج هستند اما شرایط برای آنها مهیا نیست كه اگر ما شرایط فكری و فرهنگی را فراهم كنیم ازدواج ها رخ می دهد و مشكلات اقتصادی هم فقط مربوط به امروز و دیروز و كشور ما و... نیست هر نقطه ای در جهان جوانان دلایلی برای مشكلات زندگی دارند اما صرفا به دلایل اقتصادی ازدواج را به تاخیر نمی اندازند یا از آن فاصله نمی گیرند.

دكتر عصار نیا با اشاره به اینكه هم اكنون حدود 14 میلیون جوان مجرد در آستانه ازدواج در كشور داریم ادامه می دهد : یكی از عوامل تاخیر در ازدواج جوانان گسترش باورهای غلط است كه تقویت مراكز مردمی و گسترش فعالیت مراكز مشاوره و همكاری رسانه های گروهی به ویژه صداوسیما می تواند تا حدود بسیار زیادی با فراهم كردن زمینه ازدواج آگاهانه ساده و پایدار جوانان مجرد را به سمت تاهل تشویق كرد.

متاسفانه در كشور ما بحث وساطت برای همسریابی ضعیف شده است در حالیكه در گذشته بزرگترهای فامیل هم این كار را نه دخالت در امور جوانان بلكه همراهی آنها برای گذر از یك مرحله حساس در زندگی تلقی می كردند كه به نظر می رسد این بعد از مسائل اجتماعی هم نیازمند رویكرد دوباره است .

وی می افزاید : مساله ازدواج دارای دو بخش فردی و اجتماعی است و جوانان هم نباید پیشنهاد ازدواج از سوی فامیل و آشنا را دخالت به شمار آورند زیرا براساس سفارش های شرعی و دینی جنبه های اجتماعی ازدواج بر عهده همه افراد و حتی دست اندركاران دولتی است .

ازدواج

جوانان چه دختر و چه پسر اگر به موقع ازدواج نكنند دچار اختلالات روحی و روانی می شوند كه نیازهای جنسی تنها بخشی از این نیازها محسوب می شود زیرا این همدلی و همدمی زوج های جوان است كه سنگ بنای زندگی با دوام و شیرین را فراهم می آورد و زندگی سالم سبب آرامش روانی در جامعه هم می شود كه با خود پیشرفت و توسعه فرهنگی اجتماعی اقتصادی و... جامعه را هم بر همراه دارد.

یكی از بخش های مربوط به تربیت را ازدواج می دانستند و تاكید می كردند كه تاثیری كه ازدواج بر رشد و تكامل آدمی دارد آنقدر منحصر به فرد است كه هیچ چیز دیگری جایگزین آن نمی شود .

عدم درك صحیح از ازدواج سبب شده كه خواسته های غریزی و جنسی از سوی عده ای ملاك ازدواج مطرح شود كه خدای نكرده با انحرافات اخلاقی یا تامین این نیاز به دلیل مشكلاتی كه در ازدواج هست هیچگاه به سمت ازدواج نروند .

اگر نیاز نباشد آدمی تلاش نخواهد كرد و تجربه نشان داده كه اگر جوانان احساس بی نیازی كنند به سمت انحرافات می روند و خوشی و تجملات بی انتها آن ها را به بی راهه خواهد كشاند كه یكی از عیش و نوش های بی ریشه و اساس اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الكلی است كه بشر قرن معاصر گرفتار آن شده است .

وی یكی دیگر از موانع ازدواج را ادامه تحصیل معرفی می كند و می افزاید : این در حالیست كه تحقیقات انجام شده نشان می دهد دانشجویان متاهل در تحصیل و تحقیقات علمی موفق تر هستند.

محدود كردن شرط ازدواج با داشتن مسكن و ماشین با آموزه های دینی هماهنگ نیست زیرا در روایت هست كه جوانی خدمت پیامبر(ص ) رسید و از فقر و نداری گله و شكایت كرد پیامبر(ص ) فرمود برو ازدواج كن ! آن جوان تعجب كرد و گفت كه من ندارم كه خودم را اداره كنم اما پیامبر دوباره می فرمایند برو ازدواج كن ! بعد آن جوان به خودش نهیب زد كه پیامبر حكیمانه سخن می گوید و به توصیه پیامبر عمل كرد و اتفاقا موفق هم شد و خدمت رسول اكرم (ص ) رفت و پس از شكر خدا اعلام كرد به سفارش شما عمل كردم و هم زن خوبی نصیب من شد و هم از فقر و نداری نجات پیدا كردم !

متاسفانه مدت هاست در كشور ما ملاك های واقعی ازدواج از مسیر اصلی خود منحرف شده است . برای مقابله با این انحراف عزم مردمی ـ دولتی می خواهد كه آب رفته را به جوی بازگردانیم در غیر اینصورت شرایط ازدواج روز به روز سخت تر خواهد شد.

ستار هدایت خواه مخبر كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی : محدود كردن شرایط ازدواج به مسایل مادی و جنسی دوری از فضل پروردگار است زیرا خداوند ازدواج را امری مقدس دانسته است و كسی را كه به دلیل فقر و نداری از ازدواج سر باز زند از فضل و رحمت خدا بی بهره خواهد شد.

هم اكنون خودخواهی ها به جای خداخواهی. تجمل گرایی به جای زندگی آسان ساده و صمیمی فرزند سالاری به جای حق سالاری و شایسته سالاری فاصله گرفتن اعضای خانواده با هم به دلیل استفاده غیر صحیح از كامپیوتر تلویزیون ماهواره و... نداشتن مسكن و شغل مناسب رسوخ فرهنگ غربی و برخی روابط خارج از چارچوب خانواده بین دختران و پسران از عوامل اصلی كاهش ازدواج و افزایش طلاق است .

دكتر علیرضا عصارنیا معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان ملی جوانان : اگر ازدواج آگاهانه به هنگام و ساده باشد 50 درصد از مشكلاتی كه ممكن است در زندگی منجر به بروز پدیده شوم طلاق شود كاهش می یابد.

منبع :روزنامه جمهوری اسلامی- با تغییر و تلخیص

تظیم :داوودی

مقالات مرتبط :

انگیزه ،بلوغ ،شناخت ، بعد ازدواج

ازدواج دانشجویی، خوب یا بد؟

ازدواج! غول بی شاخ و دم

ازدواج ،ارزش است یا ضد ارزش؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.